• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

1984 ÅR 2013

Lite litteraturtips igen i veckans bokbloggsjerka frågar Annika efter böcker som är så bra att man inte kan sluta läsa.

#Blogg100

(75)

DSC_0493

Okej, jag har tagit upp den här boken tidigare, men den förtjänas att tas upp igen, George Orwells 1984 höll mig för flera år sedan vaken en hel natt, då jag plöjde genom dom nästan 300 sidorna. Det tillhör inte vanligheterna att jag drabbas så här, men det här är undantaget.

Ett bevis på det tycker jag är filmen som gjordes någon gång på 80-talet, hyrde en DVD  strax efter att jag läst boken och blev grymt besviken. Trots stora stjärnor som Richard Burton ( hans sista film ) blev jag inte nöjd, ändå gjorde skådespelarna sitt bästa, men det var inte den roman som skapats inne i huvudet på mig, sånt stort intryck gjorde boken.

Winston Smith arbetar åt sanningsministeriet i en framtid efter 1948 då boken skrevs, Orwell vände bara på siffrorna. England tillhör numer Oceianien,  som står i ständigt krig med antingen Euroasien eller Ostasien, dom tre staterna har delat upp världen. På sanningsministeriet ändras lögner till sanningar, ord byter betydelse, allt för att hålla den totalitära diktaturen levande. Winston gör misstaget att bli kär, vilket är förbjudet därför att hans kärlek till Julia konkurrerar med kärleken till Storebror, diktaturens ledare. Något som är riktigt farligt, eftersom diktaturen övervakar minsta hörn ända in i bostäderna med kameror.

Boken är skriven i början av det kalla kriget efter att världen både upplevt Stalin och Hitler och idag så påminner den säkert om hur det är att leva i Nordkorea en sluten värld där regimen bestämmer vad som är sant.

1497

Boken var tydligen livligt debatterad fram till mitten av 80-talet och många ifrågasatte övervakningen som datasamhället skulle föra med sig. Konstigt nog föll den i glömska när vi idag hela tiden lämnar elektroniska spår efter oss och gladeligen lägger ut det mest privata om oss själva på nätet.

Men inte sitter väl någon och sammanställer allt om oss ?

ELLER ……….. ?

En vanlig Fredag i mitt liv genom Sanningsministeriets ögon.

”Välkommen, Sara heter du va, du går alltså sista termin på Sociala Programmet med inriktning registersamkörning.”

”Stämmer skall bli kul att praktisera hos er.”

”Sätt dig, du skall få ett fall att följa idag, dom helt utflippade larmar stordatorn om automatiskt, på den här avdelningen så följer vi vanliga människor under en dag som rutin. Datorn väljer slumpvis ut någon, du skall få en Kajsa Ström här, har haft henne uppe tidigare, inget speciellt alls, du skall bara följa hennes elektroniska spår och dra lite slutsatser.

DSC_0490

”Oj, nu börjar det hända saker, hon betalade just med kortet i Pressbyrån.”

DSC_0472

”Nu kör hon kortet genom automatspärren i tunnelbanan. ”

”Bra Sara, häng på och analysera”

DSC_0467

”Tydligen tog hon tunnelbanan, köpte  Aftonbladet, kaffe och kanelbulle. Alltså vänstervriden och urusla frukostvanor.”

”Du har lärt dig en del på gymnasiet Sara, fortsätt.”

”Har ingen kontakt, nej vänta nu hittade jag henne, ett mobilsamtal registrerades, hon är på väg in mot stan, men hon jobbar ju åt andra hållet, skall jag samköra med försäkringskassan ?”

”Nej, det är inte nödvändigt, tydligen är hon ledig idag, men annars skulle du gjort det”

DSC_0487

”Tydligen är hon inne i stan nu, fick in en registrering på Kjell & Company. på Hamngatan.”

”Vad köpte hon ?”

”Svårt att veta, det står batteriladdare till NB-6L”

”Ingen fara jag tar över en stund, det behövs lite källforskning. …… Vänta här har vi det, hon gjorde ett inköp av en kamera, en Canon S95 för några år sedan på Elgiganten, sen var hon i London för några veckor sen, troligen hänger laddaren kvar i väggen på hotelrummet. Notera slarvig Sara.”

DSC_0474

”Men vad nu, tar  hon en starköl som lunch !”

”Nu skall du få lära dig något Sara, hon döljer lunchen med sitt rikskuponghäfte, det är bara starkölen som betalas med kortet, men det där är ett problem som håller på att försvinna, det finns rikskupongkort nu för tiden. Jaha Vapiano i Gamla Stan, troligtvis någon fet gräddig pasta.”

DSC_0486

”Men hon har tydligen orkat gå ner till Gallerian, ingen registrering på SL-kortet. Hennes och Mauritz, topp storlek 38 för 79 kronor.”

”Skall hjälpa dig med analysen, det finns en ett år  gammal registring från den affären, topp storlek 36, tacka fan för att det blir så med dom matvanorna. Sen ser jag ingen registrering på hennes gymkort den här veckan. Sara vi måste göra en notering om ohälsosamt liv på henne.

DSC_0488

”Nej titta mer öl, fick just upp något från Systembolaget på Regeringsgatan. ”

”Blå Chimay va ?”

”Nej, La Trappe.”

