• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

EN GISS-TRISS

Jajamensan nu sitter jag här framför datorn lätt salongspackad, efter att jag tagit mig hem från en fest, med allmänna kommunikationsmedel från fel sida om stan. Eftersom jag inte släpade hem något spännande av motsatt kön och bäddade ned i sängen, så skall jag nu klockan 02:55 ta itu med söndagens fototriss istället.

#Blogg100

(70)

Men även om jag skulle ha släpat hem något av motsatt kön, så skulle det motsatta könet få vänta en stund.  Eftersom Helena hittat ett så kul och kreativt trisstema, jag skall nu skapa ett eget tema som andra skall gissa. Tur att jag hann tänka ut det innan första ölen, annars vet jag inte hur det här skulle slutat.

”Ja men sluta svamla och kom någon gång då!”

Va, la jag någon där, får skynda mig på !

”Kommer strax, snygging, skall bara trissa lite, du vet hur det är, den som väntar på något gott kladdar aldrig för länge.”

gissa

Får snabba mig på, bildgåtan är rätt svår i början men blir lättare för varje bild och när min obligatoriska video dyker upp så är den nästan löst, så tjuvkika inte.

Nu kommer första bilden på temat berömda svenskar.

DSC_2158 (kopia)

Nej, det var inga berömda svenskar som uppfann ambulansen och det ligger troligtvis inga berömda svenskar i den heller. Kolla in byggnaden till vänster på andra sidan St Eriksbron, den kallas Idrottspalatset. Dom riktiga entusiasterna har nog klarat den här frågan nu, men jag lägger in en ledtråd till. Några andra som gjort något där är Led Zeppelin, Ramstein och Ramones.

DSC_0274 (kopia)

Nästa ledtråd, taket i en tunnelbanestation i London, klicka gärna på den så den blir i full storlek och kika runt lite på bilden.

DSC_2069 (kopia)

Nej, man kan tro det men dom la inte in sill i Idrottspalatset.

Okej, nu blir det jättelätt, det är inte riktigt min musiksmak så jag lägger in den här istället.

ABBA FOR DUMMIES

Bild 1: I Idrottspalatset låg Polarstudion där ABBA spelade in sina skivor, andra världsartister har också spelat in där..

Bild 2: Waterloo Station. ABBA vann Eurovision i Brighton 1974 med låten Waterloo.

Bild 3: Trots att ABBA snodde sitt namn av fiskföretaget rätt av blev det inga protester. Det här var på 70-talet när girigheten i näringslivet inte slagit över totalt. Företaget gottade sig nog åt all gratisreklam dom fick. Idag under det giriga 2010-talet hade det säkert skrikits: Varumärkesintrång, kopiering , upphovsrättsskydd ! Visst är giriga människor rätt korkade.

Videon med Sator kommer från ett tributealbum med svenska artister som spelade in ABBAlåtar på 90-talet.

”Så där, nu är jag klar, nu kommer jag! :)”

”Fan, han har ju somnat  :(”

KajsaLisa

64 svar

  1. Haha snyggt trissat med tre bra ledtrådar;-)
    Ha en bra söndag;-)
    http://ingemix.bloggplatsen.se/2013/04/06/9693464-fototriss/

  2. Faktum är ju att när musikgruppen bad silltillverkaren om tillstånd att använda ABBA så var de positiva och skickade en låda tonfisk!

  3. Åhhh jag vart så sugen på en sill macka just med det brödet, så jag vart bara tvungen att kliva upp och bre en smeka. Sådär ja nu har vi smulor i tangentbordet också, snapsen lät jag stå kvar i kylen 😉 Du menar att det är Polarhuset i första bilden? I bild två började jag ana ugglor i mossen 😉 Men sillen satte pricken över i:et 🙂 Tack för att jag fick kliva ur min varma säng och bre en macka!

    • Hoppas den var god, den på bilden var det 🙂

      • Då har jag varit där med min lillebror, året var nog -83, jag skjuttsade ned mina föräldrar och brodern till Midsommarkansen, därifrån cyklade jag runt i stora staden och letade båt, en dag cyklade vi in till hans stora dröm att få se Polarishuset. Och när vi kom fram så stod det en lapp: Idag är det så varmt och fint väder i Stockholm så vi har stängt. Gissa hur ledsen min lille brorsa som då var 13 år blev? Han kan allt om ABBA och Polar, han har nästan alla skivor som givits ut på Polar 🙂 Ser du någon skiva så hojta till 😉 Vill minas att du haft ett repotage om en skivaffär… Jag är aldrig rädd då jag är på havet, sommar som vinter men jag respekterar det!

      • Det var taskigt. Dyker det upp något i någon affär så hör jag av mig. Det är mångas som handlar med vinyler i stan, men jag har lite dålig koll på det.

