• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

TESTING TESTING

DSC_0088Fortsättning på föregående inlägg.

I förra inlägget så försökte jag testa mitt nya kameraskydd, tyvärr slutade det regna, men enligt SMHI så skulle vädret vara perfekt idag. Så nu slipper jag bada i fontäner för att få vattenbilder som igår. Det blir dusch istället.

Alltså perfekt väder fast tvärt om liksom.

DSC_0119

På vägen till från bussen jobbet på morgonen, duggregn och dis, har ingen nytta av det alls, men dom påstår att det skall braka loss lagom till jag skall hem.

DSC_0114

På väg genom parken, mot bussarna, himlen ser lovande ut, det låter om den idag också. Kameran är förberedd, här har vi en av nackdelarna med det här skyddet, det tar tid att stoppa in den, man måste plocka bort objektivet och sätta på det med huset inne i påsen. Kommer det en kort skur, så lär denhinna  upphöra innan man är klar.  men nu är hela himlen mörk känner dom tunga dropparna och det börjar blåsa ordentligt. 

DSC_0127

Ja jag vet man ska inte stå under träd när det åskar, men den där förbannade halsremmen ligger över avtryckaren, måste öppna och pilla lite.

DSC_0118 (kopia)

”Alltså: Du måste bha köpa sådana här Hunterstövlar, bha sååå himla inne.

” Crawings, morsan har lovat, nästa barnbidrag men jag vill ha ett par rosa som Kissie har i sin blogg”

”Jag bha älskar mina svarta, matchar min min beiga bommulshoddie jättebra fotade med mobilen i spegeln och lade ut på bloggen. Dagens ovädersoutfit liksom, jag är torr ända upp till knäna. ”

”Rinner det inte ned i stövlarna när jeansen blir blöta ?”

”Jamen är du dum eller, det är ju därför Hunter har spännen som man kan dra åt fattaruväl.”

DSC_0123

Man kan nog få roliga porträttbilder i det här vädret, men när jag frågade henne gick hon bra förbi och stirrade, kanske var blyg.

DSC_0120Nja, sådär, men spegeln var inget vidare.

DSC_0122Det är bara jag ute nu, tydligen sitter alla fotografer hemma och fotoshoppar blåa himlar framför datorn idag.

”Du kan du cykla under träden i skuggan, det blir så bra kontrast. …… Tack.”

Det blåste bort rätt snabbt sen droppade det bara igen, men jag fick i alla fall testa. Är den här konstiga saken någonting man skall satsa på då ?

Den är rätt klumpig och att fota manuellt kan man glömma, man kommer inte åt så jag körde på P-läge. Nattfotografering i stan med alla ljuspunkter funkar inte. Man måste ha en putsduk tillhands, dessutom immar den lätt igen. Bilderna blir ju i alla fall någorlunda, men exponeringsmätaren påverkas, så jag fick fixa med en mindre överexponering i datorn. Det tar en stund att sätta ihop den och remmen bör man försöka pilla ned under kameran. Mitt objektiv som är lite för stort, 18-105 trycks ihop så man får köra med den brännvidd som det blir. Kanske funkar bättre med t.ex 18-70.

Det som däremot är bra är att man kan fota i vilket shitväder som helst, idag brakade det loss under en halvtimma, men håller man på en hel dag så kan man nog få många roliga bilder. Man behöver inte oroa sig för kameran och det är lätt att snabbt ta bort locket till objektivet för att ta en bild,ifall det blir imma eller droppar på det.  Håll bara inte kameran uppåt eller stå mot vinden så man får in vatten i den. Men jag skall fortsätta att testa den och vänjer man sig så blir man ju bättre på att använda den.

Sen det bästa.

DSC_0128

Den är så stor att springer man runt så här och skämmer ut sig så är det ingen som känner igen en.

Åker bort över helgen och släpper nog en fototriss natten till Måndag. Hoppas på bra väder i helgen för jag vill pilla på alla knappar på kameran.

KajsaLisa

6 svar

  1. Hahaha! Du får mig alltid att skratta. Du är helt enkelt härlig, speciellt i din skräckoutfit hämtad från Harry Potter. Men smart är den – outfitten alltså – i detta pissväder som du ju uppenbarligen vill ha. Du får nog som du vill under helgen enligt SMHI, som har haft förvånansvärt rätt de senaste veckorna.
    Den där kondomen runt kameran verkar vara lite besvärligt, men fortsätt testa;-)

    PS. Jag tog också en regnbild idag, fast jag satt (!) i en busskur;-) DS

  2. Här är ett bra tips som säkert passar detta ändamål:

    http://respelion.se/valfritt-vader-med-smhi-nya-tjanst

  3. Vilket äventyr!

Kommentera

