• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

M SOM I MISSLYCKAS

Söndagens fototriss på temat M kommer att handla om min misslyckade Torsdag.

Personligen tycker jag man skall stå för sina misslyckanden och  bjuda på dom, dessutom är dom lärorika. Om jag misslyckas så kanske andra slipper. Men nu till själva problemet, lägger jag ut mitt misslyckande i en fototriss så blir det ett understatement. Jag försöker alltså få till det hela som att framstå som att det skulle blivit lite fel och inte som det råfiasko det blev. Därför dubblar jag trissen till sex bilder.

bild-4

Jag skrev tidigare att jag köpte ett regnskydd till kameran, det visade sig fungera jättebra, om man nu skall fota från en roddbåt i full storm ute på Atlanten, annars var de på tok för klumpigt.

Därför skaffade jag ett från Kata,(länk) som  verkade mer smidigt, i Torsdags skulle det enligt kvällstidningarna vara perfekt väder att testa åkte in till stan efter jobbet.

DSC_1624

Okej, jag har promenerat i regnet från Gamla Stan, Drottninggatan upp till Sergels Torg och står nu uppe på Kulturhusets takterrass där det finns en uteservering. Jag har länge haft en ide om att fota härifrån. Det geometriska mönstret i den regnvåta plattan med färgglada paraplyer uppifrån, skitläckert. Men det dyker bara upp små svarta paraplyer blandat med ett och annat brunspräckligt kärringparaply. Inget kul alls. Man kanske skulle fika så länge.

DSC_1644

Hallå där inne i restaurangen kan ni komma ut med en kopp kaffe, en mazarin och ett öskar. Jasså inte det, undrar om det är så gott om plats här på grund av den dåliga servicen.

DSC_1642

”Javisst, herregud det regnar på er fort in under tak så ni inte blir blöta, Men ni skall bara veta hur suddiga ni blev också.”

Ja ja, visst är det lätt att vara kaxig när man står här i sydväst regnrock och gummistövlar, men nu har jag stått här och kikat genom kameran i hällregnet i en halvtimma, då kan dom väl för fan gå över plattan. Så här är det hela tiden, paraplyerna är för små för att det skall bli bra bilder och för små för dom som använder dom så dom springer och blir suddiga.

DSC_1643 (kopia)

Så här tänkte jag mig ungefär, men det är för litet, ser ut som en fånig blå hatt . Nu skiter jag i att fota och fikar här, eftersom jag hängt på uteserveringen  så länge. Eller …….

Vem fan var det som myntade begreppet solstol ? DSC_1646 (kopia)

Nej det får bli inomhus  faktiskt.

Varför sitta ute och blöta ned sig själv, när man kan gå in och blöta ned allt annat ?

DSC_1650

Utrustningen fungerar i alla fall bra, det rinner vatten om alltihop men både jag och kameran är torra, förutom imma på linsskyddet som ni ser. Det verkar vara mina ideer som det är fel på. Det var sol i morse så det kan ju bero på att folk bara haft sådana där utifall-att-paraplyer som ryms i en handväska. Jag får väl testa en annan gång när det regnat hela dagen. Nu uppläckte jag att jag lyckats slarva bort linslocket också, visst ska det krångla så ska det väl det.

Annars får jag väl ta hit några jag känner med golfparaplyer och dirigera dom från terrassen med mobilen. efter fikat skall jag testa lite på marknivå.

Nu över till lite impressionism.

Är det inte lite Claude Monet över den här. Färgerna flyter liksom ihop. Eller också är det bara ett suddigt misslyckande. Ställde in bländaren på 18 ungefär för skärpedjupet, då dök paret med paraplyet upp. Han precis tänka shit vilken kanonbild då ……

DSC_1654 (kopia) 2

Nej det är inte Claude Monet det blev Cloud Molnet. Något hände uppe i himlen, det blev skitmörkt, exponeringmätaren i tittgluggen bara föll och på någon sekund övergick regnandet till rena rama skyfallet. Paret började springa, jag försökte exponera om och fick ett par bilder.

Men på något sätt så visar den här bilden att det här skyddet fungerar. Det fullständigt forsade från himlen men jag kunde stå mitt i Sergelgången och fota. Det gick även att ställa om kameran. Däremot fungerar det inget vidare att zooma, men det beror till viss del på att objektivet är rätt stort så det blir ont om plats därinne. Skall komplettera med ett bättre motljusskydd så jag undviker vattendroppar på linsskyddet. Sen skulle jag tagit med mitt enbenta stativ, det blir faktiskt mörkare i sånt här väder än man tror.

Lägger in en låt om paraplyer utan paraplyer.

Så en bonusbild

Spring inte inne i stan när det regnar, dels får jag suddiga bilder, dels finns det risk för att mönstret i gummistövlarna inte hinner transportera bort vattnet. Man kan drabbas av vattenplaning.

Hjälp var tog marken vägen.

DSC_1661 (kopia)

Och då gäller det att vara jävligt snabb med kameran.

KajsaLisa

12 svar

  1. Du är underbar!! Trisst att semestern är slut…

  2. Misslyckat och misslyckat vet jag inte om det är… Mer en lärdom rikare🙂 Strongt gjort att ge sig ut i regnet och fota! Men har man utrustning så går det🙂 Kul bild från marken! Gillar perspektivet🙂

  3. Jag föreslår dig verkligen att börja räkna ord. Jag gör så att jag bestämmer att skriva 1000 ord om dagen (minst), så även om jag kanske skriver ett hemskt dåligt kapitel så har jag ändå någonting att bygga på senare!
    Lycka till med att komma loss🙂

  4. Hahaha! Ja, jag sa ju det! Förstår att du skrattade när du läste mitt inlägg. Bra sync av två masochister, helt klart!
    Nu tycker jag att bilden med det lilla blå paraplyet på rutmönstret är outständing – kusligt bra om man säger så. Monet bilden likaså fast den påminner lite om en scen ur en Hitchcock film. Det brukar dina regnbilder faktiskt göra – påminner om skräckfilmer alltså;-)
    Åsså lägger du dig på rygg på ett folktomt Hötorget.
    Bra jobbat där tjejen! Utmärkt jobbat till och med:-)

    PS. Tror dock att jag låter bli att följa i dina fotspår – jar nämligen bara ett sådant just i fall att det börjar regna paraply, inga gummistövlar och bara en liten oskyddad kamera;-) DS.

    • Jag kanske skulle bli skräckfotograf.
      Nej jag låg inte på rygg, jag var fortfarande torr under och tänkte fortsätta med det. Men går du förbi där så förstår du hur jag gjorde

  5. Hahaha, älskar den sista bilden! Min nya kamera ska enligt tillverkaren vara så vattenskyddad att det går att lämna den ute i ösregn utan problem, få se om jag får chans att testa det på resan… Ja, inte att lämna den ute, men att fota i vätan. Funderar på att åka Flumeride och K¨llerado med kameran i högsta hugg…

  6. Ja Men det här var ju lite kul i alla fall, Man fick dra på Munnen🙂
    Kul att du kunde skämta om dina ”misslyckanden”.

Kommentera

