• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

EN TRISS BAKOM FASADERNA

Veckans fototriss är på temat arkitektur och byggnader, lägger ut lite fasader och berättar vad som ligger bakom.

byggnader

#Blogg100

(50)

Christ Curch Dublin

DSC_1575 (kopia)Nej jag är inte religiös, men jag måste erkänna att jag tycker katolikerna är mycket mer glammiga och har en helt annan känsla för religion. Det är lite mer show helt enkelt, dom väljer en gammal gubbe med röda skor till guds ställföreträdare på jorden, sen vill han avgå så slår det ner en blixt i St Peterskyrkan. Ni har säkert sett bilden. Här verkar det dra ihop sig uppe i stratosfären, vad har hänt, har Irlands Ärkebiskop funderat på att kasta in handduken ?

Nej, molnen skingrade sig igen och solen tittade fram, kanske bara var kyrkovaktmästaren som tog ut lite kompledigt. En mindre överreaktion kan man tycka, men har man bredbandsuppkoppling med himmelriket så kan det lätt bli så.

Lite Stockholmsromantik.

DSC_2018 (kopia)

Om man går  Kungsgatan västerut, tar till höger in på Drottninggatan, korsar Olof Palmes gata så kommer det på höger sida att dyka upp in ingång till en innergård med en vacker smidesskylt över där det står Centralbadet. Badet byggdes vid förra sekelskiftet och tillslut blev det så förfallet att ingen ville bada där. Det bara kunde sluta på två sätt. Antingen rivning vilket man inte gjorde, det blev en lyxrenovering så ingen hade råd att bada där istället.

Men att njuta av den romantiska fasaden är gratis, ett av få jugendhus i Stockholm. Mjuka former, inga skarpa hörn, vackert formade smidesräcken och växtornamentik som slingrar sig i den vita putsen.  Det finns ett par restauranger här inne, eller varför inte ta en kopp kaffe och slå sig ner på en soffa bland träden. Det är fridfullt och man kan studera stressade människor genom öppningen ut mot Drottninggatan som springer med sina shoppingkassar. Minst lika rogivande som en massage inne på badet för en tusenlapp.

Statyn framför fönstret heter för övrig glödlampsiskruvaren, av den kände brittiske skulptören James Watt. En av hans ljusare ideer.

Blev det här så lyckat egentligen ?

DSC_0060 (kopia)

Har man suttit tillräckligt länge som president i låtsasdemokratin Gambia och ingen slängt ihop ett monument över en, så får man väl hitta på ett själv då, infartsvägen till huvudstaden Banjul. Känns lite grann som en sjuk diktatorparodi, jag har varit uppe i den och tittat på presidentmuseet. Man har ju en annan färgskala i Afrika och jag hade nog kunnat köpt den här varianten på triumfbågen i Paris, om det inte var för den där hemska statyn av honom som står i rondellen innan. Presidenten med en kpist på ryggen och ett barn i famnen dessutom målat i guldfärg. Den syns bakom den vita bilen.

Varför måste alltid människor som bygger monument över sig själva ha så ruskigt dålig smak ?

Eftersom den här fototrissen handlar om byggnader avslutar jag med en utrymningsövning.

KajsaLisa

66 svar

  1. Ja du…nä, kanske inte så lyckat på sista bilden men något man reagerar på är det ju!! Och kommer ihåg!

    Den första bilden är så dramatisk och fin! Fint tolkat!

    Ha en skön söndag!

  2. Läckert hus från Irland. Snyggt och dramatiskt fotat. Monumentet på nedersta bilden är läckert, tycker jag. Jag skulle vilja ha ett liknande här hemma på villatomten.

  3. Var tvungen att leta upp en bild på den där statyn. Men wikipedia säger att det är en ”okänd soldat”. =7 Men avslutet var roligt. ”Due to doubts about the stability of the construction, the arch is currently closed to traffic.” =)

  4. Första bilden är som hämtad ur ett avsnitt av ”Morden i Midsomer”, där måste det ju vara något skumt eftersom de mördar varandra på löpande band. Badhuset ser ju trevligt ut, synd att det ska vara så dyrt. Det där med människor och monument. Om man är så narcissistisk så man måste ha ett monument över sig, då har man nog ganska taskig smak också.

    • Jag tror serien är slut, det kan ju inte finnas några människor kvar i den där orten. I det sista avsnittet så tar den sista Midsommerinvånaren självmord, sen handlar avsnittet om varför.
      Vem vet, angående sista bilden, Presidenten kanske tävlade med Presidenten i landet bredvid vem som kunde bygga högst monument över sig själv och då var det ju praktiskt att ställa det på pelare.

  5. Riktigt bra triss. Du skriver med humor, och den ena byggnaden ser nästan lite mänsklig ut! Verkligen roligt att läsa det du skrivit! jag återkommer gärna igen.

  6. Måste hålla med om att kyrkor är speciella, även om man inte tror. Din bild visar verkligen att de mörka makterna ruvar. Härlig triss!

  7. Ett fult monument värdigt en envåldshärskare 🙂
    Härligt skrivet om religion, världen skulle vara en bättre plats utan.
    Ha en bra dag
    http://ingemix.bloggplatsen.se/2013/03/14/9604483-fototriss/

  8. Tre intressanta byggnader. Ja, på innergården vid centralbadet är det verkligen mysigt att ta en fika.
    Snygg triss!

