• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

KajsaLisa Klum

Det är inte lätt att vara fototrissare, här har man försökt bygga upp en rock and roll image med rockstjärnor i spotljus, skildra mörka stadsmiljöer och annat.

(Fortsättning på föregående fototrissinlägg)

Allt bara flöt på tills i Lördags kväll, då jag uppfann den där förbannade fågeln Motljuse. Tyckte jag hade hittat två bra bilder med utsikt i snöslask från St Eriksbron och en arkad i London, sen slängde jag in den där motljusen och alla säger vilken fågelbild wow.

Shit, jag är alltså fågelfotograf,

Jag lovar, jag skall genast springa iväg och köpa ett sånt där stuprörsobjektiv för jättemycket pengar och en grön Fjällrävenjacka i tålig  G 1000 väv, som jag kan krypa runt i skogen med. Lägger väl ut några mangroverträskbilder till då, så alla blir glada.

DSC_0456

Fast det är klart, varför skall man fota det man vill när man har talang, i fortsättningen kommer den här bloggen bara att innehålla fågelbilder, jag skall bli ornitologernas Blondinbella och produktplacera kikare och ståltermosar här. Man fick ju fortsätta att trissa på M hela sommaren så jag kör en till fototriss redan i dag.

M som i missförstådd.

DSC_0451 (kopia)

Jag har i och för sig inget mot fåglar bara dom sitter kvar när man skall fota dom, efter att vi varit där en stund så kom jag på att om jag slog knut på halsen höll dom sig lugna.

Jag kan berätta lite om mitt förhållande till fåglar, jag är ju egentligen friluftsmänniska och i scouterna terroriserade fågelnördarna mig med påståenden, som att näktergalen i Stockholm hade en annan dialekt i sin sång än i Skåne. Själv så gillar jag fåglar men varför krångla till det ? När dom tyckte att jag borde bli mer insatt, brukade jag svara att:

Jag kan sitta på en uteservering mitt i city med en öl och spana in killar, har ingen aning om vad dom heter men det fungerar lika bra ändå.

DSC_0452

Men jag har för enkelhetens skull klassificerat alla fåglar. Det finns örnar, fiskmåsar, kråkor höns och småfåglar. Småfåglar är lite mer komplicerat, det finns två undergrupper, talgoxar och undulater. Ser ni något annat så har undulaterna rymt från sina burar och parat sig med talgoxarna, man behöver inte krångla till det mer.

Det var min första fågeltriss, nu lite bonusbilder.

DSC_0059 (kopia)

Det blir problem med min Londonresa, inga bilder på rockklubbar, tunnelbanor, häftiga miljöer eller mörka neonbilder. Hyde Park ligger nära hotellet och jag kommer att tillbringa sju dagar där och fota fåglar. Inga pubar alls, tar matlåda, så man inte missar någon  fågel. Svanar finns det i alla fall där, ingår i gruppen fiskmåsar, fast med längre hals.

DSC_0054 (kopia)

Ifall fåglarna inte räcker sju dagar får man använda sin fantasi, detta är inte en brevlåda, det är en Viktoriansk fågelholk.

DSC_0053 (kopia)

Dom här Hydeparkpoliserna kanske inte platsar, men man kan fotoshoppa vingar på dom.

DSC_1367 (kopia)

Avslutar med en bild på en liten söt fågelunge som ramlat ur boet. Hon som håller i den var bättre på fåglar än vad jag var, så jag tror det löste sig.

Sen måste jag  tala om, att jag naturligtvis uppskattar när folk gillar mina bilder 🙂

KajsaLisa

16 svar

  1. Jo, ja gillar den röda postlådan;-)

  2. Nu är det så här: Plombinz Bella har jag kollat vid ett tillfälle, och din blogg… 234 gånger kanske… eller mer…. Resultat: Du är bättre eller mycket bättre 🙂 Och då har vi inte snackat hårfärg ännu 😉

  3. Ja, du kanske kan starta en ny karriär där. 🙂
    Blondinbella? Finns hon fortfarande?

  4. Gillar din attityd.
    Inte rädd för ”nya utmaningar”
    Fick ett tips på Jah Hollis triss, om din existens. Och den är inte dålig.
    Ett tips; det finns långzoomskompakter idag, som är betrydligt billigare och du får pengar över till ett par kamoflagebyxor också.
    Härlig triss. Motljusen, vilket bra namn på fåglar man inte vet vad de heter.
    Ha det gôtt.

    • Tack. Motljusen är även ett bra namn om man inte ser dom ens utan bara som en siluett. Köpte nyligen en ny systemkamera,(Nikon D7100), men jag har faktiskt kollat en del på långzoomkompakter. Men det är av en annan anledning, jag fotar på hårdrockkonserter och där släpps man inte in med en systemkamera. Problemet är att man tappar mycket i blädaröppning på dom när man zoomar och det brukar vara rätt mörkt på konserterna. Däremot har dom börjat få större sensorer så man kan förstora och skära bort.
      Det får nog vänta något år, så länge har jag en Canon S95 som är en jättebra kompakt att ta bilder med.

  5. Dina bilder är jättebra.
    Men jag tror att du har fått pippi på fåglar.
    Hoppas det inte smittar..?

    Här kommer förresten två hönor som samspråkar i hönsgården:
    – Den nya tuppen eggar mig så jag får pippi.
    – Konstigt, men mig är det tvärtom…

  6. Så klart du ska bli fågelfotograf med dessa talanger. En Moljuse har jag aldrig hört talas om men ändå. Vill också ha ett stuprörsobjektiv, har jagat fåglar på Öland i 2 veckor. Resultatet, jo det kunde ha blivit bättre. Särskilt om jag ägt ett ”stuprör”. Kul triss!

    Ha en underbar vecka o fin sommar!

  7. Nu när du blivit fägelfotograf tycker jag att du skall göra som jag. (lol) försöka bli medlem i 300-kubben, för du tar fina bilder.

  8. Hahaha, vilket roligt inlägg! Jag är uppvuxen mitt i ett unikt fågelområde, dit folk (läs galna fågelskådare) vallfärdar från hela landet. Men det fattade inte jag när jag växte upp. En fågel är en fågel är en fågel liksom… Mina naturfoton sträcker sig till att jag tar ett varv i trädgården eller en park… Jag ser fram emot fler ornitologiska inlägg från London…

Kommentera

