• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

MAN MÅSTE HA MER ÄN EN TANKE I HUVUDET SAMTIDIGT.

I veckans bokbloggsjerka så ställer Annika frågan om jag brukar läsa om böcker. Bortser man från facklitteratur typ historia och annat så tror jag aldrig jag gjort det. Romaner har liksom en början och ett slut och har jag läst ut den så har det skapat något hos mig jag vill behålla i exakt det skicket, sen spelar det ingen roll hur bra den var.

Men man kan ju på skoj tolka den här frågan lite annorlunda om man vill ge ett boktips. När jag tänker efter så har jag faktiskt läst om en bok utan att läsa om den.

Liftarens guide till galaxen handlar ju om en bok.

adams-douglas-liftarens-guide-till-galaxen

Artur Dent håller på att gå under samtidigt som jorden på grunda av att en intergalaktisk motorväg skall dras fram. Jorden ligger i vägen och sprängs bort. I sista stund räddas han av sin gode vän Ford Prefekt som egentligen är utomjording. Han håller på att skriva guideboken Liftarens guide till galaxen och åker snålskjuts på olika rymdskepp mellan planeterna. Boken han skriver har egentligen ingenting med den totalt vansinniga storyn att göra, men bildar ändå en skör tråd som håller ihop dom fem böcker som skrevs av Douglas Adams. Boken innehåller en bisarr tokhumor och även en del satir som gör den läsvärd.

Egentligen kan del väl betraktas som en klassiker, men om någon missat den så läs den.

Eftersom boken handlar om andra planeter så tänker jag gå vidare i det här inlägget med att berätta om en bok, som skildrar en plats som verkar vara lika främmande som en annan planet för många, nämligen Tensta.

Äntligen har jag krystat mig fram till den bok som jag vill det här inlägget skall handla om.

Som ni som följer min blogg sett, har det handlat väldigt mycket om Husby den här veckan, okej nu skall jag villigt erkänna att jag fallit för min sidvisningsstapel och levererat om ett ämne folk vill läsa. Det finns ett otroligt engagemang ute på nätet när det gäller stenkastning och bilbränder i Husby. Men det finns även en annan anledning.

För några veckor sen i jerkan berättade jag om en nyutkommen bok som jag satte tänderna i på vägen hem från stan i tunnelbanan.

Förortshat av Johanna Langhorst.

forortshat-langhorst_johanna-21862719-2134394338-frntl

Jag läste  bara ett par kapitel uppfattade den som rolig, eftersom jag kände igen alla fördomar hon beskrev i den. Sen blev den liggande tills för några dagar sedan, när upploppen i Husby kom igång.  Jag har alltså läst boken parallellt med nyhetsrapporteringen från miljonprogramsområdena på Järvafältet.

Nu blev jag engagerad och förbannad istället.

Världen känns orättvis med tanke på vad som drabbat Husbyborna, när debattörerna berättar om områdena utanför Stockholms innerstad i media så känner man inte igen sig alls i boken. Johanna Langhorst som själv bott 17 år i Tensta, som ligger cirka en kilometer från Husby och är ett liknande område,  berättar  om en plats där folk trivs och ställer upp för varandra. Visst tar hon upp dom problem som finns i området. Ett av dom är hur samhället inte kan hålla reda på några få unga män som förstör för alla som bor där och hur likgiltigheten bland makthavarna breder ut sig.

Den här boken som berättar hur politiker, journalister och andra makthavare som ger sig i kast med dom här förorterna, gör tokfel hela tiden och ställer till med mer skada än nytta. Visst finns det arbetslöshet, sociala problem och annat som diskuterats dom senaste dagarna. Men man måste också fråga sig om all den svartmålning som skett i decennier, också bidragit till det här. När jag slog igen den ställde jag mig frågan om Husbyborna verkligen fick en ärlig chans. Problemet är komplext och det finns inga enkla lösningar.

Det gäller att ha mer än en tanke i huvudet när man skall resonera om det här.

För er som vill ha en mer nyanserad bild av miljonprogramsområdena än den som vissa journalister ger, som bara åker dit när det kastas stenar och bränns bilar, köp den här boken den är bra och rykande aktuell.

KajsaLisa

10 svar

  1. Och i dag är det minsann handduksdagen också 🙂

  2. […]  Andra om Fredrik Reinfeldt, Ungdomsuppror, Kravaller, Bilbränder,Ungdomskravaller, Upplopp,  Framtidstro,Arbetslöshet, Stockholm,  Välfärd,Politik, Samhälle & KajsaLisas blogg […]

  3. Det är tragiskt, men faktum kvarstår. Detta måste lösas på något sätt och det allra värsta är att Jimmie Åkesson och hans gelikar vädrar morgonluft! Jag vill nog inte läsa vilka siffror hans parti får efter det här. Ryser! 😦

    • Boken gör en intressant reflektion över just detta.Genom att man under lång tid behandlat problem i Sverige som har med fattigdom och klass att göra som invandringsproblem, så har vi skapat en grogrund för sådana som Jimmie Åkesson.

  4. Liftaren guide till galaxen läste min son inte en gång utan två, har hört att den ska vara lite halvknäpp. Kanske passar den mig då
    Mia

  5. Älskar Douglas Adams böcker, de hör till dem jag kan tänka mig att läsa om när jag blir pensionär. Just nu finns det för många olästa böcker som lockar mig, just nu känner jag mig lockad av boken du tipsar om. Ingen tid för att läsa om böcker då!

Kommentera

