• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

USE THE FORCE LUKE

Ibland har man tajming I Lördagskväll var jag ute och fotade i London till veckans fototriss utan att jag hade en aning om vad den handlade om.

Men vi tar det från början.

London var drabbat av blåst och snöslask. Jag och kameran hade tillbringat dagen i Covent Garden ätit lunch på en pub, förberett mig på nattens övningar med att köpa en extra fleectröja. Tog två pint bitter på puben och vi sjutiden när jag hällt i mig några starka belgare och  värmt mig med en Biff Carbonade, på Restaurang Belgo Centraal, ( Ligger på en tvärgata till Neilstreet i källaren på samma hus som Urban Outfitters. Testa den gärna om ni har vägarna förbi, underbar mat fantastisk öllista och trevlig personal till pubpriser. ) insåg jag att min mest kreativa period borde inträffa vid klockan 21:00 ungefär.

siluetter

Gav mig ut i mörkret, det var någon minusgrad och duggblaskhaglade från den disiga himlen. Men jag brydde mig inte, hade samma känsla som Luke Skywalker har i Starwarsfilmen, när han skall spränga dödsstjärnan. Han har bara en torped kvar i sitt rymdskepp när Obivan Kanobis spöke dyker upp och säger: ”Use the force Luke.” Han kopplar bort alla instrument   och låter kraften vägleda honom, mitt i prick och dödsstjärnan sprängs. Nu skulle det snurras på rattar och tryckas på knappar  i manuellt läge och kraften var med mig, Jag har sett dom på Flikr som åstadkommit fantastiska bilder på Milleniebron med St Pauls i bakgrunden.

Hur gick det då ?

Tja diset och duggblaskhaglet förstörde ju en del, hade behövt en klar natthimmel, jag har inte bestämt än om bilderna blev konstnärliga eller bara suddiga men några fick jag till i alla fall.

DSC_0369 (kopia)

Jag ställde mig nedanför bron och fotade stängerna, vajrarna eller vad det nu är istället.

DSC_0365 (kopia)

Plötsligt hade jag veckans fototriss med siluetter, den här bilden är brons vajerräcke.

DSC_0366 (kopia)

Nu gick jag lite i förväg den här bildberättelsen kommer att ligga i slutet på min Londonserie, som jag startar upp i veckan eller efter påsk. Kommer att släppa ungefär ett inlägg i veckan. Lovar som vanligt att det inte blir några reportage om London Eye eller Madame Tussads. Jag kommer att ta er med till lite okända och mer spännande platser.

KajsaLisa

32 svar

  1. Konstnärliga, skulle jag välja! Fräck färg på himlen och många små färgdetaljer som gör sig fint i dina siluettbilder!

  2. Vackert och så läckert 🙂 Byn där bakom ger en upphöjd effekt 😉 Ja tänk vad ett par bägare kan skapa… en hel del kreavitet… Snyggt fångat 🙂

    • Tack, problemet är ju bara när man står där jättekreativ och vinglar med kameran.

      • Äsch då! Problemet härstammar från puben såklart, en till så hade det varit jämnare med pints i benen 😉 Men du!!! Jag startade upp min MacBook Pro nu på morgonen. Bilderna dina får ett helt annat ljus 🙂

      • Jag får nog skaka ned dom jämnare. Det där med Mac stämmer faktiskt, men det är skillnad på olika Windowsskärmar också. Försöker kompensera det med att göra bilderna jag lägger ut lite ljusare.

  3. Snygg Londonsiluett-triss! Ska bli kul att läsa om London sen. Ha en bra vecka.

  4. Härliga siluttbilder från London! Ibland har man tur med temat i fototriss. Det hade jag förra veckan när det var byggnader och jag just hade kommit hem från Burna med en massa lämpliga bilder.
    Ser fram emot fler Londonbilder!

  5. Det verkar ha varit en ovanligt elak variant av Londonväder. Du ska ju ha en stjärna för allt jobb du lade ner på att få till din triss, som ju blev bra (fast kanske lite mörk, i behov av lite mer kontrast). Vi får väl se nu vad som följer. Ha det bra!

    • Tidningarna skrek ut väderporr om vilken katastrof det var. Men Londonborna tog vädret med jämnmod, fast dom aldrig upplevt något liknande i Mars. När det gäller kontrasten så var det svårt med vädret, hade det varit stjärnklart så hade det nog blivit bättre. Att dom är lite mörka kan bero på att exponeringen är inställd efter min Macskärm, som är rätt ljus. Jag försöker ofta göra trissbilderna lite ljusare för att det skall fungera bra på andra skärmar, men just sådana här bilder är svåra om man inte ser det själv.

  6. Visst, med den uppvärmningen lyckades du 100 procent… att vara kreativ alltså. Toppen bilder och härlig text som jag skrattade gott åt:-)

  7. Låna gärna min himmel du nästa gång du förevigar Millenniebron 😉 Men för att lyckas exakt behöver du nog mig med för turen att den blåa nyansen ska dyka upp. Stativet kan jag också bära 😉

  8. Vilken framförhållning av din kvinnliga intuition som visste att det skulle vara det här temat på veckans fototriss så du kunde ta bilderna på bron. Jättesnygga siluetter blev det och att jag är avundsjuk på att du varit i London det vet du redan… 😛

  9. Snyggt! London kan man aldrig få för mycket av! Trevlig Påsk! 🙂

  10. Lite konstnärligt är det allt, lite otur med vädret där i England.
    Bild ett blir min favorit nästan väntar mej att en Amerikansk varulv i London ska dyka upp;-)
    http://ingemix.bloggplatsen.se/2013/03/23/9634351-fototriss/

  11. Så snyggt!!!!

  12. Läckert, hur ofta åker du till London ?

  13. I’m reading your trip to London, because I love London. Sad that you happened to be there with that nasty weather.
    Yours,
    TwD 🙂

  14. Åh, vad jag saknar att vandra just där, se de där vyerna… tack för att du visar underbara London!

  15. Hahaha, det är alltid bra att grunda ordentligt för att klara allehanda strapatser. Den delen fixade du fint ju, att sedan vädret var Londonväder det kan ju knappast lastas dig 😉
    Särskilt den översta bilden gillar jag, det är sug i den. Nu förstår jag hur du menar med din kommentar hos mig. Jag ska testa när iskanorna töat.

Kommentera

