• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

VILKA SKAPADE TUPPEN I HÖNSGÅRDEN ELLER SLUTA GRÄV I GARDEROBEN

Jag har faktiskt struntat i att ta upp det här i bloggen, det här har rusat runt på olika mediesajter i en vecka snart och frågan är om det finns något i debatten som går utanför föreningen för inbördes beundran. Tänkte bara göra en liten ödmjuk reflektion.

#Blogg

(46)

336px-Janne_Josefsson

För er som inte är insatta så består det värsta mediebråket sen Strindbergsfejden av Janne Josefsson i ena ringhörnan, i den andra journalisten och författaren till boken Hatet, Maria Sveland. Tydligen har det uppstått ett bråk mellan grävande journalister på grävseminariet i Göteborg. Anklagelserna om gubbslem och feministfascism har haglat mellan dom inblandade personerna och jag tänker här inte gå in på det. Om vi skall tolka det här seriöst, eller om det bara handlar om att man har samlat för många åsikter och spritflaskor i samma rum, kan jag tyvärr inte svara på.

Tips på andra bloggar har skrivit om detta för den som vill läsa.

Sofia Mirjamsdotter : Min version om vad som hände i fredags.

Fredrik Wass: Journalister gör saker tillsammans

Annika Sundbaum Melin: Josefsson fortsätter skita i blåa skåp

Nu till min egen lilla infallsvinkel på det här. När det gäller Janne Josefsson så gillade jag när han avslöjade muthärvan i Göteborg och blev riktigt förbannad när han försökte beskriva barnfattigdomen. Sen vad man får fram, så verkar han ju som person vara ett riktigt arsel till besserwisser. När det gäller Uppdrag granskning så är det faktiskt en hel redaktion av grävande journalister som gör bra och mindre bra jobb, lätt att missa det eftersom Josefsson alltid frontar.

Men frågan jag ställer mig är om nu Janne Josefsson är ett riktigt mediemonster, vad är det då som lyft fram honom. Det är inte hans unika kompetens anser jag, utan bristen på alternativ. Det är just därför han blivit Mr Undersökande Journalist i alla vi mediakonsumenters ögon.

Tidningarna skär idag ner på granskande journalistik det tar för mycket resurser, trots att vi lever i ett samhälle där det behövs mer än någonsin. Politikernas roller i och med att man upphandlar allt mer, deras förmåga att sitta på två stolar dels som beslutsfattare dels som konsulter till riskkapitalbolag granskas knappt alls. Hur många miljö, mut och vårdskandaler missar vi egentligen ?

Faktum är att det verkar vara fler journalister som gräver efter nya festblåsor i Prinsessan Viktorias garderob än det är som gräver i den här dyngan.

Vi kan ta ett bra exempel

1402835_209_130

TV4 har anlitat den otroligt duktiga och ambitiösa Lena Sundström till programmet Kalla Fakta, hon får en halvtimma på sig i veckan att avslöja allt skumt i samhället, jämför det med hur lång programtid lobotomiprogrammet Farmen har per vecka. Visst säger det en del.

För er som inte känner till henne så rekommenderar jag att läsa  ”Saker jag inte förstår och människor jag inte gillar”  Jag har tidigare i bloggen enväldigt utnämnt henne till en svensk Mikael Moore efter att jag läst boken.

Sammanfattning, ansvaret för att Janne Josefsson blivit tuppen i hönsgården ligger rätt långt upp i TV-kanalernas och tidningarnas ledningsgrupper och vad han och alla vi andra skulle må bra av är framför allt mer konkurrens.

Ett litet tips på  diskussionsämne mellan groggarna på nästa Grävseminarium kanske.

KajsaLisa

Kommentera

