• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

DOM DOG I ALLA FALL MED KLÄDERNA PÅ

Varför är vi så här egentligen, varför bryr vi oss bara ibland ?

Apropå Amerikan Apparells sexistiska reklam.

För det första innan alla kommer in och skäller på mig för att jag försöker flytta fokus.

Ja, jag håller fullständigt med om att Amerikan Apparells reklam är sexistisk, gubbsjuk, patetisk otidsenlig och oerhört töntig. Jag håller också med om att det finns all anledning att protestera och skriva om det på sociala medier.

För det andra innan någon anklagar mig för att moralisera.

DSC_1863 (kopia)

Nej, jag har inte varit ett dugg bättre själv, vilket syns på bilden. Men efter det här bloggdrevet så tycker jag det finns anledning att ryta till.

Var höll vi präktiga politiskt korrekta bloggare hus för några veckor sen ?

I en fabriksbyggnad i Bangladesh där flera företag syr kläder åt västerländska företag upptäcktes sprickor. Byggnaden utrymdes, men dom som arbetade där tvingades in igen av giriga fabriksägare. Sen kollapsade byggnaden, över tusen fabriksarbetare dom flesta unga kvinnor dog i raset. Efteråt hittades kläder som skulle levereras till en klädkedja i ramassorna. En klädkedja som känns jätte-PK och aldrig skulle lägga upp någon så kallad unisexkampanj i stil med den från Amerikan Apparell.

Benneton.

Läs själva (länk)

benetton1

Visst, dom har glada pk-barn av alla kulörer i reklamen, men dom verkar inte ha en aning om dom vidriga förhållanden som är på fabrikerna där dom görs. Eller rättare sagt skiter i det, eftersom låga produktionskostnader ger hög vinst.

Det rapporterades om det här i alla medier så vi kan ju knappast undgått det,. Men skrev vi några brinnande inlägg och drev på? Nej, vi shoppade glatt vidare. Om det är så att vi skiter i kvinnorna som syr våra kläder och kanske mer bryr oss ifall dom här tröjorna klarade sig, så kan jag berätta att en av tjejerna höll ut under rasmassorna i 17 dagar innan räddningsmanskapet drog fram henne.

324846-bangladesh-factory-collapse

Det finns ju alltså en chans att dom stackars tröjorna överlevde, vi får väl hoppas att tjejen som fick fabriken över sig, hann fästa den sista tråden innan hon dog. Dom blev säkert dammiga, vilket gör att vi kan köpa dom billigare på outlet så det finns ju något positivt i storyn eller hur.

Naturligtvis gäller det här inte bara Benneton. Ingen har väl undgått bråket mellan Coop och Converse, där Coop anklagas trots äkthetsintyg för att sälja piratkopior. Om nu inte ens klädmärkena längre i sin jakt på billigaste och mest skrupellösa underleverantör kan hålla reda på om skorna är äkta eller falska, hur vet man då ifall det är barnarbetare eller slavar som tillverkar dom. HMs kläder görs också här.

Bangladesh är ett himmelrike för skrupellösa klädföretag. Minimilöner på 240 kronor i månaden total brist på arbetsmiljökrav och dom styrande makthavarna är involverade i skiten genom mutor eller ägande. Här finns lite information för den som vill läsa om våra kläder.

Focus

Ja, det var vad jag hade att säga, nu skall jag återgå till att sila mygg och svälja kameler med att reta upp mig på några västerländska rumpor.

Tjejerna som sydde åt Benneton dog i alla fall osexisstiskt med kläderna på.

KajsaLisa

Visst, skäll gärna på mig i kommentarsfältet för det här, bara jag slipper läsa:  ”Shit vilka coola Converse.”

12 svar

  1. Det är inte fel med att bry sig om sitt utseende men det gäller att inse att nàgra betalar dyrare än dig för att du ska dessa kläder till lägre pris… Oftast är det bättre att betala lite mer och lokalt, men yngre oavsett kön är sà känsliga för modets nycker, jag gillar mer folk som vàgar ha sina egna stilar att fotografera…

    Ja ja, jag ska nu ordna fram pengarna till förläggaren sà att jag kan publicera min första roman… Kläderna är vardagliga, men när boken ges ut sà blir det att köpa lite finkläder…

    Kram

    • Kul, tycker jag du kan kosta på dig. Jag har märkt en annan intressant sak, klädmärken som rankas högt på fairtrade som Ecco och Patagonia verkar ha högre kvalitet, dom har helt enkelt bättre koll och mer samarbete med sina underleverantörer.

