• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

ATT RAMA IN VATTEN MED LJUS

”Hallå är det Londonpolisen”

”Ja, vad gäller det”

”Det står en galning och utför någon underlig rituell dans ute på Milleniebron, ser personen från fönstret. Kryper ihop, gör underliga rörelser, hoppar upp i bland, springer runt det har säkert pågått en halvtimma nu.”

”Hoppar det runt någon där ute mitt i natten i det här vädret, måste vara ett psykfall, vi skickar en bil omedelbart.”

inramad

684603_366_189Okej, det här är väl inte lika vansinnigt som  Anna Odell, som spelade psyksjuk för några år sedan och låtsades försöka hoppa från Liljeholmsbron. Hon hamnade på akutpsyk och allting var tydligen ett konstprojekt, som var hennes examensarbete på konstfack. Men jag tycker att om det är konst att spela psyksjuk på broar vilket jag också gjort nu, kan man ju i alla fall lämna något efter sig som andra kan få se.

I förrförra inlägget så berättade jag om hur jag fått en ide på hjärnan, fota Milenniumbron i London, hur jag sen förberedde mig och genomförde det även om förutsättningarna inte var dom bästa. Ungefär nollgrader och ett piskande fruset duggregn i blåsten som inte blev mindre här ute på bron. Lägger in en länk med en färdig sökning på Flickr ifall någon annan fotonörd planerar en Londonresa och behöver motivtips. Den här bron är väldigt speciell både i dagsljus och mörker. Väder kan man klä sig för, vad jag oroade mig för var hur ljuset skulle bli eftersom luften var full med dom iskristaller som bombade mig.

Nu till fototrissen en bildserie över Themsen klicka gärna upp bilderna i större format så blir dom ännu bättre.

DSC_0380

Som jag sagt tidigare så behöver man inte snöa in på teknik vid fotografering och ha flest megapixlar i bekantskapskretsen. När man lärt sig att använda kameran manuellt  någorlunda kan man gå vidare och lära sig det viktigaste, att förnedra sig. Alltså fullständig skita i om folk runt omkring tycker när man plötsligt ligger på marken i fosterställning för att hitta den perfekta bildvinkeln. Eller springa fram till helt okända människor be om att få ta ett kort. Ta inte allt på allvar, låt kameran bli din bästa lekkamrat.

DSC_0379

”Hallå, är det Londonpolisen, jag ringde för en stund sen och bad er skicka ut någon till Milleniebron. ”

”Ja, det var dig vi pratade med, det hoppade runt en svensk tjej där ute med en kamera, helt i sin egen värld. Vi ringde elverket och bad dom byta färg på bron bredvid var tjugonde sekund, så nu håller hon sig lugn och stannar mellan räckena. Hon blev helfokuserad så det är ingen fara.”

DSC_0378

Jag var helt i min egen värld där ute på bron, blev rätt nöjd trots den gråbruna himlen och märkte inte ens vinden som slet i mig. Tycker att isduggregnet skapar en fin disig effekt kring  den höga byggnaden till höger. Att vara helfokuserad och bara leka så här med kameran är bland det bästa jag vet, det är ett fantastiskt sätt att utveckla sin fotografering. Dessutom när jag stod här bestämde jag mig för att åka hit igen i sommar för att fota i dagsljus och försöka pricka in en stjärnklar natthimmel. Skall skaffa ett enbent stativ.

Lägger in en video med några som troligen också sprungit runt på broar.

Men det här borde fungera i Sverige också, nästan alla städer har broar över vattendrag. Västerbron här i Stockholm borde vara perfekt, ligger högt och man ser in mot stan. Ni andra kan säkert hitta en egen bro där man han rama in vatten med ljus.

Vem blir först vid Arbogaån ?

KajsaLisa

54 svar

  1. Fina kvällsbilder på bron. Green Day är bra. Skulle vilja se dem live någon gång.

  2. Snygga bilder på en icke allom känd bro. Du tycks ha haft det kul, så klart du ska åka tillbaka många gånger o i många olika väder.

    Ha en god vecka!

  3. Åhh vilka snygga och läckra bilder!
    Tack för tipset jag fick förra söndagen om vattentornet. Tänker på hur jag ska försöka få till några läckra bilder där framigenom varje gång jag åker förbi där nu 🙂
    Ha en fin söndag!

  4. Det var ju alldeles prima varianter på veckans inramade tema. Det ser lite småruggigt ut, men fint blev det. Jasså, du gillar inte Anna Odells fina konst? Nej, det gör inte jag heller. Men här har du en som kunde sina saker och han har nästan samma motiv som du.
    http://www.wikipaintings.org/en/william-turner/the-burning-of-the-houses-of-parliament-3

  5. Läckra brobilder, är ingen megapixelnörd får ibland bättre bilder med mobilen som har 2 :-))))
    Ha en skön söndag;-)
    http://ingemix.bloggplatsen.se/2013/06/01/9895221-fototriss/

  6. Broar är spännande motiv, men Milleniumbron är verkligen unik. Den klarar sig egentligen utan färgerna, men du fick ju snygga foton!
    På Tate Modern vid ena brofästet drack jag min första Riggwelter, en smakupplevelse som ledde till ett besök på Black Sheep Brewery när jag nästa gång besökte Yorkshire.

