• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

EN TRISS MED OFLYT

Ibland blir det så här, man känner sig helt säker på vad trissen skall handla om, som idag det har varit nationaldag, Madde har hittat en rik amerikansk räknenisse som hon skall gifta sig med. Vad kan temat vara, Sverige, sommar, Blått och gult, självklart är veckans fototrisstema blått och gult.

Nähä, det var det inte 😦 vilket oflyt.

bild-3-1

Nu kan jag alltså inte ligga i solen idag och bli mosig i huvudet med en färdig triss i datorn. Måste tänka, fan jag hatar att behöva tänka när det är varmt ute. Få se nu, första bilden, det var inte blågult. Den får hänga med i alla fall. 

Jag har bestämt mig för att starta mitt arbete i tid den här sommaren, med kampanjen för utrotning av paraplyer i folksamlingar och inom tätbebyggda områden. Förra sommaren drog jag igång den långt in i Augusti, efter att jag nästan fått ögonen utpetade i shoppingruschen på Drottninggatan, så den fick ingen effekt alls.

Paraplyernas dag i Vasaparken.

images-11

Precis så här bra fungerar dom

Förra årets huvudtalare var, äsch det var ingen som såg honom.

Varje år när det drar ihop sig till riktigt oväder träffas paraplyentusiaster i Vasaparken  för att fira paraplyernas dag. Nej det är inte nationaldag i svensk sommarväder, vad fick ni det ifrån förresten. Förra året hade arrangörerna flyt med vädret för allting bara flöt runt liksom. Man kan fira den här dagen på två sätt, antingen så går man förbi en bensinmack och köper ett paraply för 49 kronor.

DSC_2128 (kopia)

Eller också gör man som jag och hon framför mig, drar på regnkläder, upplever evenemanget med lite distans och har  bättre flyt med vädret.  Sydväst uppskattas dock inte av dom riktiga puritanerna eftersom skärmen är i vägen när man tränger hop sig och skall peta ut ögonen på varandra.

thunder-icon%5B1%5D 2Sen när den första åskknallen kommer och avbryter det stilla  droppandet med ett ordentligt skyfall, sliter kastvindarna tag i dom och med ett jubel från deltagarna stiger dom flaxande nylontygstyckena mot skyn.

Efter det är det korvgrillning, har ni tänkt på att man kan grilla ett helt paket hotdogs åt gången på ett paraply från Statoil som man använt i 5 minuter. Om det går att få igång en eld i vätan förstås. Men dom går att äta råa också, tänk vad mysigt det är att stå plaskvåt i störtregnet och äta råa hotdogs från paraplyspröt tillsammans.

Visst är paraplyer en underbar uppfinning värd en alldeles egen dag.

Men nu skall vi inte vara elaka och uberpräktiga.

DSC_0021 (kopia)

1Visst kommer det att bli riktig sommar, solen kommer att skina varje dag och jag kommer inte behöva bära skyddsglasögon, för att slippa få ögonen utpetade på Drottninggatan. Dessutom kommer jag att se scenen istället för svart nylon på utomhuskonserter. Bilden är tagen i Fredags från Mäster Mikaels gata på Söder ut över Saltsjön. Som ni ser är det många som är ute och flyter. Vill man bara flyta runt en stund kan man ta färjan från Slussen till Djurgården.

Tyvärr har jag lite oflyt med min nya kamera. Jag blev inte riktigt nöjd med bilden. Jag går och sätter mig en stund och pillar lite på knapparna så jag lär mig den.

Visst kan väderskydd vara en utmaning också.

DSC_0043 (kopia)

1Sitter och myser under en markis med ett glas flytande föda framför mig. En kall Brutal Bulldog, indian pale ale  från Gotlandsbryggerier i skuggan på en uteservering. Kan man ha det mysigare. Innan jag smakar på den skall jag lösa en spännande fotoutmaning: Markisen skuggar och utanför skiner solen skarpt. Jag vill ha fram bärstensfärgen och loggan på glaset, utan att gatan utanför markisen blir överexponerad. Lite experimenterande med blixt och exponeringstid så löser det sig.