”Ja ja, hon är rätt förutsägbar, trappistöl det också, hennes fredagsmys, du skall se att sushin från ICA dyker upp snart.”

”Men det finns en Kwak och en Rochefort 8 på kvittot också, totalt 82 kronor.”

”Hmmm hon blir värre och värre, Kajsa hur har du det med alkoholen egentligen ? Sara vi får nog notera möjliga alkoholproblem på henne och följa upp henne noggrannare.”

DSC_0491

”Titta, du hade rätt, där ramlade sushin in.”

”Okej köpte sushi klockan 16.37 nu åker hon troligtvis hem , så nu blir det lugnt.”

”Men kan vi inte följa henne mer nu ?”

”Nej, vi hoppas mycket på facebook och twitter, men det är mer fragmentariskt. Men riksdagen har tillsatt en utredning om obligatorisk facebook för medborgarna, så vi kan följa dom även hemma. Troligtvis sätter hon sig ner och börjar spy sin sarkastiska galla över mänskligheten i sin blogg, du kan ju kolla där om du vill.”

”Men titta, det här var intressant, hon döljer något.”

”Va Sara vad har du hittat.”

”Hon länkar just nu till bokbloggsjerka, tydligen försöker hon lägga upp någon form av kulturell fasad som inte stämmer alls med henne för övrigt.”

”Duktigt Sara, vilken slutledningsförmåga, skall skicka  några som är utklädda  till Jehovas vittnen som kollar det här. Du kan säkert få jobb hos oss på Sanningsministeriet efter att terminen är slut. ”

26 svar

  1. Att ha snö gör absolut inget för vad ska man då åka skoter då på? Och vad skottar man utan snö? Ja ta bara vem fan kan segla utan vind ?

    Och att ligga vaken en hel en natt… nog föredrar jag annat i sänghalmen 😉

    Kjell & Company har givetvis batterier till Nokias nallar, men kvalitén?

    Laddare: Ta in på ett hotellrum och fråga efter din laddare, dom kommer med en överfull låda med massa prylar som tex laddare, fundera en stund och peka på just din;)

    Ohhh huga bland systemets alla ölsorter, man får ju hela beslutsångesten på ett fat 🙂 Jag väljer aldrig något onödigt, ja vart bor jag och vad väljer man då? Det börjar på Norr och slutar på Guld 😉 Och vilken glömmer Vickans reklam?

    Sushin!!! Blääää!!! Rå firre??? Tacka vet jag Söderströms äkta surströmming 🙂

    Inte mycket jag höll med dig i detta inlägg men starkölen på lunchen föredrar jag, det ska jag ta idag 🙂 Men däremot går min Fäjsbokk hela tiden, ja vem vill missa något 😉

    • Oj, det var mycket. Problemet med den kameran är att Canons batterier också suger, på tok för dålig kapacitet. Tror det hänger ihop med zoomen. Egentligen kunde man ju väntat till nästa utlandsresa och begärt in en låda laddare på rummet, alltid är det väl någon som passar. Men jag behöver kameran nästa helg.
      Det här bolaget är väldigt välsorterat ute hos mig ser det inte ut så här. Trappistölen är lite speciella, starka och lite söt smak. Men om du gillar lager så testa gärna Brooklyns eller Nils Oskar.
      Sen naturligtvis gillar jag surströmming, mer mat än dom där fåniga kräftorna om man ändå skall dricka till.

  2. Jag skäms nästan lite över att jag inte har läst Orwells 1984. Den verkar riktigt intressant dock, särskilt med tanke på att vi lever i ett samhälle där vi förväntas dela allt med alla.

  3. Den ska jag läsa 🙂

  4. Jag läste den 1984, bara för att 🙂 Filmen var inte alls som jag hade tänkt mig heller.

  5. Imponerande hur du kan omvandla de här tankarna till ett begripligt och pedagogiskt inlägg, jämfört med hur väldigt liknande tankar brukar se ut inne i mitt huvud. Önskar jag hade den förmågan! Jag har Murakamis 1Q84 i hyllan, men ska nog läsa Orwells original först :p

    • Tack, läste uppgiften på morgonen. När jag bestämt mig för vilken bok så åkte jag in till stan, bestämde mig för att träna i självironi och noja ner mig totalt 🙂

  6. haha, Tack för inblicken i ditt liv – Du sköter dig riktigt bra – men den boken har jag dåliga minnen av. Vi läste den som litteratur i engelska på komvux och då tyckte jag det var s..tjobbigt 🙂

  7. Haha… Minns den boken väl. Läste den när den kom och blev livrädd för vad framtiden skulle bära med sig. Tror att den gömmer sig i bokhyllan någonstans.

  8. 1984 är en av makens absoluta favo böcker. Själv lyckades jag inte jobba mig igenom den måste jag säga. Tur att alla har olika smak!
    Å din PRAO har ju järnkoll på den där Kajsa med den livliga fantasin:-)

  9. Jag har läste 1984 och tyckte den var jättebra
    Mia

  10. Man blir säkert lite paranoid om man läser den här boken!

  11. Någon gång ska jag läsa 1984. Måste bara ha tag i den först 😉

  12. Hahahaha, ditt inlägg var i alla fall roligare än 1984, även om det är en fantastisk bok!

  13. Hahaha! Obligatorisk facebook – underbart. Och inte sådana där mesanvändare som aldrig loggar in, utan rejäl användning så att alla vet allt.

Kommentera