  4. hehe…Waterlooooooo, wawwaw. Fint trissat,

    AX

  5. Tack för att du hjälpte en söndagströg människa med temat 🙂
    Klurigt som få!
    http://provtyckningar.blogspot.se/

  6. Att det var där Polarstudion låg har jag missat, men Waterloo missar men inte. Sedan tänkte jag faktiskt inte rakt på Abba på den sista bilden, utan på smör, ost och sill som ju förkortas SOS. Så det blev Abba i alla fall. Ha det gott så här da’n efter. 🙂

  7. Så är ABBA svaret tro, sill kan det ju inte vara, trots den lockande sillassietten. Så Inspelningsstudio får väl bli min andra gissning.

  8. Haha… jag knäppte den då jag såg Waterloo station, och du, Abbas inlagda, väcker egna minnen från förr, då jag ringde dit och ville prata med Agneta… det funkade inte så bra 🙂

  9. Fattar ingenting. Men Led Zeppelin älskar jag!

  10. Asgarvade åt din text! Du kan verkligen skriva och underhålla. Love it!
    Hade inte kommit på Waterloo och trots att ettan är nästan på min hemmaplan (Vasastan) kunde jag inte historien – oooops.
    Gillar både ABBA och Led Zeppelin.
    En suverän rolig triss – å detta mitt i natten. Är väldigt impad!

  11. Abba – ja vel 🙂
    Jeg tenkte transport jeg, men det er nå så 🙂
    Ha en fin dag. 🙂

    http://www.starbear.no/mormor/2013/04/07/fototriss-del-214-gissa-temat/

  12. En kul triss som orsakade ett visst bryderi!

  13. Otippat att du skulle välja ABBA som tema, men onekligen en rolig idé!

    • Blev nästan förvånad själv. Först tänkte jag på Sherlock Holmes eftersom jag hade så många bilder på Baker Streets tunnelbanestation. Men sen kom jag på bilden på Sportpalatset och den på Waterloo Station.

  14. Hej! det var svårt. Visserligen gillar vi ABBA men vi gick bet på gåtan trots dina ledtrådar. Kul och fyndig triss.

  15. Mycket fyndig triss! Bron mellan Vasastan och Kungsholmen har jag traskat över otaliga gånger utan att veta att studion låg i det huset.

  16. Var ju lite nyfiken på vad du skrivit och gjort. Var det Abba sen? Väldigt bra gjort! Kan hända jag gissade fel till slut ändå, men jag gissar Abba ja, och tycker det var bra!

  17. Ha.haa.. Tack för underhållningen ! Du är ju riktigt fyndig 😉 Klurigt var det men även jag knäckte det. Fast inte innan jag läst de andras svar så egentligen ljuger jag 😉 Blir alldeles snurrig av alla knepiga och mindre knepiga teman idag. Tror jag gör ett avbrott och tar mig en sillmacka. Nähä.. det funkar inte heller. Inlagd sill finns inte på Malta. Men ett förjäkl.. taskigt väder just nu. Ha en bra fortsatt dag Kajsalisa !

  18. Smart tänkt och klurigt trissat trots den sena timmen! Härliga kommentarer dessutom:)

  19. Hahhahaha om du släpper ner en av sillarna på fyndet i sängen kanske han vaknar till pigg och ny(k)ter 😀 Tack för skratten

  20. Ha ha det var jiddrans fyndigt och tänk detta klurade jag ut efter Waterloo, men jag måste ju läsa till slutet för där visste jag att självaste ”skrattknorren” skulle vara! Kanske lika bra att han somnade….;-))

  21. Tjoho, jag tog det på bild nr 2! Kul triss!

  22. Vad jag minns, jag som är hiskligt gammal och var med ”på den tiden” så var ABBA,dvs fiskföretaget här på västsidan mycket oroliga för att ABBA dvs de fyra pop-snörena skulle förstöra namnet genom att drumla runt i världen!
    Snygg lösning men kanske lite oväntad!

    • Jag var ju inte med då utan får gå på sådana rykten jag själv hört. Visst kan jag förstå att dom var oroliga över popsnörena, jag har ju sett hur dom såg ut i Brighton :). Men det gick i alla fall inte så långt att alla började stämma varandra så vitt jag vet.

  23. tack för din underhållande text…
    Vårkramar Kakan

  24. kul att du kikade in hos mig. Mitt tema blev en filmtitel. Kalle och chokladfabriken. Vet inte om jag tänkte lite fel med temat. Fabriken ska snart börja lyxrenoveras till flådiga bostadsrätter, allas dröm att bo där inklusive mig. Ser den dagligen från min balkong tvärs över Eskilstuna ån.

  25. Aha.. abba, fattade inte först 🙂

  26. Orkar inte läsa alla kommentarer men inser att jag var den enda som var nykter här! Tog studion direkt och sedan blev det bara lättare! BRA att du allmänbildar folket 😉

  27. Häftigt trissat och temat är ABBA 🙂

  28. Det var ganska lätt med tre bra ledtrådar!!
    Alla älskar vi ABBA

  29. Suverän triss med ABBA som tema…

  30. Snyggt trissat! Temat är ju ABBA! =)

  31. ABBA!!!!!! Tänk att tom jag kunde gissa rätt! Bra trissat!

Kommentera

