• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

KAJSALISA MED RÄTT ATT DÖDA

Det är bara att konstatera, det här landet glider isär allt mer, dom rika blir rikare och dom fattiga fattigare.

Dom tio rikaste procenten av medborgarna glider ifrån, enligt en ny undersökning ( länk ). Anders Borg pratar barnbidrag och skyller på sossarna. Folkpartiets ledande ekonom Carl B Hamilton uttalade sig idag på radio att det var helt okej, eftersom dom hade utbildat sig mer och tog större ansvar.

Nu kan det ju tilläggas att Carl B Hamilton var den riksdagsman som i det längsta tyckte att vi skulle gå med i euron. Där ute i Europa glider det ju också isär allt mer, men inte fan är det någon som tar något ansvar för det.

Within_Temptation_-_The_Unforgiving

Men dom har i alla fall nästan slutat mumla om att marknaden skall sätta lönen, vilket är rätt skönt eftersom marknaden aldrig satt några löner. Löner handlar mycket mer om social status, idag är det bara 6 procent av alla niondeklassare som söker vårdprogrammet, inte fan kommer jag och få högre lön för det.

Ja men tänk er själva, högsta chefen på mitt jobb som säkert tjänar 60000 kronor eller mer, kommer ner till mig ser mig i ögonen och säger.

”Kajsa du är så eftertraktad att vi måste tokhöja din lön”

Så fan heller.

Det vore ju så förnedrande att han antagligen skulle anmäla sig själv för att han kränkt sig. Sen skulle han få sitta hos psykologen på arbetstid för att orka komma tillbaka och det blir dyrt med hans lön.

Nej, lön handlar om två saker, social status, vilket också kallas kompetens ibland och kontakter. Förutom min låga sociala status så består mina kontakter av gamla patienter som kissar i sängen och även om jag gillar dom så bidrar dom inte med så många kontakter.

Måste alltså byta jobb för att höja min sociala status, däremot så behöver jag inte mingla i nätverk. Jag gillar att mingla men föredrar rent hobbymingel, mingla för pengar verkar så girigt. Jag har hittat det perfekta jobbet.

SÄPO SÖKER HEMLIGA AGENTER

Just det, kolla länken, det här jobbet är perfekt för mig, jag köpte ju en trenchcoat i London som jag kan se hemlig ut i, dessutom får jag ju åka till en massa spännande platser på jorden och får en massa tekniska manicker som skulle få vilken appnörd som helst att bli grön av avund. jag kommer att vara jättehemlig, så hemlig att inte ens min chef vars namn givetvis börjar på M vet vad jag gör. Ni kan ju tänka er lönesamtalen.

judi-dench-as-m

”Men Kajsa, du fick ju femtusen mer i månaden förra året, skall du ha det igen ?”

imgp0071ax5

”Har du sett någon Rysk flagga vaja på Gotland än ?”

judi-dench-as-m

”Nej, i och för sig men jag måste hålla budgeten, skall vi säga fyra och sju. ”

Men det roligaste blir den slutgiltiga revanschen.

Av en händelse stöter jag ihop med min gamla klass värsta plugghäst, ute på stan. . Hon som vet hur man klättrar och till och med var kompis med den värsta av lärarna,  vars lektioner vi andra avskydde.  Vi sätter oss på en utomhusservering och börjar prata över en kaffe. Hon börjar skrävla om sina år på Handels, sina flashiga kontakter på Linkedin sin perfekta karriär.  Hon försöker tillslut köra spjutet i bröstkorgen på mig, med att berätta om sina resor i jobbet till Paris, New York, Bangkok och kickoffen i Västindien.

”Reser rätt mycket jag med” svarar jag.

”Som undersköterska” fnissar hon tillbaka.

”Arbetar åt säkerhetspolisen nu för tiden.”

”Va, vad gör du där ?”

Hemligt”

Där bryts diskussionen, vad är lite skryt om en hög tjänst i det privata näringslivet, jämfört med att först skapa spänning och sen klippa av direkt. I ett sista försök att återfå lite auktoritet säger hon att vi kan väl höras och lämnar fram ett visitkort som det står Managmentcontroller Senior Adviser bla bla bla på. Jag svarar bara.

”Vi som har license to kill har inga visitkort.”

Tar fram en penna för att rafsa ned ett icke spårbart nummer på en servett, hon ryggar förskräckt tillbaka.

”Nej, oroa dig inte” ler jag. ”Det är inte min pistolpenna, det är min pennpenna som jag skriver med. ”

Sen tackar jag för kaffet reser mig och går därifrån med hennes skräckslagna blick borrande in i min nacke.

Förövrigt så tycker vi på SÄPO att svensk medelklass är rätt tunn.

KajsaLisa

8 svar

  1. Åh vad jag gillar engagemang! YES! Man ska skriva för livet 🙂
    Min triss finns här:
    http://bastadbjare.wordpress.com/2013/05/11/gront-ar-skont/

  2. Hi hi… skönt att det inte bara jag som har livlig fantasi=))
    Missade minglet… sååå tråkigt, det ville jag verkligen… men det var rätt skönt att göra ingenting oxå… =))

  3. Hahaha! License to kill – vem då? Fast det blir nog vilka!!!

  4. Hahaha, du skulle passa perfekt i den rollen! Och visst blir man galen på de som hävdar sin stora kompetens, när man vet att det enda de har är de rätta kontakterna som de fått via Handels, Rotary och sin pappa…

Kommentera