Storm, båtar  och ale, lyckades klämma in alla bilderna i en video vilket flyt.

Okej, jag håller med om att jag kanske blev lite överoptimistisk när det gäller sommarliv i city nu. Men se det så här, tänk den sista bilden med forsande vatten från markisen, skithäftigt. Det går utmärkt att sitta och dricka öl under en markis när det ösregnar.

12Bara du flyttar det där förbannade paraplyet till längst in i garderoben och flyttar fram regnkläderna istället. Att stolarna är dyblöta och att det stänker in lite på dig hjälper inte paraplyet ett skit mot. Dessutom slipper du fly in på första bästa uteservering när det brakar loss och du kan i lugn och ro välja din markis efter öllista och bildkomposition.

Sen slipper du peta ut ögonen på mig och vara i vägen, när jag flyter runt med kameran och letar ovädersbilder.

KajsaLisa

56 svar

  1. Jo, tack paraplyernas dag är nog en riktigt svensk dag. Fy för fanken för förra sommaren. Roliga bilder o rolig text!

    Ha en bra vecka!

  2. Jag avskyr också paraplyer i stora folksamlingar. Det är toltalt livsfarlig och borde förbjudas!!!
    Härlig och fin triss!
    Ha en fin söndag, hoppas den blir paraplyfri 🙂

  3. En riktigt varierande triss. Sol och regn om vartannat. Vad är egentligen en sommarfestival utan gummistövlar och regnställ? Med lite tur kanske även ägaren till paraplyet stiger mot himlen tillsammans med sitt minimala regnskydd. Föredrar dock solen i längden och slår mig gärna ner där under markisen jag med.

  4. Flyta kan det ju göra på olika sätt. Både på bärsvis och på båtvis. Men Madde, vem är det..? Nån som ska gifta sig? Cool regnbild.

  5. Jag älskar regn, gillar dock inte paraplyer…folk kan liksom inte sköta dem och det blir lätt att man får ta lite bråk med andras paraplyer! Fint tolkat!

  6. Det är lika trevligt varje gång att följa dina trissar med texter som roar till bilder som sticker ut lite, ett sant nöje! Ha en skön söndag!

  7. Du har ett bra flyt genom hela trissen – snyggt!

  8. Inget fel på detta inlägg, lika kul och underhållande från dig 🙂 Men jag hade tippat att få en bild i alla fall från Flyt? Och givetvis med en kall till 😉 Nu fick jag se ölen ändå… Men kanske inte Flyt finns kvar? Det var ju ett par år sedan mina 44:or satte sina avtryck i gamla stan 😉 Ha en skön söndag! Och du: Fina bilder som alltid 😉

  9. Paraplyvær er ikke til å unngå. Flott triss. God søndag med sol på.

    http://www.starbear.no/mormor/2013/06/09/flytende-i-fototriss/

  10. De la flotte… Ja, jag menar regn… Men regnbilder kan oftast blir riktigt fina! Den sista bilden är lockande i ett varmt Paris, fast det màste vara alkoholfritt för min del… Fin fototriss!

  11. vilken härlig berättelse och fint fotat.
    Ha en bra dag.
    AX

  12. Rolig triss! Ser ut som det kan bli paraplyväder här idag utan att det är en officiell paraplydag!

  13. Har inte upplevt problemet men kan tänka mig det. En härligt humoristisk tolkning av flytande – gillar den.

    • Är det trångt kan det bli rätt jobbigt när all trasslar in sig, men rätt kul att titta på också. Men av det längst fram på scenen ser man inte ett dugg.

