• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

ROWLING HAR BLÅST OSS

Lite tråkigt med veckans bokbloggsjerka och frågan vad jag läser just nu.

Tyvärr inte ett dugg. Jag har inte hunnit, skall fortsätta med J.K Rowling Den tomma stolen i helgen.

den_tomma_stolen-21339128-frntl

Jag har kommit några kapitel in i den men nu har det uppstått ett problem. Jag vet ungefär hur handlingen fortsätter. Nej jag har inte tjuvkikat, jag tar det från början.

Den ensamstående morsan som släppte en serie sagoböcker både för barn och vuxna, blev superkändis och jätterik. En Askungesaga i sig,  Tyckte det lät kaxigt när hon fick kritik för att hon bytte genre och svarade jag skriver vad jag vill. Barry Fairbrother  avlider plötsligt i en stroke. Efter sig lämnar han en tom stol i kommundelsnämnden i den lilla idylliska staden. Under den idylliska ytan lurar konflikter och intriger, det här är ju någonting helt annat än trollkarlar och demoner

Trodde jag till i Torsdags.

Jag var inne i stan i det fantastiska kvälltidningsovädret för att testa en sak med kameran vandrade ned till Helgeandsholmen och mellan dom höga granitfasaderna, plötsligt stod allt klart för mig. Det påminde mig om ……………

DSC_1616

Hogwarts

Det finns paralleller här, jag menar kan man springa rätt in i en pelare på perrong 9 på Kings Cross i London, hur enkelt vore det inte att komma genom valvet där borta in genom ingången och ramma säkerhetsvakterna med bagagevagnen och …..

Nu gick det upp för mig vad Rawling sysslar med.

Barry Fairbrother är död, i nästa kapitel som jag inte läst kommer även hans fru Mary Fairbrother som också är politiker att dö. Dom har nu en föräldralös son som heter Harry Fairbrother. Han hamnar hos några släktingar som är soffliggare, dom har inte röstat i riksdagsvalet och tror att Anders Borg är en avdankad tennistjärna. Dessutom är dom elaka mot stackars Harry.

Men en natt dyker det upp en stor skitig skäggig gruppledare på en motorcykel och tar med honom till en konstig affär, som består av tre saker. Damm, en dammig affärsinnehavare och en massa dammiga ordförandeklubbor. Harry får välja en, eller rättare sagt klubban väljer honom. Sen iväg till Helgeandsholmen. Inne i riksdagsledamöternas lunchmatsal är det upprop och en konstig hatt flaxar runt och väljer vilket parti man skall tillhöra.

EN+LÖJLIG+HISTORIA

Facksmil Aftonbladet

”Sosse”

Harry får två nya vänner, en kille och en tjej, tillsammans upplever dom spännande äventyr i mörka plenisalar och långa korridorer, där det bor kanslichefer med hästkroppar. Harry blir duktigare med sin klubba, först klarar han inte ens att öppna ett möte men efter ett tag fixar han även kontravoterngspropositioner.  Men Riksdagshuset ruvar på en mörk hemlighet. En död talman som var så himla tråkig att ingen vågar yppa hans namn. Vad Harry inte vet är att han var att hans partiledardebatter var så tråkiga, att hans farsa fick hjärnblödning. Nu är han ute efter Harry bara han hittar en kropp att leva i.

Nej jag vet inte hur det slutar, jag vet att det aldrig slutar.

Först kommer uppföljarna Harry Fairbrother och Riksdagens kammare. Harry Fairbrother och dödspropositionerna, Harry Fairbrother och talmannens återkomst, sen alla filmerna, dataspelen och tillslut vill alla barn ha legosatser med riksdagsmän i hjulklapp.

J.K Rowling har fångat oss i sitt garn igen och vi sitter lika fast som förra gången. Men jag måste säga att hon är en duktig affärskvinna, som tar oss vanliga mugglare med till en miljö som är ännu mer obegriplig är Hogwards.

KajsaLisa

20 svar

  1. Haha så klockrent 🙂

  2. Tack för ett gott skratt! Underbart rolig text!

  3. Har ju läst boken och måste säga att det är sällan man ser någon fånga handlingen så kort och koncist 🙂

  4. Jag tänkte jag skulle provat att gå igenom på den där perrongen när jag var i London för ett par veckor sedan. Men jag glömde det 😮

  5. haha det är första gången jag hört de här reflektionerna förut men det fick mig att le såhär på lördagsförmiddag så tack för det 🙂 själv har jag inte läst boken och känner ingen större lockelse till det heller.

  6. Jaså minsann? 🙂 Jag har också läst Tomma Stolen. Inte helt dum, men jag föredrar HP.

  7. Själv läser jag nästan aldrig böcker. Senast jag läste en bok var instruktionsboken till tvättmaskinen. Den var helt ok. Visserligen fick de inte varandra men jag hittade luckan till pumpen så att jag kunde plocka bort spiken som fastnat där.

  8. Hahahaha, jag ska hålla mig borta från även den här boken av henne, så jag inte snärjs. Fast jag erkänner, jag är rätt nyfiken på att lära mig mer om kontravoterngspropositioner!

  9. Måste erkänna att inlägget var riktigt roligt! Nu måste jag som är ett stort HP fan läsa boken 🙂

  10. 1. Så du dränktes också igår kväll. Bra det. Du är ju masochist!
    2. Jag är fullt medveten om att ALLA sågade Rowlings bok efter HP succén. Jag hyllar den!!! Det beror på att 1. läste den på engelska. Hatar dåliga översättningar. 2. Har en make som är uppväxt i en håla som liknar den i storyn. Han bekräftar det hela…
    3. Visst är boken totalt deprimerande, men f*n så sann den är… utanför London alltså!

Kommentera

