• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

KAJSALISA ÅTER I LONDON DEL 8

Uppe på Hotellrummet efter East End

Nyduschad, på vägen hem från East End bestämde sig Londonhimlen att berätta för mig varför engelsmännen uppfann trenchcoaten och berömma mig för ett bra köp, shit vad mycket vatten den hällde över mig.  Trenchen funkade jättebra upp till hakan ungefär. Med stripigt rött hår och sminkrandiga kinder  anlände jag till hotellrummet sent på eftermiddagen och duschade en gång till utan trenchen. 

Dags för rockoutfit.

dsc_0285

Strechjeans, kavaj, Wednesday 13 t-shirt trench, nej förresten, sminket rann ju ned efter ansiktet och håret var ju dyngsurt. Såg mer fotomodellcool i badrumsspegeln, skulle kunnat blivit jättehäftig trenchmodebild med uppfälld krage, men nu skall jag bli  hårdrockscool. Fan nu blötte jag ned Wednesday 13 t-shirten med trenchen, får planera om lite. Lakanen torkar nog till jag kommer hem, eller också kommer jag väl som vanligt hem i ett tillstånd där sånt saknar betydelse.

dsc_0288

DSC_0291Strechjeans, kavaj, med Guinnesshoddie och Backyard Babieslinne under, sen regnrocken, den är mer goth, även om reflexerna drar ned coolheten. Men huvan gör att sminket sitter kvar och håret är torrt. Stå i kö utanför Londons coolaste rockklubb med ett töntigt Svenne Bananparaply, never finns inte på kartan. På med  ny krigsmålning runt ögonen, fondation för lite nice spöklyster i hyn, mörkröda läppar, kollar mitt svarta nagelack, helt okej får duga. Ned med lillkameran i rockfickan och iväg.

En ny blöt promenad till tunnelbanan kör brevlådeinkast på rockhuvan. Sorry Londonhimlen visst hade vi kul när du lekte med min mejk på vägen till hotellet, men nu är det allvar och du har inte en chans att sabba det här.  Ned i rörsystemet. Nu kommer den coolt grymma undertiteln på det här inlägget.

DSC_0089

Londons rockscen

DSC_0095

Står och väntar på tunnelbanan, råkade stiga av en station för tidigt. Londons rockscen, suger riktigt på undertiteln. Fan vad coolt det låter, har snurrat runt i East End hela dagen och nu skall den coola  reseskildraren KajsaLisa Ström presentera Londons rockscen, coolt dressat i gothrock och en helvetes massa sleazeattityd under.

Vi skall  besöka en legendarisk klubb i Camden, var där uppe första kvällen och köpte biljetter.Egentligen hade jag velat sett svenska Sister Sin där, jag kom på tisdagen och dom spelade Lördagen innan. Satsade på Norska Enslaved, vilket var utsålt tyvärr., hade även kollat in lite engelsk skrammelpunk men det var också utsålt. Det fick bli ett helt okänt band den här Fredagen. Long Distance Calling. Med två förband, det ena ett Black Metalband från Island ”Solastir”.

IMG_2948

Byter från Central Line vid stationen Tottenham Court Road, tar den svarta Nothern Line upp till Camden. Sen ut i regnet igen. Det första jag stöter på är en gatumusikant som låter som hela Swedish Housemaffia med bara munnen. Han får ett pund av mig så han kan gå och köpa en varm kopp fika när han är klar.

IMG_2953

Det är bra att gå till vänster när man kommer ut ur tunnelbanestationen sen runt hörnet, The Underworld ligger under puben Worlds End, en lite lokal men legendarisk. Slash, The Offspring och Foo Fighters har spelat här bland annat. Nu står folk och trycker mot väggen i regnet och det är mitt fel.

Klart det är mitt fel, det regnar alltid när jag skall på rockkonsert, varför skulle London vara något undantag, sist jag var i Camden förra sommaren, så dog Amy Whinehouse i sin lägenhet här samtidig. Jag för bara otur med mig hela tiden. Nu står jag här och ser gothig ut, det är tur att jag har huvan uppe så ingen känner igen mig och bränner mig på bål också.

img_2955Efter en halvtimma börjar jag tröttna på att stå här och vänta. Nej det är inte vädret utan den där enmansorkestern på andra sidan gatan som aldrig slutar. Tyckte det var skithäftigt när jag såg honom, men efter en halvtimmas ”boom tjucka tjucka boom boom tjucka tjucka” börjar det kännas som kinesisk vattentortyr. Borde inte den där stärkaren få kortis i det här vädret snart.

IMG_2954

Äsch, nu får jag sluta gnälla, jag är varken blöt eller fryser, tjejen framför verkar utsatt för vattentortyren ovanifrån, hon fryser säkert om benen och håret är alldeles blåfruset. Drar upp huvan på Guinnesshoddien under som ljudisolering.

Äntligen börjar kön röra på sig, Londons Rockscen here I come.