  7. Jäklar vilken härlig triss! Vissa gör tydligen vad som helst för en bild…… nollgrader i timmar ute på en bro? ICKE!

  8. Vackra kvällsbilder 🙂

  9. Snygga bilder, alla tre, jag kan verkligen känna stämningen, doften och ljuden.

  10. Om man ”ligger på marken i fosterställning för att hitta den perfekta bildvinkeln” så kan det tyda på att man som litet knyte inte riktigt lyckades få ögonkontakt med sin moder. Men man behöver inte lägga några värderingar i det, det kan lika gärna ha varit slumpen som bidrog till att det blev på det sättet.

    Varenda gång man sökte moderns blick, så kan hon ha råkat blinka just då och vice versa. Under sådana olyckliga omständigheter så kanske man aldrig fann varandra. Dålig tajming helt enkelt.

    Men 99% av de som ligger på marken i fosterställning för att hitta den perfekta bildvinkeln får ögonkontakt med sin moder så småningom, så det var ju tur.

    • Sen blir modern oskarp med röda ögon, shit också 🙂

      • Med lite modern teknik så kan man förstås eliminera det röda på modern. Fast då är hon ju inte äkta i och för sig eftersom hon blivit retuscherad. Vet inte om det fortfarande är modernt. Hoppas inte modern blir omodern bara för jag har ingen lust att byta.

        Vad händer förresten om man tar en ”röda ögon”-bild på någon som redan är rödögd?

      • Finns det verkligen folk som går ut utan solbrillor när dom är bakis ?

  11. Det blir ju fint med dis i natten… fint inramat med ljuset…

  12. Hehe, jag tycker det räcker med att gå runt med en kamera och folk börjar stirra och undrar vad man fotar. Snygga bilder från en Londonfantast till en annan. Ska fundera på det där med broar, här i Örebro har vi en och annan fotogenisk bro över Svartån.

  13. Små förändringar- knappt man märker dem – ger häftigt olika resultat!!

  14. Jag tycker att du presenterar tre absolut toppen bilder, och jag kan leva in i din roliga text.

  15. Vilken härlig känsla du måste ha haft när du äntligen fått dina fantastiska bilder efter allt slit i det dåliga vädret. Såklart du ska åka dit igen 🙂 Snyggt jobbat!

  16. Coola bilder!

  17. Klart man ska lära sig använda kameran manuellt, pixlar saknat helt betydelse, härliga motiv du bjuder oss på och den som inte klickar upp bilderna missar ju hela effekten 🙂 Du är för jäklig med kameran! Gillar skarpt dessa tre motiv och mycket fiffigt fångat 🙂 Så lika fångat också! Dom här tre skulle sitta vackert i ram på en vägg också 😉 Men jag tillhör en av dem som kan ligga i ”fosterställning” med kameror runt halsen 🙂

    • Tack, trassla inte in dig i remmen bara :). Egentligen så finns det ju massvis med bilder därifrån som bara var att kasta. Det är egentligen den bästa tekniken, ta många och släng dom flesta. u hade jag kameran inställd och kunde köra tre rad.

      • När jag låg framför Gustave:s torn i Paris hade jag nästan fosterställning 😉 Jänkare och Japsare skrattade åt mig, men när jag klev upp så förstod de varför 🙂 Jag fick låna ut mitt mini stativ till höger och vänster 🙂 Ställ dig på min sida och klicka F5 eller just ja du kör ju MAC, ta då (pilen runt va) Jag brukar trassla in mig i en MacBook pro och numera en iPhad också 😉 Hursomhelst ”äppelskrutt” båda två!

      • Skall försöka lösa uppgiften i morgon, se om jag hittar rätt på äppelskruttet 🙂

  18. Häftiga Londonväderbilder där ljuset speglas snyggt i vattnet. Menar du att de bytte färg på ljusen för din skull? 😉
    Jag måste öva på manuella inställningar. Men det är ju så bekvämt att använda de förinställda programmen…

  19. Älskar den låten, länge sedan jag hörde den… snygga foton blev det i alla fall från bron 🙂

  20. Supersnygga bilder, så otrolig skärpa i det vädret. Blir imponerad :).

  21. Supersnygga bilder från Londondimman! Hoppas att de släppte dig fri sedan… 😉

  22. riktigt snygga bilder och bra tolkning av temat! 🙂

Kommentera

