• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

CISSI WALLIN TWITTRAR I KLAVERET, MEN VEM KASTADE FÖRSTA STENEN

Ett inlägg om så kallad Gaykultur och andra fördomar, samt bögars rätt att vara olika.

Small or Extrasmall svamlade jag fram, med en tiopundssedel i handen

Konserten på på The Underworld i Camden var grymt bra, Aestetic Perfektion, en underlig blandning an E-type och Marlyn Manson hade lyckats flytta min musiksmak bra många snäpp. Klart jag skulle ha en t-shirt, men jag var lite stressad också, älskar Londons tunnelbana men den har en viss egenhet, den slutar gå vid midnatt. Killen bakom disken gjorde vad man skulle kunna kalla ett väldigt feminint intryck, när han förklarade att t-shirtarna var i Amerikanska storlekar, men den här skulle passa mig perfekt. Hans gayaktiga attityd invaggade mig i en känsla av att han var väldigt duktig på att avgöra det. Jag tog mig inte tid att prova eftersom Londons nattbussar är näst intill obegripliga för en turist, Taxi är dyrt och gå hem hade jag ta mig fan ingen lust med.

IMG_3457 (kopia)

Kände hur stora fördomslampan började blinka innanför pannbenet.

Cissi Wallin ( länk) har tydligen Twittrat bort sig när hon påstått att bögar har dålig musiksmak, utgår från att hon menar Schlager och 70-talsdisko som jag själv inte heller gillar. Det här har det blivit sånt ståhej om, att hon bestämt sig för att sluta Twittra. Men istället för att hänga på drevet och skjuta budbäraren, så tänkte jag försöka se det här lite mer objektivt. Visst är det så med Twitter att 2% är roligt och fyndigt, 2% är klanterier som jag gärna också hänger på och dissar i normala fall, medan dom övriga 96 procenten är lika spännande som när någon facebookuppdaterar att han sitter i bilkö.

Men låt och fråga oss varför jag och Cissi utgår från att bögar gillar schlager, varför jag fått för mig att bögar är så duktiga på design,eller att dom gillar att dansa runt i tanga och plymer. Nej, det är ingen politisk organisation på högerkanten, några tokkristna eller Cissi själv.

Dumheterna verkar komma innifrån.

Visst är det så att kör man en lögn tillräckligt länge så blir det en sanning och när det blir en sanning så har man väldigt svårt att komma ihåg vem som ljög från början. Det finns tydligen enligt den här generaliseringen två sorters bögar: Dansande plymbögar med kroppsmålning som lyssnar på Abba och estetiska minimalistiska bögar i mörk kostym som driver design och heminredningsföretag.

Själv ser jag väl cirka 20 Rockband om året på olika konserter, hur många i publiken runt mig som har en annan sexuell läggning än jag själv har jag absolut ingen aning om och skiter fullständigt i. Vi är där tillsammans för att uppleva musiken och jag skulle bli jävligt förbannad om någon talade om att jag lyssnade på hårdrock för att jag är hetero.

Cissis generalisering bygger på saker som hon, jag och alla andra blivit itutade i åratal utan att någon protesterat.

Frågan är om det är en liten grupp inom underhållningsbranschen som släpper fram alla dessa generaliseringar och kanske dessutom har ett ekonomiskt intresse i det. Jag tänkte göra en liten jämförelse. Cissi Wallin fick springa gatlopp för ett litet övertramp på Twitter, men vem vågar ställa Carola mot väggen (länk). Nu uppträdde hon senast på Pride under folkets jubel. Ingen ifrågasätter om hon fortfarande tycker det är okej att man har förbön för att ”bota” homosexuallitet. Har Carola ändrat inställning eller upptäckt att hon som ”varudeklarerad bögikon”, har en stor publik och låtit mammon gå före gud en stund. Kanske vi inte skall pressa henne, kanske hon blir putt och inte ställer upp i Eurovision någon mer gång.

Logo_Stockholm_Pride_(1026x526_RGB)_PNG

Vad som gör att jag tar upp det här är tre saker.

  1. Homosexuallitet är en sexuell läggning ingenting annat. Visst är festivalen viktig och prideparaden kul. Visst skall vi hissa flaggan för att visa solidaritet (länk). Vill du klä ut dig och dansa fine, men du representerar egentligen bara dig själv och dina kompisar. Någon allomfattande homokultur kanske inte alla ställer upp på. För övrigt vill jag ge en eloge till dom killar och tjejer som gått i Pride i Polis eller Militäruniform, det kallar jag civilcurage.
  2. Det här är ju kul i Stockholm med sina barer och klubbar, men på vilket sätt hjälper den här så kallade generella homokulturen rörmokarbögen i Växjö, eller flatan i kallskänken på Stadshotellet i Flen att komma ut? Ifall man genom media redan tryckt i folk hur en homosteriotyp ser ut ?
  3. Vad händer när backlashen kommer? Ute i Europa så växer sig fascismen starkare bland fattigdom och arbetslöshet. Dom älskar ju att peka ut folk med annan hudfärg eller sexuell läggning som avvikande och underliga. Det som känns positivt idag kan vara negativt i morgon. Vi skall vara jävligt försiktiga så vi inte krattar manegen för dom.

För att visa att en bög kan se ut hur som helst och ha vilken musiksmak som helst, lägger jag ut min favorit bland läderbögsikoner. Den homosexuelle sångaren i Judas Preist  Rob Hallford.

Sugire Christer Björkman.

Just det, ifall någon undrar hur t-shirten satt? Som gjuten givetvis, vilket naturligtvis berodde på att killen som sålde den åker med på turnen,  kränger T-shirts varje kväll och har erfarenhet. Inte på grund av att han kanske är Gay.

KajsaLisa

8 svar

  1. Vore jättebra om alla som satt i bilköer gjorde facebookuppdatering på det, så att vägverket får ett ordentligt underlag till var det finns störst behov av att bygga ut våra vägar.

  2. Visst är det så, homo och hetero finns i alla former och inte bara i en förutbestämd mall…

  3. Christer Björkman har jag aldrig klarat av – oavsett läggning. Det gäller Bard & Co med för den delen. Klarar inte av Levengood och Gardell heller. Men min bästa vän sedan fotbollstiden är gay. Det säger nog allt!

    PS. Å Carola – ja, tror nog hon behöver slanerna, eller vad tror du?
    Åsså har ju Susjos http://susjos.blogspot.se/ betydligt mera erfarenhet av schlager än jag (jag avskyr schlager), men hon har varit på Mellis och Pride-Schlager och säger totalt emot dig;-)

    • Christer Björkman håller jag fullständigt med om, när det gäller Carola så är det nog med Mammon än Gud. Men hon vill väl inte göra avbön, man vet ju inte vad Pastor Ekman i Uppsala kan erbjuda i framtiden 🙂

  4. Thanks for sharing this precious information. I like your concern in the post which is very useful for me.

    Taxi Uppsala

Kommentera

