• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

JAKTEN PÅ DEN ULTIMATA LÄSSTUNDEN

Hänger på veckans bokbloggsjerka, det var ett tag sist. Annikas fråga den här veckan är hur min ultimata lässtund ser ut. Dom ultimata lässtunderna är väl när man sitter uppkrupen i soffan, med en kopp te på bordet. Nu är det så att dom blir tyvärr alldeles för få, annat kommer i mellan. Vi har på några generationer i det här landet gått från analfabetism till det ytterst fåniga tillståndet livspussel. Alltså vi är rastlösa, fixar inte att prioritera och skyller det på något annat. Det är så mycket man skall hinna med och när den där tekoppen är fylld och boken ligger framme så …..

Va är klockan så mycket, fan jag skall ju jobba i morgon, marsch i säng.

#Blogg100

(69)

Det gäller att hitta den ultimata lässtunden vid en annan tidpunkt, då man kanske som mest behöver den för att gå ned i varv och vi det tillfälle man kanske minst anar att det går att locka fram den.

Vi gör ett försök en riktigt regnig måndagsmorgon.

Fan, hinner inte springa till bussen.

dsc_07841Men boken ligger ju nedpackad i ryggan, för att inte förvandlas till pappersmassa,  nästa buss kommer ju om 12 minuter varför inte testa här ?

IMG_1911

Alla försvann ju in i  bussen så jag har ju kuren för mig själv, kan sträcka ut mig på bänken och det smattrar på kurtaket, går in i ett tiominuters mys. Bara att ta upp boken och börja …..

IMG_1901

Shit, tänkte inte på svallvågorna😦

dsc_22801

Men tillslut kom den i alla fall, det är i alla fall trevligare att läsa böcker än att pyssla i trädgården idag.

IMG_1914

Sådär, nu går jag in i nirvana.

dsc_07641Eftersom det spöregnar och jag bor i ett medelklassigt tjänstebilsområde, så är det gott om plats på bussen. Många av dom som bor här skulle aldrig drömma om att ta bussen i det här vädret. Dom löses tydligen upp och rinner ut i dagvattenbrunnarna, om det regnar på dom. Jag har två platser och kan  sträcka ut mig. Men det mest fantastiska är att jag inte kan hänga upp mig på något, utan sitter bara här och läser.

Inget just det jag skulle ju … ,nej jag är totalt maktlös, jag är utlämnad åt en busschaffis som kör mig till jobbet. Dom två enda alternativ jag har till läsandet är att titta på rinnande vatten genom rutan, ännu ändå värre, försöka läsa en blöt Metro, som någon har lämnat på sätet och som dessutom ramlar i bitar när man bläddrar i den.

Inte ens den person som är bäst på att störa mig i mitt läsande, nämligen jag själv fixar det. Nu skall jag av.

”Hallå där framme du som kör, kan vi stå här ett tag, skall bara läsa ut kapitlet.”

DSC_0774

Nej, det gick naturligtvis inte.

Efter att jag omsorgsfullt stängt in boken i ryggan, så återstår en kort promenad genom centrum till jobbet, dit jag anländer lugn glad och harmonisk. Något som flera kan behöva uppleva en sån här dag.

DSC_1646 (kopia) 2

Just det, testar ni själva så glöm inte att slå av mobilen.

KajsaLisa

24 svar

  1. Ha, ha vad trevligt att jag fick följa med på din resa till jobbet, men det blev inte mycket läsning för dig där…… Försök att lägga dig en timme tidigare än du brukar och lägg dig och läs innan du somnar🙂

  2. Haha vilket skoj inlägg😀 nu somnar jag gott!

  3. Annorlunda och roligt svar på veckans fråga😀

  4. Det är ju det där med att leva i nuet, inte helt lätt men väldigt skönt🙂

  5. Vilka en härlig du bjuder på🙂

  6. Jag har cirka tjugo minuters busstid in till stan och är alltid lika förvånad över hur mycket man faktiskt hinner läsa på tjugo minuter. Bussar är helt perfekt för läsning, helt klart!

    • Visst fungerar det, man kan liksom inte få för sig att man skall gå därifrån och syssla med något ”viktigare”. ( Som naturligtvis egentligen inte är viktigare )

  7. Det var verkligen ett kul svar på veckans fråga🙂

  8. För fyrtionde gången blir jag avundsjuk på att det inte går bussar häromkring. Ultimat att läsa på glesbefolkad buss, i REGN. Underbart!

  9. Hahaha, regn är det absolut bästa läsvädret! Jag läser abolut mest när jag reser, men inte på bussar och i bilar tyvärr, då blir jag åksjuk…

  10. Hmm… tror du får hitta en annan tid för läsning;) Hoppas allt är toppen!!

Kommentera

