• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

I MIN SANNING

Dags för en ny omgång i fototriss med temat så ser det ut där jag är. Det roliga med det temat är att man själv kan välja var man vill befinna sig för att skildra något med sina bilder. Bestämde mig för att åka till en plats som jag inte känner till så mycket, för att befinna mig en stund.

Veckans Fototriss

Mitt på Lördagen drog jag på mig en t-shirt, jeans och sneakers, sen åkte jag iväg för att befinna mig på den platsen jag ville skildra. Tog lillkameran, ville inte släpa med systemkameran och det blev inte heller några människor på bilderna. Springa runt med en systemkamera kan väcka misstänksamhet bland dom som finns här, och jag förstår dom. Tyckte det var bättre att dom fick sitta på uteserveringen i centrum och njuta av det fantastiska försommarvädret utan att bli störda.

Om jag var rädd ?

IMG_3207 (kopia)

Nej absolut inte, det finns ingenting att vara rädd för här, däremot kändes det lite pinsamt att springa runt med en kamera, så jag letade inte efter dom perfekta bildvinklarna utan körde snapshots.

Torghandel i Centrum, mycket vackert frukt och grönt. Lite problem att arrangera bilden snyggt, taket på ståndet skuggar och solen lyser samtidigt upp, men den här bilden får duga.

IMG_3205 (kopia)

En vacker muralmålning, man kan stå här länge och fantisera ihop vad budskapet är i den.

IMG_3209 (kopia)

En lummig innergård med lekplats. Området byggdes så att man separerade biltrafiken i stråk med broar över, på det viset skulle barnen kunna springa mer fritt och leka. Vissa stadsplanerare och andra trendnissar ansåg för en tid sedan att så kan vi inte ha det, på tok för omodernt och ville bygga bort det.

DET SKALL VARA STAD, ( som New York ungefär ) TRAFIKEN SKALL MÖTA MÄNNISKORNA.

Tydligen skulle dom som bor här bli lyckligare av det enligt vissa som själva inte bor här. Men folket här sade ifrån och fick stopp på dumheterna.

Tycker egentligen allt här verkar trivsamt och välordnat, visst är det underligt att många av oss och framför allt journalister upplever den här platsen som ligger 20 minuter från city med tunnelbanan, vara cirka 1.000.000 lightyears away, när det är lungt och normalt.

Visst verkar det fint här, man måste komma ihåg att sanning är ett svävande begrepp, det finns lika många sanningar som människor och det du skildrar med kameran är din egen sanning och ingenting annat.

I min sanning finns det annat än brinnande bilvrak i Husby.

KajsaLisa

60 svar

  1. Såg ju fint ut det där. Snygg väggmålning.

  2. Fina bilder från din del av landet!
    Är det i Husby du varit och tagit dessa bilder?
    Ha en fin söndag!

  3. Skön skildring av det (ö)kända Husby. Trodde först det var Rinkeby – världsbyn. För övrigt funderar jag på att köra ner min gamla bil till någon förort. Placera en bensindunk på taket med en önskan att förvandlar den till en hot rod med flames och allt 😉

  4. Det är nu det ska frossas i frukt och bär 🙂
    Härlig mittbild!

  5. Har du varit i Husby alltså? FIna bilder men trist att man inte kan ha en kamera där utan att folk blir misstänksamma…det låter som ett obehagligt ställe! Roligt tolkat!

    Ha en skön söndag!

    • Nej, det var inga problem, däremot kände jag att med tanke på alla journalister som sprungit runt där och bevakat den senaste tiden så verkar det skumt om man springer runt med en systemkamera. Jag tror många som bor där, börjar tycka den här rapporteringen är lite jobbig.

  6. Ja, det du visar är väl inte olikt det jag hade kunnat föreställa mig. Världen är sällan bara svart och vit. Bra trissat.

