• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

ANNANDAGSKONSPIRATIONEN (REPRIS)

Efter mina påskrepriser så kanske det är dags för lite allmänbildning om gamla seder och bruk.

Varför firar vi Annandagen?

Det hörs ju på namnet en annan dag alltså.

Efter det här skall jag softa ordentligt.

Bakgrunden till detta är att efter att Jesus uppstod på påskdagen så var han rätt seg. När lärjungarna frågade “hänger du med ut så kör vi några underverk” så svarade han trött.

“Jag har fått blinda att se lama att gå och matat folk med fisk. I förrgår körde dom spikar genom händerna på mig,”

”Give me a break för fan. Vi tar det en annan dag.”

Så var Annandagen född. Jesus var inte bara trött utan hade även ett budskap, att det var helt okej att skita i allt ibland. Annandagsfirandet är nu helt borta, under historiens gång har makten försökt att få folk att glömma det här, eftersom makten alltid oroat sig för att folk inte jobbar tillräckligt hårt. Reinfeldts arbetslinje är alltså ingenting nytt.  Det sista försöket att sudda ut traditionerna, var när man tog bort annandag pingst, för att man tyckte vi lika bra kunde vifta med flaggor och hylla kungen den 6 juni, eftersom vi ändå bara låg hemma och pillade oss i naveln. Maktens Annandagskonspiration är flera hundra år gammal.

Men förr, då firade man minsann, helgen efter Annandagen alltså, eftersom det var mot hela iden att inte skjuta upp festen till en annan dag. Uttryck som sovel härstammar från den tiden, eftersom man tillagade grisen i halvvaket tillstånd.

Nu när jag skrivit detta skall jag fira Annandag genom att lägga mig i sängen och somna om.

Fast egentligen var det helt fel av mig, jag borde  skjutit upp det här inlägget tills i morgon.

KajsaLisa

6 svar

  1. Snygg teori om annandagen. Näringslivet och dess hejdukar (m) tar ju alla chanser de kan för att minska antalet dagar då vi får sova ut ordentligt på morgonen. Men idag är det ju även en annan dag som intressant. 1 april. Blivit lurad idag?

  2. Härlig upplysning av vad Annandag egentligen är för något. Jag gillar annandagar…

  3. Måste säga att du har en sagolikt rolig blogg. Scrollade ner lite och asgarvade rätt rått kan jag ju säga. Nu ska du in på min ”övervakningslista” – kan liksom inte låta bli å missa dina inlägg, måste ju få ett skratt varje dag – å åt mina inlägg kan jag ju inte skratta hur länge som helst;-)

Kommentera

