• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

VÄGRA MACRO

Lite försenad tar jag nu tag i veckans fototriss på temat småkryp. Jag har varit ute hos dom i Roslagen, som spelar fia med tre gula pluppar och en makaron som jag berättade om tidigare.  Men den här helgen slapp jag det eftersom det var fint väder och makaronen tydligen var uppäten. Hade vädret varit dåligt hade vi säkert spelat Yatsy med fyra tärningar och en sockerbit.

Måste tyvärr erkänna att jaga småkryp med macro inte är riktigt min grej. Jaha, där har vi en ekoxelbagge, hur fan vet man det ? Sen kan man ju snobba med något latinskt namn också, fan något svart 3 millimeter långt med sex ben och alla ser likadana ut. Jag tror allt bara är en bluff, jag har lyft på dom och kollat under, det står ingenting och hur fan skall man då kunna veta att det är en ekoxelbagge ? Man kan ju knappast begära att den skall legitimera sig

Sen skall man tydligen enligt Helena ge sig ut bland blommor och blad också, gör man det på vitt papper så vore det väl okej, stoppa ned något som är tre millimeter långt i gräset så försvinner det ju bara. Men jag antar utmaningen, jag skall snobba med min nya Nikon D7100 med 22 megapixel och vägra macro. Sen skall jag fota det absolut minsta småkryp man kan hitta bland blommor och blad nämligen ……….

spider

ÖLJÄSTBAKTERIER

För att dom skall synas bra på bild så fotar jag dom på flaska, så det finns många att titta på.

Hoegarden Weisbeer.

(Friskus törstus släckus)

DSC_0137

Den här arten hittar man ofta bland nyklippt gräs, den trivs där. Den brukar efter en lång och mödosam gräsklippning krypa ut ur kylen och landa på altanbordet. Att man som på den här bilden ser två stycken är ovanligt eftersom den brukar försvinna rätt fort.

Brooklyn Indian Pale Ale

(Headbangus Rockarolla)

DSC_0140

Den här arten är väldigt ovanlig i Roslagen, normalt trivs den bättre i södra Sverige, som Sweden Rock i Sölvesborg eller Metaltown i Göteborg. Men den har även påträffats så långt norr ut som på Peace And Love i Borlänge.,när Iggy spelar. Den här arten är till för oss verkliga kännare som tycker bårnstensfärgen matchar skinnjeansen. Det är cirka tio mil härifrån fågelvägen till Debaser Slussen, så den kan ha kommit hit med vinden.

Mariestad Export.

(Stor Stark Deluxiana)

DSC_0141

En rätt vanlig art i hela Sverige som brukar dyka upp ute i naturen i början på Maj, efter att den övervintrat framför tipsextra. Den är så vanlig att vi kännare rynkar på näsan när vi hittar den. Trivs ofta vid stränder bredvid en grillplats ihop med töntar som förläst sig på kvällstidningarnas vintips och tror att den som har flest färgglada kokböcker när man dör vinner. Alltså dom som vill verka insatta men inte begriper ett dugg ( äsch, drick Pripps Blå istället, ingen bryr sig )

Avslutar inlägget med lite creepy music.

Klicka på bilderna till större storlek så kan man nog se dom små krypen simma runt där inne 🙂

KajsaLisa

26 svar

  1. Hahahaha…. Vilken rolig och bra triss du fått till.
    Gillar den skarpt.
    Ha en riktigt bra dag!

  2. ”jag har lyft på dom och kollat under, det står ingenting”

    Självklart står det ingenting, vem går omkring med namnbricka privat nu för tiden. Du får väl fråga dem med vanligt hövligt hyfs ”Hej, vad heter du?”.
    Vill du vara lite extra snygg kan du tilltala den med ”Javisst, Herr Ekoxelbagge” eller ”Skall bli, Herr Ekoxelbagge”.

  3. Tänk att det finns en art för varje tillfälle;) Nu har du tagit fram en gräsklippare art också! Den ska testas såklart! Den där 45:an kan vara förrädiskt, jag håller mig till 33:or. Har kommit på att man blir för vinglig helt enkelt’ och svåra att klippa i slänter med…

  4. En annorlunda vinkling av temat idag! Gillar ditt nytänkande!

  5. Underbar tolkning och text! Gillar speciellt de ”latinska” namnen 🙂

  6. Det var ju fina ”småkryp” du hittade i det gröna. Får jag välja blir det allt en Hoegaarden, speciellt om det är varmt ute.

  7. Haha dessa ”småkryp” skulle Jacob verkligen vilja ha i trädgården.
    En härlig och annorlunda vinkling av temat
    Ha en bra vecka;-)
    http://ingemix.bloggplatsen.se/2013/06/16/9938505-fototriss/

  8. Hahaha, din lösning är den absolut bästa! Fantastisk! Och som bonus slapp jag se både spindlar (nja, nästan, den finns ju i vinjettbilden,,,) och fjärilar, de allra otäckaste krypen!

  9. Helt makalöst!!! Omgångens bästa, roligaste och med bred marginal fyndigaste bidrag! Du är helt fantastisk! Din fantasi och humor gillas här kan jag säga! Super!

  10. Men så bra att jag fick lära mig fyndplatserna på de två första rariteterna….jag ska till Roslagen under midsommar och då ska jag titta efter de två första flaskorna…jag menar arterna! :-)))

  11. Fast själv föredrar jag Höga Kusten framför någon av de ovanstående ölsorterna.

  12. Haha! Vilken härlig triss du fått till! Gillar hur du tänker =)

  13. Bravo! o glad Midsommar!

Kommentera

