• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

VARFÖR INTE LITE TECKNAT

Det börjar bli dags snart att runda av och låta bloggen vila under min Londonresa, men lite lästips för semestern hinner man väl med.

I veckans bokbloggsjerka frågar Annika efter exempel på short stories, undrar om man läser några och har någon favorit. Visst händer det att jag läser noveller, men det är nog rätt sporadiskt och någon favoritförfattare kan jag inte komma på. Jag har ju skrivit en del noveller själv också, en viss sort ligger samlade ovanför näsan i min header.

Men short stories behöver ju inte vara noveller, jag har en annan favorit.

DSC_0286

Arne Anka en satirserie tecknad av Alexander Barks eller som han heter i verkligheten Charlie Christensen. I dag är väl serier för vuxna vardagsmat, på bokrean kom jag över Strindbergs Inferno som tecknad serie, frågan är väl om det går att driva konceptet ännu längre? Arne Anka tillhör däremot en av föregångarna, den slog igenom för 30 år sedan i Fackförbundstidningen Metallarbetaren.

Serien handlar om Arne Anka, vars huvudsakliga sysselsättning tillsammans med Krille Krokodil, supa sig full på Zekes bar. Han är något av kulurelitens svans som ständigt raljerar över tillståndet i världen. Ständigt omgiven av storbröstade tjejer som han givetvis inte har en chans på. Visserligen är satir färskvara, men även om mycket av det här ligger för långt borta för mig, så tycker jag att han håller. Figuren har även spelats på teaterscenen av Robert Gustavsson.

DSC_0290

Ett av många tänkvärda Anka-citat

Boken innehåller samlade serier från 1983-1995. Man får även reda på hur ankan skapades. Ett kul inslag som känns rykande aktuellt är om upphovsrätt, även om det hände 1989. Walt Disney Company ansåg att han påminde för mycket om en annan Anka (vad dom nu fått det ifrån).  Man får följa korrespondensen mellan  advokatbyrån som företräder Disney och Tago förlag huruvida Disney har upphovsrätt till Kalle Anka, eller ankor i största allmänhet.

Skadeståndskravet från Disney följs givetvis upp i serien där Arne mördas, genom att få en stor tyngd över sig märkt Walt Disney, sen kommer begravningen där bland annat Tintin och Fantomen medverkar. Naturligtvis är allt en avledande manöver eftersom en hemlig gång under tyngden ledde till Alexander Barks hemliga laboratorium där han plastikopererades till Arne X med gåsnäbb. Året efter tröttnade Arne Anka på att vara Arne X, gick till Butteriks och köpte en lös anknäbb. Genom att visa kvittot i serien, så lyckades man kringgå Disneys advokater. Givetvis var snöret som höll den ritat i serien och Charlie Christensen gick själv till Butteriks och köpte en lösnäbb så han hade ett kvitto vid eventuell rättegång.

Disney lärde sig nog en sak, försök inte stämma en serietecknare med humor.

Lägger in en video här som passar in inte bara för att inledningen är animerad, den här gruppen från Danmark hette ursprungligen Disneyland After Dark och den här låten från början av 90-talet är från den första CDn dom släppte under namnet D.A.D. Disney verkar varit i farten med att jaga artister under dom här åren.Deras senaste CD från 2011 heter förövrigt DIC.NII.LAN.DAFT.ERD.ARK  så dom verkar ju ha humor dom med.

Ibland undrar jag om inte den här bisarra ankan även inspirerat mig en del till den här bloggen, varför heter jag Kajsa egentligen ?

Men ni får lova att inte skvallra för Disney.

KajsaLisa

6 svar

  1. Jag följde faktiskt Arne i Metallarbetaren när det begav sig. Är det alltså 30 år sedan? Helt otroligt! Det känns inte som att det var igår. Fast för min del var det nog bara 20-25 år sedan, så det är ju skillnad. Bortsett från Arne, så var tidningen lika tung och tråkig som det låter.

  2. Serier har jag väldigt svårt för, egentligen vet jag inte varför. Tror jag tycker de är för röriga 🙂

    Ha ha, när jag registrerar mig på sajter där jag tycker att de inte behöver veta vem jag är så kallar jag mig Kajsa Anka 🙂

    • Det är nog lite av en vanesak, precis som liten text i pocketböcker. Jag har funderat över ibland om man inte skulle kunna köpa 250 mobilabbonemang av påfrestande säljare i köpcentrum som Joakim von Anka, men då måste jag tyvärr både byta kön och art.

  3. Ohh, Arne Anka, den innehåller många brutala sanningar den serien! Bra val som short story! Kul att höra om historien med Disney. Jag kommer ihåg när det hände, men hade inte hört om upplösningen förut! Ha så kul på resan!

Kommentera

