• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

VEM ÄR TREDJE PART I KONFLIKTEN ?

Det skall bli strejk den här veckan, strejken kommer att lamslå Stockholms kollektivtrafik, vilket hovet vinner på.

IMG_0908 (kopia)

Vilken tur att det finns riskkapitalbolag, annars kommer inga bussar.

Vi svenskar strejkar inte så ofta, eftersom vi är så snälla, vi kämpar liksom på men någon gång sådär vart tjugonde år får vi nog.

Jag skall ge en kort bakgrund.

En gång i tiden så hade man en jättesmart lösning. Några körde tunnelbana pendeltåg eller buss och några bestämde. Fast man gjort så sen hästspårvagnens tid, så upptäckte dom som bestämde en dag att dom var helt inkompetenta.  Det normala om man är helt inkompetent är att man blir av med jobbet, så dom som bestämde måste hitta en annan lösning annars kunde dom inte behålla sina höga löner.

Vi avreglerar och upphandlar blev svaret.

Så nu blev det några som körde några andra som bestämde och några som satt kvar med höga löner och upphandlade.

Tunnelbanan körs idag av ett företag som heter MTR vilket egentligen är Hongkongs SL , som tydligen är mycket mer kompetenta att köra tunnelbana i Stockholm än vad SL är. Däremot har SL inte försökt att köra tunnelbana i Hongkong, eftersom dom numera är fullt upptagna med att upphandla. Detta innebär att dom som kör tunnelbanan byter arbetsgivare ibland. Eftersom dom i SL vill fortsätta ha bra betalt,  dom som upphandlats göra vinst och man inte kan höja avgifterna hur mycket som helst, så återstår det bara att jävlas med dom som kör.

Dom som kör och tillhör Kommunal har tröttnat på att man försökt dumpa deras löner varje gång det har upphandlats, dom vill ha garantier vilket dom inte fått. Dessutom kräver dom elva timmars dygnsvila. Många tvingas ha delade pass, köra tidigt på morgonen sen även under eftermiddagsrusningen med obetald ledighet mellan (länk).

Även dom har barn och privatliv men tyvärr är deras löner för låga för att problemen som uppstår skall klassas som livspussel.

IMG_1681 (kopia)En buss från forntiden när SL var kompetent.

Jag tycker dom gör helt rätt, men det finns en tredje part också.

Prinsessan Madelene

LÄNK

Som jag tidigare skrev så blev hon bötfälld för hon vinglade runt i kollektivkörfälten med sin SUV. Det har nu utretts om hon hade rätt att köra där eller inte. Men kom fram till att hon var prinsessa, alltså avskrevs det. Blir det strejk även på innerstadslinjerna så kommer hon att få alla kollektivkörfält för sig själv. Snacka om gräddfil, därför tycker jag följande …………..

Snälla Madde, skit i den där handväskan för 30000 som du såg nere på Biblioteksgatan i förra veckan, släng in dom pengarna på Kommunals strejkkassa istället.

Det är inte mer än rätt.

KajsaLisa

Annonser

8 svar

  1. ja jösses, ”de som lite har, ska ännu mindre hava” det nya svenska elfte budet eller nå´t åt det hållet, jag hittade just på det själv
    Sv: tack 🙂
    kramar

  2. Men nu är ju Madde på smekmånad i långtbortistan, så då kommer hon ju inte kunna utnyttja att hon har alla kollektivkörfält för sig själv.

    Då är frågan om stejken kommer att hålla på tills hon kommer tillbaka, eller om hon har detta tillgodo längre fram? Eller är det kanske bäst att hon avbryter sin smekmånad och passar på nu när tiden är inne kanske?

    Som sagt det är ju kanske bara vart 20:e år som vi får nog.

  3. Jag skulle gissa att allt står stilla då denna strejk bryter ut. Men det är väl upphandlingsens dunkla motiv. Det dyker väl upp någon ny aktör inom detta som snor åt sig SLs tunnelbana och annan trafik istället för den nuvarande. Få se hur denne tänker tackla denna strejk…

  4. Vi diskuterade det på jobbet idag och kom fram till att facket för en gångs skull ”ropar upp” till strejk som verkligen drabbar oss resenärer. Alltså inte mitt i sommaren då alla har semester utan just den här veckan då de flesta jobbar som idioter för att få sina skrivbord rena innan de går på semester.
    Jag tycker det är bra! Å eftersom SL har låtit Arriva ta över norrortstrafiken som funkar betydligt sämre än innan så står jag helt på chaffisarnas sida. De som anställs får inte ens utbildning längre om var hållplatserna ligger. Det är vi resenärer som får leka guider.
    Önskar tjejerna och killarna verkligen lycka till!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: