• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

EN TRISSKYLTNING

Varför har jag snöat in på Londons centrala tunnelbanesystem ?

#Blogg100

(76)

Jag kunde ju snöat in på heminredning, baka cupcakes, scrapbocking, eller något mer normalt man snöar in på. Jag kom på mig själv när jag var ute på nätet, såg en gammal tunnelbanevagn och plötsligt tänkte:

Aha, 1938 års modell.

Men nu är det bara så att jag faktiskt har snöat in på Londons tunnelbanesystem, jag vet att det är kört. Det kan bero på att jag kan läsa Londons historia genom det, eftersom jag snöat in på London också. Sen dom sugande bilder jag kan ta där nere i dom trånga runda gångarna med bländare 18. Det vackra kaklet eller ….

Ärligt talat är det skitkul att snöa in på Londons tunnelbana.

Dessutom dräller det av skyltar där nere så det passar ju utmärkt till veckans fototriss.

skyltar

KISSA INTE PÅ SKYLTEN

DSC_0305 (kopia)

Översätter man Baker Street så betyder det ”grabben ställ dig längre fram, den är inte så lång som du tror” eller ”tjejen luta dig framåt”, man blöter alltså ned skylten från olika håll beroende på kön, men städerskan får i alla fall lite lättare.

Nej, skämtade naturligtvis, bilden är inte tagen snett nedåt utan snett uppåt, Baker Street tillhör dom äldsta stationerna i Londons tunnelbana invigd 1863. Det är ett ljusshakt som släppte ner ljus till perrongerna eftersom man inte hade elljus för 150 år sedan. Troligtvis saknade dom glas eftersom röken från ångloken som gick här nere behövde ventileras ut. Numera är dom igenmurade eftersom man har belysning och tunnelbanan går på elektricitet sen över 100 år.

Vi flyttar oss framåt i tiden.

DSC_0460 (kopia)

Till den Edwardianska epoken eller Mr Selfridgeepoken för oss som följt TV-serien. Alltså dom första åren på 1900-talet. Ungefär samtidigt som Mr Selfridge invigde sitt varuhus, öppnades Piccadillylinjen som går på diagonalen genom Londons centrala delar. Covent Garden är nog den vackraste stationen med skyltarna i kaklet som går i brunt, vitt och gult. Hit ner går inga rulltrappor utan man tar sig ned med två jättelika hissar. Det finns en trappa med en varningsskylt som talar om att man befinner sig motsvarande ett 15-våningshus under marken, så trappan bör bara användas i nödfall. Visst är det fascinerande att man grävde ut dom här tunnlarna för över 100 år sedan, så här långt ned med bara spadar.

Nutid

DSC_0168 (kopia)

Okej, stationen Tower Hill är rätt gammal men skylten …äsch  jag är i alla fall säker på att dom bytt lampan i den dom senaste åren. Lite kontrast mot Towern i bakgrunden med anor från medeltiden.

IMG_3117 (kopia)Nej, den här mannen har ingenting med skyltar, fototriss eller Londons tunnelbana att göra alls. Det här är lite reklam för ett inlägg som jag tänkte släppa på Måndag kväll.

Ifall man är intresserad av fotografering i allmänhet och kanske 70-talet i synnerhet är det värt att kika in. Jag har mött en levande legend, som jag tycker det är värt att skriva ett inlägg om.

Titta gärna in då, jag lovar inte att jag tagit fantastiska bilder, däremot bilder på fantastiska bilder.

Tyvärr hittade jag ingen video på Londons tunnelbana eller skyltar över huvudtaget. så vi får väl åka runt en stund i New York istället.

KajsaLisa

46 svar

  1. Visst, Londons 150-åriga tunnelbana är fascinerande på många vis. Lämpar sig perfekt för denna triss. Är det fotografen själv, Mick Rock, som står framför bilden på Iggy?

  2. Skyltar i massor…översta bilden är superläcker…snygg perspektiv!

    Ha en skön söndag!

  3. Verkligen jättefina bilder och jag förstår att du har snöat in dig på Londons tunnelbana, när man ser dessa bilder.
    //jonna d

  4. Kul med lite info om Londons tunnelbana! Ser och läser gärna mer! Intressanta bilder i din triss!

  5. Snygg tunnelbanetriss! Fina bilder och historia från Londonsunderground.

  6. Tack för en intressant beskrivning från London! Det är en intressant stad så jag förstår att man lätt kan bli ”insnöad” på den. Fina bilder med blandning av gammalt och nytt. Snyggt trissat!