  2. Stövlarna är himla coola. Är det verkligen Converse. Har faktiskt aldrig sett sådana. Nej, jag skojar bara, eller nej, jag har faktiskt inte sett sådan stövlar förut.

    1. Den där sexistiska reklamen med åtminstone en anorektisk modell skulle kunna härstamma från 1950-1970-talet. Är det fortfarande så illa ställd. Tragiskt i så fall.

    2. Tänk vilken dubbelmoral Benetton kör med! Där blev jag faktiskt väldigt besviken. Fy f*n säger jag bara. H&M sätter jag aldrig min fot i. Kvaliteten av kläderna är bedrövlig och storlekerna är då absolut inte gjorda för min kropp.

  3. Det är verkligen ett fenomen med de här snabbt uppblossande och lika snabbt nedslocknade indignationskampanjerna. Ett godtyckligt fenomen dessutom, vem aker dit nästa gang? Tycker nästan lite synd om företagen, det kan inte vara lätt att balansera mellan att vara pk och samtidigt utmanande för att sticka igenom i reklam- och mediabruset. Men vi behöver syndabockar för att kunna fortsätta konsumera som vanligt och det är inte ens säkert att AA förlorar pa det hela. Dessutom ska ju reklamnissarna ha nagot vettigt att göra pa dagarna, för att inte tala om krishanteringskonsulterna..

    • Visst skapar det jobb, men jag tycker inte direkt synd om dom. Dessutom vet dom nog vad dom sysslar med, skapar uppmärksamhet. Tycker det är lite synd att just det här varumärket håller på på det här viset.
      Jag har kollat upp det här företaget tidigare och försöker man se det objektivt så verkar dom bete sig bättre än många av sina konkurrenter. Dom har en så kallad vertikal företagsorganisation, tar själva hand om allt från produktion till försäljning. Dom syr kläderna i LA, varit ute i blåsväder tidigare, men betalar tydligen hyfsade löner över minimilön i USA och anställer många Latinamerikaner i Los Angeles slum. Det kan man ju knappast säga om HM, däremot kunde dom ju anställa andra marknadsförare.
      Men hela den här branschen är ju helsjuk, är det inte tjejrumpor så är det tjejer med ätstörningar som är modeller. Absolut ingen som är kopplad till branschen ställer ju upp på att hänga ut dom som bestämmer dom idealen heller. Alla säger att det är fel men ingen gör ett skit.

  4. Fast det är naturligtvis bra att vi hjälps åt att bry oss, och att vi därigenom sätter fingret på olika problem i världen. Själv har jag bloggat en del om den vidriga regimen i Vitryssland, en story som inte fått så där väldigt mycket uppmärksamhet i den svenska bloggsfären. Att bry sig är detsamma som att kämpa mot det onda, dvs ekonomisk blindhet och maktbegär.

    • Håller med, jag har också märkt att det är nästan omöjligt att få ut dom här frågorna. Folk är mer intresserade av att analysera Blondinbellas korkade åsikter. Det var därför jag utnyttjade det här bloggdrevet och vred lite på infallsvinklarna.
      Det fungerade faktiskt 🙂

  5. Shit vilka coola converse! 😉 Sitter och funderar på om jag gör något för att bidra till en bättre värld. Kanske inte så mycket men jag köper inte onödiga saker, köper fler majblommor än jag ”behöver” och köper alltid Situation Stockholm när jag besöker storstan. Svårt att åka kollektivt då bussen bara går på onsdagar i min by… Jag gafflar för vargens existerande också 🙂

    • Visste att folk inte kunde hålla sig när det gällde Conversen, köpte dom i en affär i Dublin. en dom går säkert att hitta på nätet. Jag köper också Situation Stockholm. Sen har jag börjat ta bilder på försäljarna och samla på. Har två från London och en från Dublin. Tidningen heter The Big Issue där och Irlands Big Issue.

      • Du inbjöd till den kommentaren och där kunde jag inte hålla mig. Jag kör med fotriktiga skor. Opererad rygg som funkar bäst med det tråkiga 😉

      • Det gör jag också mest, kör Ecco, hittar jag något annat jag gillar så älskar jag att skicka in en dämpsula.

Kommentera

