• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

AFTERSTÅNG, NYA TRENDER MEN URSVENSK KOMMUNIKATION

Temat i veckans fototriss är kommunikation.

Jag skall nu ta med er på en kommunikationstriss med ett undertema, eftersom jag  just kommit hem, slagit mig ned framför datorn och fått den sista bakfyllan urvädrad av kvällsbrisen från däcket på en skärgårdsbåt.

224-1

Vi flyttar tillbaka till tvättmaskinsåldern efter att vi sprungit runt enerissnår och haft klädvård hela veckan. Barnbarnsvakt har organiserats i dom små sommarstugorna på ön och midsommarstången har varsamt flyttats från helikopterlandningsplatsen ner till bryggan. Blommiga klänningar och kransar i håret gäller inte längre utan fleecetröjor, hoddies, shorts och ölburk i handen. Solen går ned över kobbarna och en magisk ljummen midsommarnatt ersätter dagens dans kring stången, afterstång har nog alltid existerat men sett olika ut.

DSC_0211 (kopia)

Kommunikation genom kroppskontakt mellan okända människor bryter mot reglerna, om man inte haft tillräckligt många ölburkar i handen eller någon spelar musik i bakgrunden. Bryggdansen är nog lika gammal som bryggorna.

DSC_0209 (kopia)

Nej, var hittar man någon som kan spela dragspel nuförtiden ?  Men vi är ju moderna och har MP3, en bild från kommunikationscentralen i partytältet där någon hjälper dom på bryggan att kommunicera. Från dom dånande högtalarna ljuder allt mellan Marcolio och Boney M jag är väl knappast  beundrare av någon av dem. Men så dyker den här upp och alla 50-plussare får något glansigt i blicken. Visst den håller fortfarande.

Men även en stillsammare kommunikation över köksbordet, med utsikt över vattnet och en kopp kaffe i handen är minst lika svensk.

DSC_0192 (kopia)

Du vet, när du får oväntat besök.

KajsaLisa

48 svar

  1. Härlig beskrivning av midsommarens kommunikation! Anar ett stänk av ironi! Sista bilden är välgörande lugn och vacker!

  2. Vilken härlig och fin kommunikationstriss!
    Ha en fin söndag!

  3. Tycker det ser ut som om du haft en riktigt trevlig midsommar med bra kommunikationer, både mellan människor och till och från skärgården. Själv spenderade jag aftonen i stan, tillsammans med pojkvännen. Vi la upp fötterna på soffbordet och skrattade till en Jim Carey-rulle, det är midsommar det också 😉

  4. Du har firat ordentligt 🙂 älskar sista bilden, så stillsam och fin!

  5. Stämningsfulla midsommarbilder! Ljuslinjen på översta bilden för tankarna till ett vikingaskepp. Trots att jag är 50-plussare är jag ingen Boney M-fan (som var populära när jag var i 20-årsåldern). Många av mina kompisar på den tiden gillade dem men själv fick jag mer kväljningar än glans i blicken av deras musik. Lyssnar hellre på Stones.

  6. Gillar uttrycket ”afterstång” som jag aldrig hört förut 🙂 och sista bilden är så skön!

  7. Så Stones fick rädda kalaset! 🙂 Gubbarna, som turnerar i USA nu, skulle säkert bli glada att få det kommunicerat till sig.

  8. Du kan ju inte ha Marcoolio och Boney M i samma mening, det är ju två helt olika saker. Boney M är ju 70-tals-nostalgi så det dryper om det. Marcoolio är ju någon slags svulst på stämbanden.

    • Vad jag hört av dom som var med på den tiden, så gick det rykten att Boney M bara mimade. Man hade satt några fotomodeller på skivomslaget, sen gorde plattan större succe än vad man trodde så fotomodellerna fick bli Boney M. Tänk om det var Marcolio som sjöng i bakgrunden 🙂

      • Nu skrev du korrekt. Boney M och Urban* är nu i olika meningar. Vi har därmed fått en meningsskiljaktighet. Det är ju ingen mening med att ha folk av olika mening i samma mening, även om man inte menar något illa ment med det.

        * Urban står här för ”Marcoolio” så att han inte hamnar i samma mening som de mimande fotomodellerna från 70-talet.

      • Men tänk om han i alla fall hamnade på samma skiva, hemskt 🙂

  9. Härliga midsommarbilder där sista bilden är så klockren till din text! Den är underbar helt enkel 🙂

  10. En av de bästa från Stones, vi får nog bara svårt att förklara att låten är 42 år, klart den håller 🙂 Men du! Man tar seden dit man kommer 😉 Tänk om prinsen dansade omkring på bryggan 🙂 Otroligt vackra och stämningsfulla bilder du bjuder på 🙂

  11. Fin triss och bild tre är min favorit.

  12. Jag har aldrig gillat Rolling Stones och skulle bli jätteledsen om de spelades på ”min” midsommarfest. Försökte ändå att lyssna på dem, men det bara fräste och bar sig åt.

    Jag tyckte bäst om de första och den sista bilderna. Det är verkligen Midsommar för mig.

    Sv: Tack för din fina kommentar hos mig.

    Gilla

  13. Underbart vackra bilder alla tre. Ser trevligt ut på alla sätt.

    AX

  14. Vilken härlig midsommarkommunikation, den utsikten skulle man inte tacka nej till.
    Lite Stones är ju aldrig fel, Beatlesdiggarna var mesar HAHA
    http://ingemix.bloggplatsen.se/2013/06/23/9958998-fototriss/

  15. Midsommarkommunikation i all sin prydnad!

  16. Fina bilder och en härlig text! 🙂 🙂
    Vilken tur att Gevalia finns! 🙂

  17. Kul tolkat speciellt den sista.
    Ha en fin vecka
    kram Meta

  18. Här gillar jag tredje bilden absolut bäst! Redan innan jag läste texten så tänkte jag på oväntat besök. Bra gjort här!
    Åsså är afterstången på ettan suverän fotad måste jag säga! Å afterstång – hahaha:-)

  19. Mysiga Midsommarbilder =)

  20. ”Men även en stillsammare kommunikation över köksbordet, med utsikt över vattnet och en kopp kaffe i handen är minst lika svensk.”
    Kaffe är mysigt. Tack för dina tankar!

  21. Kul exempel på kommunikation – texten gör ju inte bilderna sämre – tvärtom!!

  22. Så ursvensk kommunikation Du har lyckats fånga. Din triss var verkligen suverän…

  23. Alla har vi olika musiksmak, även om många har samma. Glömmer aldrig den fest jag var på då det enbart spelades disco … jag gillar INTE disco …

    Skön sommarkänsla du kommunicerar i dina bilder!

Kommentera

