• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

KAPITALISMEN I SITT ANLETES SVETT

Halva första veckan efter semestern avklarat, tre dar närmare helgen, tre dagar  närmare nästa sommarsemester, tre dagar närmare pensionen.

DSC_0628 (kopia)

Men jag skall i alla fall känna mig stolt för jag har arbetat i mitt anletes svett.

Okej, jobbat så jag blivit blöt i fejan för er som inte förstår fornsvenska moralkakor.

DSC_0629 (kopia)

Vi har alla en liten Luther med piska sittande på axeln, som vi ärvt från dom generationer som gick och slet på steniga åkrar. Vår Mormors Mormors Mor som gick upp klockan fem för att mjölka. Eller våra Farfars Farfars far som gav sig hemifrån med ett par smörgåsar till lunch, när han hörde fabriksvisslan på bruket tjuta.

Nu när det börjar närma sig kväll skall jag stolt och med blött ansikte luta mig  tillbaka med Luther viskande i örat.

”Gå och lägg dig i tid, i morgon är det anletets svett som gäller igen.”

”Okej Luther, skall bara blogga och duscha först.”

DSC_0630 (kopia)

Så här fungerar vi, vi är alla stolta över att vara en liten kugge i samhällsmaskineriet som genom vårt slit bidrar till ett civiliserat samhälle. Dom som blir arbetslösa mår inte bara dåligt av taskig ekonomi. Hatkärleken till våra jobb är en nedärvd del av oss.

DSC_0631 (kopia)

Alliansen blev orolig för att Luther inte gjorde sitt jobb. Dom hoppade upp på andra axeln med jobbskatteavdraget som piska, dom sjuka arbetslösa och pensionärerna betalar mest i skatt, ifall inte Luther räcker till. Det skall löna sig att jobba, dom arbetslösa skall lockas till jobb genom en urusel ersättning. Att ersättningen är låg hjälper även Alliansen att göra den höga arbetslösheten billigare, eftersom jobben inte existerar. Men det pratar vi inte om,

DSC_0632 (kopia)

Men dom som har arbetsfri inkomst och lever av aktieavkastningen på våra svettiga anleten hur passar dom in i bilden?

Vi behöver ju inte göra revolution eftersom vi har demokrati, så den här saken har en väldigt finurlig lösning för att upprätthålla vår marknadsekonomi, som bygger på privat ägande. För att alla vi andra kuggar skall köpa det här systemet, så har dom också en uppgift. Dom skall investera i maskiner, forskning och annat för att föra samhället framåt, ta risker med sina vinster så vi kan göra nya saker snabbare. Det är det som kallas konkurrenskraft.

När vi åker till alla köpladorna och handlar elektronik, kläder möbler och annat som görs billigare i Asien, så behöver vi ju också sälja någonting tillbaka. Vi kan ju inte överleva bara som konsumenter och leva på det andra gör.

DSC_0633 (kopia)

Men var håller på att hända ?

Igår blev vi chockade när vi hörde om den gamle mannen som låg nedbajsad i en skrubb på äldreboendet Vårbacka Plaza i Huddinge. Vårbacka ägs av Aleris som i sin tur ägs av Investor. Det kontrolleras i sin tur av familjen Wallenberg. Wallenberg har och har länge haft kontroll över företag som Scania, Eriksson, Atlas Copco med flera. Företagen har betytt mycket för vårt välstånd. Många svenskar har slitit i sitt anletes svett i dom och en del av vinsten har i gengäld gått till investeringar. Man har tagit risken att forska fram produkter som kanske inte går att sälja eller köpt maskiner om i det fallet varit onödiga. Detta risktagande har bidragit till att vi köpt kapitalismen som ide.

Men när det gäller äldreboenden behöver man inte riskera något, forskning och investeringar är minimala. Sen är det bara att skära i verksamheten och casha in vinsten som ofta är mycket högre än i dom gamla industriföretagen.

Ibland drabbar det en gammal autistisk man, ibland en gymnasieelev i en skola som läggs ned när vinsten blev för liten.

DSC_0634 (kopia)

Alltså man tjänar en massa pengar utan risk eller ansträngning.

Dessutom består vinsten av våra skatter.

Kanske dags att kapitalismen börjar anstränga sig och investera i sitt anletes svett.

Vi väljare börjar nämligen upptäcka vad som håller på att hända.

( Bilderna är tagna på Drottninggatan i backen upp mot observatoriekullen. Orden är Strindbergs som sitter med plåtbokstäver mitt i gatan. Tog bilderna för några år sedan och kände att jag skulle få användning för dom. )

KajsaLIsa

8 svar

  1. Men så var det också i början av industrikapitalismen. Fabriksägarna tog inga större risker, de håvade in profiten ganska lättvindligt. Nu måste Alliansen/sossarna bara reglera välfärdskapitalismen lite så far vi samma logik i sjukvården och äldreboenden; investeringar som utvecklar som gör att vi alla köper konceptet och väntar med revolutionen till… imorgon 🙂

  2. Hänger som vanligt inte med här. MEN jag har fotat exakt samma ”remsor” på Drottninggatan jag med. Fast jag tog hela meningen.. å det var ett par år sedan … å jag orkar inte leta fram när jag gjorde det heller. Men jag är helt säker på att jag la upp dem på bloggen;-)

    PS. Säg Strindberg och jag får ståpäls… fast tvärtom om du förstår vad jag menar… DS.

  3. Luther sitter just nu på insidan av min skalle och bankar hårt….. jag ska försöka blidka honom på något sätt! 😉

  4. Och alla politiker rabblar ”Tillväxt” som om det vore den enda lösningen på allt. Nej tacka vet jag Bruttonationallycka!
    http://www.margaretaivarsson.se/artikel_bruttonationallycka_i_bhutan.htm

Kommentera

