• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

DAGS ATT RUNDA AV.

I Fredags gick jag på semester, började med att ta ledigt halva dagen och åka in till stan för att äta lunch. Var ser ni om ni läser baklänges, tyvärr var deras uteservering lite tråkig, så jag blev sittande inomhus. Men biffen med bea och en Sleepy Bulldog från Visbybryggerier var helt okej.

( Ändrar mig och lägger in det här inlägget som en fototriss på temat M som Mellankoli-Mys, för det var så den här eftermiddagen kändes. )

DSC_0271

Jag har en del förberedelser att fixa innan jag sticker till London på Tisdag, så det här blir det sista inlägget innan jag åker. Skall växla pengar, packa, printa ut kartor och köpa solskydd.

Just det, köpa solskydd för en Londonresa, fan inte klokt.

Men jag har kollat vädret och det verkar behövas, jag får leta pubar med uteserveringar. Jag vet i alla fall en på Oxford Street dit jag tänker gå meddetsamma jag slängt in väskan på hotellet, för att studera folk och njuta av en pint i solen.

Kan passa på att tipsa om en sak när man åker dit, som jag gjorde förra gången. Ta reda på vad du vill se, gå in på Google maps och sök upp det. Sen gör du kartan så stor så den precis får in närmaste tunnelbanestation och printa ut. Även om du väljer att ta dig fram till fots så är tunnelbanestationer ett bra riktmärke. Lägg ned kartorna i plastmappar och ned i handbagaget. Du slipper leta efter pyttegator på en stor turistkarta och det här fungerar givetvis även på andra storstäder.

DSC_0274

Passade på att promenera genom Gamla Stan, här är en typisk turistfälla.

Brukar undvika den här stadsdelen under sommaren, på tok för hysteriskt. Väntar till alla japaner flugit hem och familjen vindoverall tagit husvagnen och lämnat Ängbycampingen. Men självklart får dom vara här och titta, precis som jag åker och tar upp plats i London.

DSC_0282

Hittade en lugn gränd i alla fall. Jag dagsuppdaterade bloggen från Februari eftersom jag var med i Blogg 100, en kul utmaning. Sen fortsatte jag i nästan samma takt fram till nu, så jag behöver vila hjärnan lite och återkommer om en och en halv vecka ungefär.

Passar på att önska alla som kikar in här en skön sommar.

KajsaLisa

32 svar

  1. Jag har upptäckt en fantastiskt smart grej som jag haft mycket nytta av när jag varit ute och rest. Det är en app till mobilen som ger möjlighet att ladda ner kartor (man måste göra det hemma innan man åker) över olika resmål, och med en sådan i mobilen kan man se vart man befinner sig och hur man ska gå för att komma dit man vill. Det bästa är att man inte behöver ngt trådlöst nätverk utan appen funkar utan att man behöver vara uppkopplad, typ som en GPS..

  2. Om jag läser baklänges blir det Ratslla … vet inte hur jag ska tolka det.
    London och Gamla Stan, båda har dom sina goda sidor. Hoppas du får uppleva Londons bästa. Ha en fin sommar!

  3. Vi, eller rättare sagt maken gör precis som du och printar ut kartor. Funkar perfekt, speciellt om man kombinerar med vanliga turistkartor.
    Jag jobbar ju mellan två hotell och instämmer i dina iaktagelser. Japaner, tyskar åsså norrlänningarna med WCT overaller, gärna med tryck av ett favo fotbollslag. Ungefär som i Manchester eller i norra England, där WCT fortfarande är ”inne”.
    Ha det så underbart i London. Undrar om du bloggar ”live” därifrån. Skulle vara skoj!

    Pubtips: http://www.timeout.com/london/bars-and-pubs/royal-oak vid Tower Bridge. En av mina favon!

  4. Bra trissat! Precis sådana kartor gjorde jag när vi var till London senast. Får man med en T-bane station är det lätt att ha koll på vart man är på den stora kartan oxå! Jag och ungarna ska till Gamla stan och turista i sommar, för där ligger ju Sci-Fi bokhandeln, ett måste!

  5. Trevligt fototriss

  6. Tack för toppentips på bra gymmusik! Redan vid de första anslagen i låtarna kändes de helt rätt för powerwalk och trappmaskin. Om jag skall gå i takt med musiken kommer jag att få upp flåset bra 🙂

  7. vad härligt det låter, då åker du alltså imorgon, jag önskar dig en dunderskön semester och ta nu riktigt många bilder, fast det behöver jag väl inte säga till dig??? 🙂
    Sv: nej, konstigt nog skramlade det inte i tvättmaskinen 🙂
    sommarkramar

  8. Om man inte ska ”göra nåt” kan jag gilla att gå och titta på hysterin i gamla stan=))
    Önskar dej en härlig londontripp!!

  9. Själv älskar jag ju Gamla Stan, året runt – låter bara bli de turiststinnaste gatorna. Och numera när jag då och då står i butik i just den stadsdelen vill jag gärna att mina turistkunder har feta plånböcker …
    Och så älskar jag London, men om vi snackar turister så är ju Oxford Street mångdubbelt värre än Gamla Stan!
    Önskar dig en icke-melankolisk resa!

  10. Du är redan i Stora Göteborg när jag skriver detta. Sommar Lodon måste vara helt fantastiskt – om det inte blir alltför varmt! Happy vacation! 🙂

  11. Fina bilder alla tre, maten ser god ut :D.
    Hoppas din resa blir fin.

    AX

  12. Låter som en härlig Londonresa som Du har att se fram emot. Hoppas Du får riktigt kul och skönt väder när Du är där. Ser fram emot att få läsa Din inlägg om Din Londonvistelse…

  13. Fina bilder =)

Kommentera