IMG_2956

Inne utan att känna en enda människa, baren öppnade precis efter att jag tog bilden tar en pint Guinnes för att matcha hoddien. Börjar fundera på hur jag skall presentera Londons rockscen på coolast möjliga sätt. Kavaj och hoddie är rätt coolt men om jag tar av den och har dödskallelinnet, eller bara det så syns tatueringen på överarm…….

Ops …………. sorry.

IMG_2680 (kopia)Medan jag står där i mina tankar så stöter någon till min ena armbåge, en tjej med jättekamera stötte till mig med blixten, det var nära att jag dränkte den med min Guinness, kanske inte i klass med när jag tog död på Amy Whinehouse, men det hade varit pinsamt om det hänt. Hon är i alla fall jättetrevlig och vi börjar småprata. Hon är italienska och journalist, åker runt på olika klubbar, fotar  och intervjuvar banden. Som tur är har jag lillkameran med bilder på Sabbaton, Slash, Iggy  och en del annat att glassa med. En av hennes kompisar kommer fram och snackar också.

Tydligen så är det lite status att vara svensk på sådana här ställen, det kan man ju tacka alla bra svenska band för, tack Sabbaton, Deathstars, Inflames och alla ni andra.

Nu står jag alltså på Londons coolaste rockklubb i min coola outfit och visar mina coola rockbilder i min Canon S95.

Shit, kan jag bli coolare 🙂

( är det fler än jag som börjar tycka det här inlägget är narcissistiskt )

Vi är mitt inne i att diskutera Hardcore Superstars senaste singel och hon berättar om en punkklubb i närheten som har öppet till fem på morgonen, när det drar ihop sig-

Första bandet.

IMG_2973Lät rätt bra, lite Metallica över dom. Efter det var det dags för en öl till i pausen. Tjejen jag träffade sprang runt och intervjuade banden. Rätt kul, brukar hälsa på hos Annika Sundbaum Melins blogg, hon var tidigare hårdrocksreporter på Aftonbladet och vi har diskuterat om hon haft några kvinnliga efterföljare , nu hittade jag en i alla fall. En öl till och ett nytt band.

Solastir

IMG_3009Ett isländskt band som spelade så tung Black Metal att dom inte kunde stå rakt.

IMG_2988

Kolla in basistens frisyr, inga Justin Beibertyper direkt. Tjejen från italien hade ju tipsat mig om en punkklubb i närheten som hade öppet till fem på morgonen, kanske var något eftersom tunnelbanan slutar gå vid tolv och sen får man krångla sig hem med nattbussar som knappt Londonborna begriper sig på. Bestämde mig för att försöka få henne att hänga på. Man hinner precis med en öl innan nästa band.

Long Distance Calling

IMG_3036

Kan säga på en gång att den här musiken är inget jag kommer att köpa på CD, men häftigt ändå. Tekniskt duktiga killar kör något som liknar ett hårdrocksjam, en fantastiskt trevlig publik och en pint i näven gör allt njutbart. Det här är ett ställe man skall besöka lika mycket för miljön och stämningen som för musiken.

IMG_3033

Rätt originellt, mixerkillen var även sångare i bandet, det var inte så mycket sång nämligen.

IMG_3034

Ett av många invecklade gitarrsolon. Efter spelningen så hände något som jag inte var beredd på, man stängde ned lokalen och hänvisade till puben ovanför så mitt påbörjade mingel avbröts.

Tyvärr tappade jag bort tjejen från Italien, troligtvis var hon backstage och intervjuade.  Tog en runda på den övre puben, sen bestämde jag nig för att åka hem

IMG_3069

KajsaLisa just left the building Nästan skönt med lite Londonregn efter några öl på klubben, man kvicknar till lite. Ingången till tunnelbanan ligger tvärsöver gatan så det är lättvinglat.

Hittade ingen bra video med dom här grupperna, så jag lägger in en med det därifrån som jag egentligen ville se, taskigt ljud, dålig bild men ett himla röj, sen inleds ju låten med klubbnamnet.

IMG_3072Kvällen avslutades stämningsfullt när jag bytte tunnelbanelinje, Metallicas Nothing Else Matters. Betalade ett pund och lyssnade en stund.

KajsaLisa

4 svar

  1. Ha ha vilket tempo du drar fram i 🙂 Snygga bilder hinner du också med! Och vilket minne du har! En annan åker till supermarket 6 km till city i wVi med tre saker att handla som mjölk smör och … Nåja köper 2 proppfulla kassar bra ha saker, 483:- på kvittot och får gå till grannen och låna ägga för våran pannkaka 🙂 Jag måste tippsa om din blogg för en fd arbetskamrat tillika vän, han hade ett Punkband som yngre…

  2. Kom åt knappen av misstag, avslutnings musiken måste varit lysande, finns inget stämningsfullare än att ta in så där! Härligt inlägg 🙂

Kommentera