  7. Härliga bilder att se istället för det som man sett på Nyheterna! Ha en fin Söndag! 🙂

  8. Vilken fin skildring! Härliga och idylliska bilder.Det är mycket som är fint och vi får hoppas att det får bli det som syns mest framöver.
    Det mesta i livet har minst två sidor och snabba svängningar.
    Ha en skön söndag!

  9. Fin triss som vanligt! Mysigt att du berättar lite runt bilderna! Häftig muralmålning med de stora händerna!

  10. Åh vad jag gillade det här inlägget. Mycket fyndigt och fantastiskt tolkat!

  11. Snygga bilder! Jag brukar också känna mig lite dum med kameran ibland, så det brukar bli lite snabba bilder och inget finlir direkt.

    • Normalt så brukar jag inte ha problem, men det har sprungit en massa folk där, tagit bilder och rapporterat negativa saker så jag ville inte väcka så mycket uppmärksamhet.

  12. Bra jobbat KajsaLisa, du visar verkligen upp den rätta bilden, den som borde visas upp lite oftare. Medierna fokuserar ju mest på det negativa.

  13. Tack för en annan vinkel !

  14. Härlig triss och kul att du kunde visa en finare sida av detta omtalade Husby, sommar och sol verkar det också vara.

  15. Fin triss =)

  16. Husby är fint och bra mycket mer än brinnande bilvrak, har tillbringat mycket tid där förr i tiden.
    En bra triss;-)
    http://ingemix.bloggplatsen.se/2013/05/25/9875760-fototriss/

  17. Fina bilder 🙂

  18. Fin triss… fina bilder!

  19. Du är så härlig! Jag gillar ditt sätt att tackla den här trissen och ditt sätt att tänka. Fin motvikt till all skit vi har sett och hört om de senaste dagarna! ❤

  20. Klokt att använda en liten kamera, husbyborna i gemen vill nog ha lugn och ro, utan rapportörer bakom husknutarna. Fina bilder, helt fria från utbrända bilar!

  21. Du har gjort en fin triss, både i bild och text innehåll. Kreativt till tusen.

  22. Härligt att få se en rapport med lite finare vinkling!

  23. Du besökte alltså Husby, ganska nära Tensta. Kanske åker du ditt nästa gång – till Tensta alltså. Jag ska iaf till Husby igen om det blir en festival i år. Never give up!

  24. Härlig triss, gillar målningen.. sådant är snyggt.
    Absolut, skall fota den lummiga allen om nån månad, tror jag har publicerat det innan, nåt annat år, men att hitta det inlägget nu 😉

  25. Fin triss från ett ställe jag aldrig besökt… du ger en annan bild än den som jag läst om!

  26. Gillar alla tre bilder, färggranna frukten, lummiga parken och som du säger – att fundera på hur målningen ska tolkas… Spännande! När man sen läser var du är då önskar jag att alla idioter som är ute och bränner bilar etc fick se dina bilder och lärde sig uppskatta sin stad!

  27. Jadu detta var ett bra inlägg. Vi ska nog stanna upp och fundera lite. Det brukar finnas två sidor. Bra bilder du fångat till veckans triss, texten likaså.

  28. Min kvällspromenad: Tog jag precis efter att trissen var inlagd, såg månen genom fönstret, efter 14 timmars snickring gick det inte att sova, så jag tog en promenad i ensamheten… gick/satt över en timme nere vid havet på stenar och bara njöt och laddade för söndagens snickrande. Jag ångrar bara att inte systemkameran togs med ner till havet… Jag har alltid med mig hela väskan hit ut 😉 Hade jag vetat om månens sken hade jag naturligtvis väntat med inlägget 😉 08:00 stod jag i snickarmundering igen och knackade på byggherrens sovrumsfönster 🙂 (jag sover över när jag är därute, eget rum)

  29. Tyckte faktiskt att jag kände igen, även om det var många år sedan jag var där sist. Fin triss. Nu vet jag var Du håller till..

Kommentera