  7. Dina skyltar blev verkligen ett avbrott av andras ”överjordiska” skyltfoton. Snyggt och intresssant

  8. Bra skylttriss att sedan få lära sej lite om saker och ting är ju inte helt fel det heller;-)
    Ha en skön vårsöndag
    http://ingemix.bloggplatsen.se/2013/04/13/9721817-fototriss/

  9. WOW så talande bilder i din triss! Det gör inget att du snöar in i Londons tunnelbanesystem bara du berättar 🙂

  10. Spännande vandring o text. Nästa gång jag åker till London då ska jag mig en kameratur i dina fotspår. Londons T-bana är så otroligt bra skyltad o beskriven med alla sina linjen, så det är lätt att komma rätt. Paris är för mig rena dårhuset!

    • Jag har aldrig testat Paris, men det är säkert spännande att irra bort sig där :). Ifall du vill fota i Londons tunnelbana så skall du få några tips av mig. Förutom Covent Garden och Baker Street så rekomenderar jag Piccadilly Circus, Russel Square ( jättehäftig byggnad ovan jord klädd med glaserat mörkrött tegel), den ultramoderna Waterloo Station och Pimlico ( konsten i kaklet i uppgången bl.a. Dali ). Men börja gärna med det trevliga lilla museet London Transport Museum i Covent Garden så får du lite kunskap och känsla för det du fotar. Undvik morgon och eftermiddagsrusningen. Det är mycket folk i rörelse hela tiden, men tunnelbanorna går ofta så mellan dom kan det vara folktomt i gångarna och på perrongerna, då har man någon minut på sig. Köp ett oystercard så kan du åka hur mycket du vill.
      Så det viktigaste, var försiktig och gå inte in i fotograferandet totalt. Perrongerna är jättesmala och tar man ett steg för mycket bakåt när man skall fota till exempel en skylt, så är man chanslös. Strömskenan går mellan spåren och tågen dyker upp blixtsnabbt.

  11. Mmmmm, i Londons tunnelbanesystem kan man nog roa sig hur länge som helst om man har kamera och fantasi. Kanonsnyggt!

  12. Blir ju sugen på att åka dit… ju. Tog några sekunder innan jag greppade första bilden… var det verkligen en toalett, or what???

  13. Vilken toppentriss! Nytt o gammalt, historiksk info, dessutom väldigt snygga bilder!

  14. Jag gillar verkligen din triss – är inte så förtjust att själv vara en massa meter under jord. Jag har vant mig lite, men det är under protest som jag åker tunnelbana. Jag vill se var jag är och hur det ser ut där!

  15. Londons T-bana är fascinerande ur en annan synpunkt också…..i princip aldrig förseningar.

  16. Fina skyltar… verkar som att London har mycket att erbjuda 🙂

  17. Suger åt allt här hos dig! Läste svaret ovan till Linnea, tack för råden. Har stora lyckan att åka till London början av juni. 9 ladys som ska roa sig. Jag vill naturligtvis fotografera allt!
    Återkommer självklart för att kika på ditt inlägg om denna fantastiska fotograf. Har sett en del av hans verk i Halmstad. Per Gessle har imponerande fotoutställningar på Tylöhus.

  18. Härliga skyltar du hittat! Och nu vill jag genast resa till London!

  19. Jag gillar den med ”To the trains” bäst – så fyndigt och toppen fotad!

  20. Mind the gap!
    Jodu, den där tunnelbanan är en sann upplevelse. Jag är minst sagt avundsjuk på dottern min som ska åka där nästa vecka i samband med att hon ska på konsert. Hon ville ha mig med, men jag kan inte just då!
    Gillar din udda bild på Baker Street och kan bara hålla med om Covent Garden!

  21. Häftig fototriss med bilder från London…

  22. Härlig bild den första!!!! Fin triss!

  23. ”Mind the gap” 🙂 Underhållande rundvandring med dig. Första bilden är cool men jag tog den aldrig för en toalett. Angående min FB-skylt så trodde jag först att det stod på tyska…

Kommentera

