• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

SÅ BLEV ÖVERVAKNINGEN ETT LITET FLUFFIGT MOLN

Nu skall vi testa något kul som mediabranschen inte fixar.

Vi skall ha två tankar i huvudet samtidigt.

Det här är nästan för otroligt för att vara sant, Google Chroomebookdatorn lanseras i dagarna. Hade jag varit VD för Google hade jag gömt den produkten i minst ett halvår och låtit stormen dra över.  Men tydligen så räknar man med att media inte kan ha två tankar i huvudet samtidigt.

Tyvärr har dom rätt.

IMG_3221

Är det så här fluffigt vi skall tänka oss molnet ? Bilden är tagen idag med en härlig försommarhimmel.

Googles nya dator skiljer sig en del från den du använder, den saknar hårdisk. Den ersätts med en så kallad molntjänst, vilket innebär att allt du sparar ned lagras inte på datorn utan på en server. Det är det som kallas moln. Det du läser just nu ligger alltså i molnet och det finns en väsentlig skillnad.

Det jag vill andra skall få läsa och se ligger här, det andra som är privat ligger på min hårddisk.

Är det någon som minns Edward Snowden fortfarande, ja du vet det, det stod om honom i tidningen för ett par dagar sedan. Han hade avslöjat hur NRA, alltså USAs FRA snokar i vår datorkommunikation. Sen blev han tvungen att fly utomlands. Ett företag som upplät sina servrar för att amerikanska underrättelsetjänsten skulle kunna snoka i dom var just Google.

Men kan det verkligen vara så att hajpade teknik-Google med sina fluffiga moln kan vara samma företag som Judas-Google ?

Tyvärr verkar det nog så.

Alltså, ett par dagar efter att det avslöjas att det vi har på Googles servrar lämnas vidare till den amerikanska underrättelsetjänsten, presenterar Google en ny dator som skall lägga upp våra hårdiskar där också.

Det är ta mig fan otroligt.

DSC_1892 (kopia) 3Hotfulla moln, kanske är vi bara naiva.

Men media missar det här totalt, nu pratas det prestanda, automatiska uppdateringar, appar och teknikundret utnämns till en Mac-dödare. Vore det inte lämpligare att kalla den intrigitetsdödare.

Men ett annat argument för den här produkten är verkligen skrämmande, den kommer att vara så billig att människor som inte haft råd med dator kan skaffa den. Nu är det så att precis som när det gäller mobiler för en krona, så vet vi ju att är ett lockbete från någon ung säljare i ett köpcentrum med provisionslön. Google lär nog ta betalt för sina molntjänster.

Men något som ofta går hand i hand ute i världen är ofta fattigdom och diktatur. Tänk om politiska organisationer och fackföreningar i fattiga länder använder systemet och Google lämnar över allt till diktaturen, eller säljer det.

Så alla som anser att USAs underrättelsetjänst vet för lite om er har nu den perfekta produkten.

Själv avstår jag nog.

Men visst kan det vara roligt när folk bjuder för mycket på sig på nätet. Som Anders Hultin som började sin karriär på utbildningsdepartementet, genom att vara med och skapa friskolereformen, startade Kunskapsskolan, drev friskolefrågor i England och tillslut blev VD för John Bauergymnasierna. När dom konkat och 14500 gymnasieelever stod utan skola och deras lärare arbetslösa, korkade han upp en vinpava i 800 kronorsklassen, lade ut den på fejan och skrev att han var värd det.

LÄNK

Vi får väl se om Google sviker sina kunder som John Bauer.

KajsaLisa

8 svar

  1. Kommer aldrig på fråga att lämna ut något från min hårddisk utan att jag själv antingen skickar till någon annan eller lägger ut på min hemsida alt. Facebook. Vad jag har för privata bilder, filmer eller dokument är väl mina? Eller har jag förstått fel? Nu vart jag upprörd på riktigt! Vad händer när någon hackar sig in där? Säljer vidare osv? Lösenord, bank id osv… Men det är ju klart, vi är fri att välja!

  2. Om han var värd den var en fråga, men behöde den gjorde han kanske;) Det är lite läskigt… har jag tyckt sen faxen;) (ord på ett papper genom en sladd ut i luften och sen tillbaka på ett annat papper…)

  3. Du måste nog vara den bäst informerade människan i hela Sverige… å jag den sämst informerade;-)
    Ja ”cloudar” gör dom på mitt jobb också sedan en tid tillbaka. Men vi har fortfarande ”normala och hederliga svarta laptops med stora skärmar som står på våra bord;-)

    Personligen avstår jag också, herregud jag har ju inte ens FB;-)

  4. Snart finns det väl inte en vanlig hårddisk att uppenbara om man skulle vilja ha en. De säljs väl snart inte längre. Kanske bäst att hamstra om man skulle vilja ha en i framtiden. För annars tvingas man lägga hela sitt digitala liv i deras molntjänster som kanske tillhör någon diktarurstat. För vem vet var dessa uppgifter hamnar…

Kommentera