  9. jösses! Den sista byggnaden var riktigt ful 🙂

  10. Blandad arkitektur snyggt fotad och Centralbadet har jag på min lista. För de övriga byggnaderna nöjer jag mig med dina bilder

  11. Fina fasader, tyckte sista bilden var rolig. Inte särskilt snyggt som du säger, men moment är moment och lägger ut ett för sin egen del så blir det som det förtjänar.

    Ha en bra vecka!

  12. Vackra byggnader!

  13. Hej
    Gillar budskapen i dina bilder 1 och 3! Kyrkan som liknar ett fängelse kunde nästan vara hämtad från en skräckfilm från Transsylvanien.
    För att inte tala om den sista.

    Snyggt trissat som vanligt fast jag saknar nog showen med den nye Påven. Nej, där blev det fel han var visst inte i hårdrockarbranschen..
    Ha det gott!

  14. Jättefina byggnader du fångat på bild! =)

  15. Ja, det är de smaklösa som gör stora monument över sej själva. De som har smak blir hyllade av andra som får de smakfulla monumenten.
    Kul förklaring till första bilden, jag gillar oxå de teatrikala katolikerna! Att titta på!
    Ett vackert runt bad, vilka fantastiska fönster!
    En mycket bra och intressant triss!

  16. Intressanta varianter på arkitekturtemat alla tre. Vad det gäller att bygga monument över sig själv så tror jag inte man kan åstadkomma sådana och ha hedern i behåll. Därför blir det som det bli.

  17. Jättefin triss!
    Ja, hoppas det blir en tur till Göteborg!

  18. En snygg triss och dessutom intressanta beskrivningar! Håller med dig angående smaklösheten på monumentet på sista bilden, men annorlunda är det ju i alla fall:) De övriga två bilderna får dela på favoritskapet den här gången:)

  19. Härlig presentation av byggnaderna på bilderna, gör din triss extra intressant!

  20. Ja kyrkor kan vara vackra. Tycker om din triss. Kan inte simma längre, fast det måste man väl inte göra i badhuset.tack att vi fick se!

  21. Hos dig gillar jag både text och bild faktiskt. Tycker som dina ”sylvassa” och kritiska ord… å jag håller med. Kul med lite ”anti”-inlägg. Gillas som sagt:-)

  22. Jätte fina bilder, gillade verkligen den första bilden, mäktigt

    • Två minuter senare dök solen upp och allt var som vanligt igen. När jag återser bilden så börjar jag fundera på om det inte vore värt att hålla koll på väderleksrapporten och sticka dit när det är risk för åska med kameran. Men det är nog svårt att tajma.

  23. Jo du, makt kan då visas på alla möjliga sätt och sedan får de efterlevande stå ut med byggena (eller rasera dem, det sker tackolov också). Fast nog finns det en hel del vackra jugendhus i Stockholm, även om få är så vackert dekorerade som just Centralbadet.

    Vad gäller musik/konsertinlägg har jag skrivit en del sådana förr (även med youtubeklipp), men Melodifestivalspektaklet är sådan färskvara att de bilderna kräver en temautmaning för att alls få hamna i bloggen. Hade ett foto i inlägget före trissen, så de kommer säkert att smyga sig in lite då och då.

    • Jag har inte sett så många utpräglade jugendhus, gamla postkontoret och hotellet på Strandvägen möjligtvis. Men jag får hålla utkik och ha kameran med mig. Visst är melodifestivalen en färskvara, men det är jättekul att skapa sådana inlägg.

  24. Dina texter är väldigt underhållande 🙂 Vad gäller påvar är de ju lite fjolliga så röda pjucks är bara ytterligare en grann accessoar. Snygga bilder. Första i grodperspektiv med dramatisk himmel. Den sista som en barnslig variant på triumfbågen!

  25. Fina bilder…
    Ha det bra!
    Kram Kakan

  26. Såg precis ett inslag från Irland där en av kyrkans men talade varmt om att kvinnorna ska få mer makt inom katolska kyrkan!Halleluja ,det finns hopp!
    Även jag funderar på att fixa en liten triumf båge här hemma.Visst hade det varir mysigt att stiga in på tomten genom den……eller kanske inte?!
    Alltid spännande bidrag här hos dig!

  27. Den innergården ska jag besöka, men först måste snön smälta och bli vår! För 100 år sedan ungefär, så känns det som i varje fall, så var jag några gånger på Centralbadet. Jag tyckte det var överreklamerat så jag slutade gå där.

  28. Fina bilder och en bra blandning. Intressant det där med momentet.
    //jonna d

  29. Älskar den översta bilden, helläckert!

  30. Ja monumentet var inte särskilt vackert… Men kyrkan desto vackrare. Gillar kyrkor både in- och utvändigt. Vackra, ståtliga, och man känner en sorts inre lugn där. Fin triss!

  31. Läckra foton. Den första bilden blev jag mest förtjust i. En riktigt tjusig triss..

  32. Härlig triss! Första bilden var lite läskig!

Kommentera

