• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

TVÅ RÖDHÅRIGA SNOOZIALISTER EN BUSSHÅLLPLATSFILOSOFI

Står här i regnet igen och väntar på bussen, vädergudarna här i Stockholm står i alla fall på Kommunals sida. Det regnar inte så mycket mot vad det tydligen gjorde i natt. Många har långt att gå till jobbet under busstrejken och det är ju bra om bussförarna inte tappar sympati. Men det är viss värre nedåt landet. Men min buss går fortfarande fast det är en bit att gå genom skogen. Jag skall i all fall som vanligt försöka tänka ut en bra busshållplatsfilosofi.

IMG_1916

Idag har jag hamnat på en busshållplats med tak eftersom jag inte lämnade Lufsen hos morsan. Normalt så får jag mina smartaste ideer när jag står i ösregn och spanar efter en buss genom vattenfallet  som rinner nedför skärmen på huvan. Men jag hann tänka ut en bra filosofi i alla fall, eftersom björkarna på vägen hit hade sparat en massa vatten från natten som dom hällde över mig. Jag har kommit på en ny politisk ideologi som jag måste utveckla, Snoozialismen. Kan tänka ut upplägget medan jag väntar på bussen.

Visst är det bra med rättvisa och jämlikhet, men det skönaste som finns är att trycka på snoozeknappen och somna om.

Vet ni att en perfekt snooze är på 9 minuter, dom flesta väckarklockor har den tiden, det var någon som kom på att det var den perfekta tiden innan man föll in i djupsömn igen.

DSC_0261Ingen buss, hinner filosofera en stund till.

Annie Lööf sa i den sista riksdagsdebatten, att vi måste klimatanpassa jobben. Det  låter ju som en riktig floskel, men tänk om hon också är snoozialist. Vem vill gå ut och gå till jobbet i det här klimatet, det är ju skönare att trycka på snoozeknappen och somna om. Sen kanske det slutat regna och folk kan gå till bussen 3 kilometer bort glada och lyckliga. När väljarna är klara med Annie och Centern nästa val så får hon börja hos mig i det snoozialistiska partiet, men jag tar för säkerhets skull hand om rättvisan och jämlikheten, för det fixar hon ju inte alls.

Men vår stora fråga blir jobbsnoozeavdraget som genomförs i fyra steg under mandatperioden. Alltså förkortar vi arbetstiden med 9 minuter eller en snooze varje år under mandatperioden. Valet efter blir vi återvalda eftersom alla får somna om fyra gånger.

Jaha, nu kommer bussen.

DSC_0256

Titta själva, folk åker inte buss när det regnar, hur gott om plats som helst. Inte alls bra för klimatet eftersom folk tar bilen, men hade dom fått somna om några gånger så hade det nog slutat regna  och då hade dom åkt kollektivt. Bra för miljön också, passar på att sträcka ut mig och snooza lite.

”Du som kör, väck mig om nio och arton minuter.”

Men det var inte chaffisen som väckte mig när vi var framme utan en åskknall.

SHIT OCKSÅ.

DSC_0124 (kopia)

Fan, det forsar ju ned, tänk om dom snoozar flera gånger och vaknar upp till det här, då fixar vi ju inte fyraprocentspärren ens. Äsch, bara att stänga in sig i regnrocken och tänka ut en ny filosofi på vägen till jobbet. Man kunde ju byta ut SL-korten mot blåa regnställ som man laddar elektroniskt med pengar, så det piper om en när man går på bussen, men då skulle ju folk svettats ihjäl när dom gick till bussen igår.

Nu vet jag, vi placerar ut alla busshållplatser med nio minuters mellanrum 🙂

KajsaLisa

6 svar

  1. Mycket träffsäker strategi för ett nytt hållbart samhälle!

    Dock ser jag problem med att lägga sig på just nio minuters mellanrum mellan hållplatserna. Om det är mycket folk som skall av och på, så kan det ju ibland dröja flera minuter innan bussen kör vidare. Speciellt om gamla tant Olga, 97 fortsätter att envisas med att försöka betala med sina gamla ransoneringskuponger från andra världskriget.

    Då kommer man att passera gränsen för djupsömn och alla passagerarna blir strandsatta vid ändhållsplatsen. I brist på annat utnyttjar de tillfället och anordnar ett litet 100-årskalas för Olga i förtid eftersom det bara är tre år kvar och hon kanske inte håller ut så länge.

    Festen håller på till 02:00 och sedan kör busschauffören hem alla direkt till dörren. Det är ju lugnt för honom eftersom han inte behöver gå upp så tidigt när det är strejk.

  2. hahaha – då hinner man inte komma in i sin djupsömn men missar man inte den första bussen om man nu snooz-sover de där nio minutrarna extra? 🙂

  3. Nu börjar jag dock undra var någonstans i stor-Stockholm du bor. Här i Täby var det precis ingenting, några futtiga droppar under natten bara.
    Kul att du också får dina bästa bloggidéer vid busshållplatser, fast för mig behöver det inte regna;-)
    Tycker din idé med nio minuters mellanrum är exakt vad långfärsbussarna har, på ett ungefär alltså.
    Å den genomsnittliga väntetiden på 73:an ligger också där omkring. Zzzzzhhhhh

    • Det doppade bara när jag väntade på bussen, men luften var så kvav att man nästan kunde skära i den. Sen brakade det loss i en kvart, så jag hann knappt tänka ut något. Var nog rätt lokalt. Det tar cirka tre snoozningar att åka buss till jobbet så det är en bit ifrån där jag bor.

Kommentera