  14. Nu fick jag en enorm längtan till Stockholm när jag ser ditt foto här i ditt fototriss 🙂

  15. Tråkigt när folk börjar missbruka en bra uppfinning. Från början var paraplyerna portabla parasoll egentligen för de som inte ville ha så mycket sol på sig. Men de började missbrukas då också när folk kom och höll upp dem över stackars oskyldiga solbadare och krävde betalt för att flytta på dem under parollen ”luften är fri, luften är fri”.

    • Jag har betalat för solstolar, men det fenomenet har jag sluppit hittills. Kanske förekom i en forntid innan man flyttade paraplyproblemet till gågator och utomhusevenemang.

  16. Jag föredrar utan tvekan flytet i den nedersta bilden, men man ska ta det försiktigt med den Brutala bulldoggen om det är varmt. Kan inte undgå att märka att glaset tycks stå på ett aningen snett underlag. Skummet lutar. 🙂

  17. Hahaha, ja paraplyer kan verkligen vara ett otyg, så mycket bättre med rejäla regnkläder!

  18. Fick lite taskiga vibbar av Maddes val, hoppas jag inte har rätt utan att det flyter på.
    Att flyta i lite bärs är ju aldrig fel.
    Bra text och bild som vanligt;-)
    http://ingemix.bloggplatsen.se/2013/06/08/9915800-fototriss/

  19. Än en gång asgarvar jag när jag läser din ”väderrapport” från huvudstaden. Inget fel på din iakttagelseförmåga. Å hade du varit ute i natt respektive mitt på dagen idag så hade allt du skrivit i inlägget besannatsflera gånger om.
    Jag hatar också paraplyer, men kan inte förmå mig att gå tunr i sådana osexiga regnkläder som man måste svetta så förbaskat i. Hellre blir jag blött – nja, inte riktigt, men du förstår vad jag menar.

    • Tack, tydligen har jag missat några paraplykaos idag, även om jag inte vill stå i dom är dom rätt roliga att fota. Utvecklingen har faktiskt gått framåt, man behöver inte köpa svettgalon, det finns kläder som släpper ut ånga men inte in vatten. Fast sexiga tja dom kanske löser det också så småningom 🙂

  20. Här flöt det på av bara farten… som vanligt roas man av dina ord till bilderna, fantasifull och rolig triss/ Ha det gott!

  21. Tack för en rolig lässtund 🙂 Håller med helt o hållet om paraplyerna och idag ser det ut att bli regnställ på när jag ska ut o rida. Sista bilden blev riktigt bra!

  22. Den sista bilden är flytande gott och det ser härligt avkopplande ut 🙂

  23. Köpte en ursnygg regnkappa i Danmark, men har faktiskt inte behövt använda dem fler gånger än fingrarna på en hand – undrar om jag befinner mig någon annanstans än du och BP när det regnar? Eller om jag håller mig inne då …

  24. Stort sett den där vyn på färjag hade SVT kopierat av dig nästan… kom då åter att tänka på din trevliga triss 😉 Ja på Flyt har Mr Åke svingat mången bägare 😉 Men jag ser nu vad du påminde mig om: http://nacka144.se/?p=12842 Du vet en fotar så mycket så alla bitar faller inte på plats alla gånger 😉 Sedan var jag ute efter att visa min romantiska ådra 😉 Eller rättare sagt oberäkneliga saker man kan hitta på ja som under vatten 😉 Fota under vatten är som en annan värld 🙂

  25. Helga frid för en regnponcho! Första bilden är både rolig och sorglig men jag gillar oväder. Det är friska tag 🙂 Bilden på ölglaset är riktigt snygg.

    • Visst hade den passat bra till nationaldagen. Pocho har ju fördelen om den är stor att man kan ha kameran på magen. Sånt här väder är rätt kul att fota i. Ölglaset var faktiskt den bild som var krångligast att få till.

  26. Tråkigt att du ogillar paraplyer så mycket för jag älskar dem. använder dem även i solen.

  27. Den sista bilden ser riktigt trevlig ut i den värmen =)

Kommentera

