• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

KAJSALISA ÅTER I LONDON DEL 6

Lite blodigt övervåld och sen in i dimman

Vi var ju inne och studerade 1800-talets East End i förra avsnittet, eller det som gick att studera bland alla skyskrapor som trängde sig in bland dom gamla husen.

#Blogg100

(94)

Nu blir det dagens East End vi skall titta på, skall ta upp ett fenomen som kallas gentrifiering, låter skitråkigt, ibland är det skittråkigt, ibland är det jättekul, så det är en sak som vi turister bör hålla reda på. Men först skall vi ta oss dit, när jag var på Jack The Ripperturen tog jag mig via tunnelbanestationen Tower Hill.

Åker dit nu också, men fortsätter med den tråkiga Docklandsbanans plåtlådor ut till det vackra Greenwich för att nå East End via sjövägen.

Men inte med den här båten. Det berömda fartyget Cutty Sark ligger som museum här ute, men som museum på land.

DSC_0202

Vi tar en promenad under Themsen som förra gången jag var här, men då höll dom på och renoverade, så nu hoppas jag dom fixat till lite viktoriansk spökstämning där nere.

DSC_0203

Tunneln öppnades alltså 1902, den var till för att hamnarbetarna som bodde på fel sida om floden skulle kunna ta sig till jobbet på andra sidan, På den tiden så låg det hamnanläggningar varv och industrier här ute, tunneln är en halv kilometer lång. Tyckte det var fantastiskt att man kunde bygga så här sist jag var här, men nu vet jag att den första gångtunneln under Themsen öppnades redan 1843, den kom senare att tillhöra tunnelbanesystemet.

DSC_0204

Äsch, dom har inte plockat bort byggplanken runt den gamla gjutjärnstrappan.

DSC_0206

Fan, jag vill ha vitt skitigt kakel nu !!!!!!!

Lite creepy feeling kan man väl begära som turist.

Nej, inte det också !

DSC_0208

Dom har monterat in en modern hiss, fattas bara att dom byggt köpcentrum här nere också.

Jag tog hissen ner i alla fall, var ju tvungen att testa en sak, tydligen blir djupet i bilden bättre med bländare 18 än 22, som jag använde förra gången. Gången blev i alla fall ännu ruggigare.

DSC_0212

DSC_0511Rädd ? Jag ? Vaddå rädd, inte är jag rädd, kör samma outfit som igår. Trenchen jag köpte i mitt förrförra London inlägg ( länk Del 4 Tunnelbanekaos och trenchcoatjakt ) , som privatspanare inger man respekt, dessutom har jag inte lämnat tillbaka puffran som jag lånade i receptionen på hotellet.

Jaha, tydligen ligger det ett köpcentrum här nere, dom här figurerna i tunneln gör ju the Dressman walk i bredd. Men jag hör inte den där fåniga musiken från reklamfilmen, vilka är det då.

Shit, det är Jack The Ripper och alla hans kusiner

DSC_0213

Ja ja, jag får väl skjuta mig ut.

Super-Pang

Så där, uppe på andra sidan, ringde Scottland Yard och berättade att det behövde städas lite där nere, Jack The Rippers hela släkt är numera utplånad, bara att röja undan och spola rent. Men det lät inte som det verkade så populärt, Jack The Ripper står nog på världsarvslistan, som nationalklenod. Fast visst måste man få försvara sig, dom hade ju en massa kameror runt halsen för att dölja knivarna, undrar förresten vem som lärt dom japanska.

DSC_0217

Vilket noirväder, jag har mer nytta av trenchen här uppe än puffran, riktigt dimmigt kallt och ruggigt. Men  den varma nyskjutna pipan värmer händerna bra i fickan. Kan ju glida runt här en stund som en kvinnlig Philip Marlove, rätt coolt. Men det är nog lika bra att sticka innan Scottland Yard dyker upp. Det går en buss där borta.

Fortsätter med mina äventyr i East End i nästa Londoninlägg, nu tar jag bussen in mot stan och fotar lite från övervåningen om dimman släpper. I nästa avsnitt skall vi studera gentrifieringens konsekvenser, både på gott och ont. Vi skall alltså titta på vad som händer med förslummade stadsdelar som ligger nära city och bilderna blir säkert roligare än det låter.

Men vänta, nu kommer bussen mot stan på andra sidan.

DSC_0218

Fan att jag aldrig lär mig att dom har vänstertrafik.

KajsaLisa

10 svar

  1. Nu gör de ingenting längre att de åker på fel sida vägen, för nu förlåter jag dem! De har bevarat Cutty Stark, den nu 144 åriga snabba fartyget som passerat de sju haven, omtalat för mycket men bl.a. för att vara det snabbaste i världen. Nu packar jag fotoryggan med alla batterier, massa minneskort, 3 kameror och 2 par strumpor och beger mig dit så fort jag bara kan 🙂 Vet du bara att det sägs att det kunde segla uppemot 17-17,5 knop? En annan sjöbuse som jag är har loggat 14 knop med min snabbaste seglare jag haft. Tänk att få stå ombord där och känna all historia, lukten av all teak kommer göra mig…. konstig 😉 Nu snackar vi historia alltså!! Var du ombord också? Att det låg där och bara väntade på mig hade jag ingen aning om.

    • Jag kommer nog också att besöka fartyget i sommar, det verkar spännande. Men den verkliga lukten nere i lastrummet lär vara te. Hon gick ju med te till England, det påstås att lukten fortfarande sitter i virket.

  2. Är du i London igen eller är det ”gamla” bilder? 🙂

  3. Skönt att Jack äntligen är borta!! =)
    Måste gå ett första maj tåg någon gång….

  4. den berömda London-dimman alltså, det blir fina bilder så där också, lite så där skumma och skrämmande
    vänstertrafiken hade jag helt glömt 🙂
    kram

  5. var/ vad har du gjort av Leijonborg?

Kommentera

