• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

KAJSALISA ÅTER I LONDON DEL 2

Lite museum och Londonhistoria.

#Blogg100

(74)

DSC_0085

Just ätit en god frukost på hotellet. Träffade en trevlig Nya Zeeländare som tyckte det var lite tyst runt frukostborden på hotellet, så jag hjälpte honom att prata lite.

Står tidigt på förmiddagen nere på Bayswater Road och funderar på om jag skall ta bussen, sitta högst upp och få lite bilder.  Men jag ändrar mig och tar tunnelbanan bakom ryggen istället.  Ett tips till alla som turistar här och hamnar i Bayswater där det ligger många hotell, är att inte använda Bayswaters tunnelbanestation om man skall ned till dom centrala delarna. Linjen är bra om man skall till Viktoria Station och vidare ut till flygplatsen Gatwick. Men går man ett kvarter ner mot Hyde Park så ligger den röda linjen ( Central Line ) där. Från tunnelbanestationen Queensway kommer man direkt ner till Oxford Street på några minuter utan byte. Vill man ner till Piccadilly eller Covent Garden byter man i Holborn.

DSC_0100

Men jag skall lite längre bort, efter samma linje. Här rullar jag in på St Pauls tunnelbanestation. Men vem fan är det som fotar om jag sitter i tåget.

Det är min kamera, ge hit den omedelbart !

DSC_0108

Oj vad konstigt det blev, men det löste sig.  Det här området, The City of London består av bankernas stora skrytbyggen och St Paulskatedralen, man har varit praktiska och samlat Gud och Mammon på samma ställe i stan. Men vi skall på museum, äntligen skall vi besöka det spännande Sigmund Freudmuseet. Visst är det ett härligt museeväder idag.

DSC_0110

Nej, jag skojade bara vi skall in här. Museum of London. Sigmund Freudmuseet får vänta tills nästa resa eller resan därpå eller …… äsch det finns ju fler städer. Det här stället har jag valt av en speciell anledning. Om det nu inte är så att man åkt till den här stan bara för att fynda på Primark ( Oxford Streets eget Ullared ), eller supa skallen i bitar på en pubcrawl, utan är det minsta intresserad av den här staden, så rekommenderar jag att man börjar här.

Kanske inte om man är här på weekendresa men om man skall vara här en vecka och aldrig varit här så får man lite inblick i staden och dess historia. Så det finns fler alternativ till att titta på mumier på Brittish Museum. Om man nu inte åkt hit för mumierna naturligtvis. Det här museet är dessutom gratis.

DSC_0114

Vi tar det från början, men måste man ta det ända från början, istiden är just över eller också är det innan istiden eller så ….

Dont miss the exhibition in the basement, London during the Big Bang.

DSC_0115

Nej vi struntar i det, vi förflyttar oss till pre-London alltså bronsåldern. Vad gör man i väntan på att London skall bli till och pubarna skall öppna ?

Slår ihjäl varandra så klart.

DSC_0120

Men romarna kom och slog ihjäl dom istället, sen grundade dom London också. Men pubar? Äsch romarna drack väl bara vin.

DSC_0119

Men romarna försvann, sen kom vikingarna och försvann dom med, sen vart det medeltid. Man byggde lite mindre hus.

DSC_0122

Och större hus, att ni inte känner igen St Paulskatedralen återkommer jag till.

DSC_0126

Men sen kom Drottning Elisabeth den första på 1500-talet och avskaffade medeltiden, men hon byggde hon med.

”Är det en pub” frågade Londonborna som hade ett högt förtroende för sin drottning, eftersom hon började dagen med att hälla i sig två liter öl till frukost.

”Nej” svarade hon, ”det är en teater. Jag har döpt den till The Rose Theatre, visst är den vacker”

”Vad fan skall vi med en teater till vi är törstiga och behöver en pub.”

”Jag kan sätta upp en pjäs där,” föreslog en man som just dök upp.

”Vi vill inte se någon jävla pjäs, vi vill dricka bärs”

Mannen spände ögonen i dom och svarade : ”Mitt namn är William Shakespeare, jag är son till åldermannen i ölprovarskrået, så stick inte upp.”

Londonborna förstod att man inte bråkade med en son till en så betydelsefull person, så dom gick in och tittade på Hamlet fast dom var törstiga.  Om det gick till exakt så här är jag inte säker på, däremot är det sant att drottningen drack två liter öl till frukost och att William Shakespeare var son till åldermannen i ölprovarskrået.

DSC_0127

1500-talet övergick i 1600-tal det var krig pest och elände. Dessutom brann nästan hela London ner i September 1666. Det är därför St Pauls inte ser likadan ut idag.

DSC_0134

Men när man byggde upp London igen så passade man på att göra bredare trottoarer på grund av det nya klädmodet.

DSC_0137

Vidare in i 1700-talet, så här såg det ut på den tiden när överklassen minglade runt i Londondimman.

DSC_0142

Så var vi framme vid den Viktorianska eran då den industriella utvecklingen tog fart. Man har byggt upp ett helt kvarter med butiker från den tiden här inne. Nej, det går bara att titta inte köpa.

DSC_0140

Mötte just Harry Potter som var inne och köpte ett nytt trollspö.

DSC_0148

Det var ett orättvist samhälle, men stora skillnader mellan fattiga och rika, men det hände mycket positivt också, arbetarna organiserade sig fackligt och politiskt, kvinnorna drev på för att få rösträtt.

DSC_0150

Tycker den här gamla taxin påminner om en serie i SVT på Lördagskvällarna.

DSC_0161

Lite nyare bil och Art Deco från 30-talet.

DSC_0153

Lite Londonmiljö från mitten av 1900-talet ungefär, dom som gjort modellerna här inne har gjort ett fantastiskt jobb.

DSC_0151

Vi lämnar London någonstans under Swinging – Londonepoken med Beatles och annat. Alltså mellan Andra världskriget och Margaret Thatcher, då alla fortfarande var lyckliga. Jag bara älskar Happy Ends.

DSC_0165

En sista bild, vi kastar oss tillbaka till romartiden strax efter Jesus ungefär igen. Bakom museet finns det fortfarande kvar en bit av Londons gamla stadsmur. Här nere på gatan parkerade dom sina Fiat, utom Julius Caesar som givetvis körde Ferrari.

Nu har förmiddagen övergått i eftermiddag och det är dags för mig att testa en lyxig typiskt brittisk eftermiddagsaktivitet som jag återkommer till nästa vecka.

KajsaLisa

     
2 svar

  1. Du kan det där med att fängsla läsaren och fotoälskaren!
    Läste även inlägget om Iron Ladyn. Maken min är ju från norra England och Maggie tog makten bestämde han sig att emigrera och inte bosätta sog i England nå’t mer. Å han är kvar i Sverige än…

Kommentera

