• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

BANDIT ROCKAWARDS 2013

Det här är nog det värsta konsertinlägg jag satt ihop, är tvärslut.

Länkar till dom två föregående Bandit Rockawards.

Alla bilder i inläggen går givetvis att klicka upp i full storlek

2011

2012


Det blev inget mys på Vapiano innan Bandit Rock Awards, den här gången för den ensamstående headbangande tvåbarnsmorsan, metallblondinen Linda och mig. Det var på Fredagen den här gången, snabbt hem från jobbet, duscha, på med skinnbrallor och nitskärp. Det fick bli min Wednesday 13 t-shirt med texten I wanna be cremated. En parodi på en Ramoneströja  ( I wanna be sedated ). Körde tydligen den förra Bandit Rock också, men jag gillar den. Sen på med en orockig vinterjacka över alltihop.

En språngburgare med cola light i mojjen vid tunnelbanan, sen in till Annexet vid Globen.

#Blogg100

(39)

IMG_2590

KajsaLisa : Äntligen framme, skönt att hämta andan.

Linda: Shit, det är vipingången tydligen vi skall vi längre bort, spring för fan !

IMG_2592

KajsaLisa: Lugna ned dig, bilderna blir så suddiga när vi springer.

Linda: Jamen sluta fota då ?

KajsaLisa: Vill ju ha lite aktion i det här inlägget.

Äntligen inne.

IMG_2593

KajsaLisa: Jag har kollat på Slash på några videos och i nio fall av tio står han på högra sidan av scenen.

Linda: ( Suck ) Verkar som fler än du insett det.

KajsaLisa: Köper en öl medan vi väntar.

IMG_2595

KajsaLisa: Norrland guld 68 spänn, det var det ju inte värt.

Linda: Tänk på blåsan, det är fem timmar kvar

KajsaLisa: Ha ha, jag har festblåsan.

Så började det

IMG_2602 (kopia)

I och för sig skall man vara försiktig med blåsan, dom här ståplatserna kommer att vara attraktiva när Slash och Myles Kennedy äntrar scenen. NickeBorg med gruppen Homeland inleder. Nicke Borg föredetta sångare i Backyard Babies har ett eget program på Bandit 106,3. Torsdagar 22.00. Mycket sleeze, glam och punk, min musik alltså.

IMG_2613 (kopia)

Nu hade han även med sig Backyard Babies gamla basist. lägger in en video med dom eftersom det inte finns så mycket med Nicke Borg på tuben. Men han lär ha nytt på gång, det kanske kommer.

IMG_2615 (kopia)

Efter uppvärmningen var det dags för radiopratarna Peter och den alltid lika morgonpigge BollnäsMartin, att presentera kvällens spelningar med prisutdelningar emellan. Radio Bandit 106,3 har en egen Oscarsstatyett, en raised fist i äkta betong till dom svenska och internationella band, som röstats fram av lyssnarna.

IMG_2616 (kopia)

Linda: Varför fotar du BollnäsMartin ?

KajsaLisa: Den här bilden är ju helt unik, en bild på BollnäsMartin som inte är suddig. Jag har till och med lyckts få tydliga bilder på Iggy, men BollnäsMartin är ta mig fan omöjlig. Han skall få sno den här bilden på sig själv, om han spelar Wednesday 13 eller hans sidoprojekt med Joey Jordinson Murderdolls i morgonrocken, skickar ett mail.

Linda: Någon i banditstudion kanske skakat myrorna ur brallorna åt honom. Men om han inte vet vilka det är då, har aldrig hört att dom spelar dom. Kommer du inte ihåg att vi såg Peter på tåget på vägen hem från konserten på Göta Källare. Du sa ju, tänk om den grabben visste vad han missat.  Vi såg ju honom inte där i alla fall.

KajsaLisa: Okej, eller Sister Sin då, han får välja själv. Dom är ju nominerade till årets nykomling. Men jag lägger in en länk till konserten med Wednesday 13 för att allmänbilda dom lite 🙂

Sen var det dag för en ny diet.

IMG_2638 (kopia)

KajsaLisa: Kanske skulle testa att köra Crash-diet en vecka, det bular ut lite över skinnbrallorna.

Linda: Den måste innehålla en jävla massa B-vitamin, kolla frisyren.

IMG_2635 (kopia)

KajsaLisa: Men hålla för öronen när gitarristen drar ett solo. Det är väl inte snällt.

Linda: Han kanske fick ett mobilsamtal, skall köpa en liter mjölk på vägen hem.

KajsaLisa: Fan, ingår mjölk i crashdieten?

IMG_2626 (kopia)

Crashdiet är ett sleezeband från Stockholm, har inte hört dom (trodde jag), gjorde bra ifrån sig på scen, kul att inte alla bra band är från Göteborg. Lägger in en video med låten som jag hört med dom.(Känsliga läsare varnas 🙂 )

Sen var det dags för det som jag var lite tveksam till.

IMG_2661 (kopia)Jag gillar verkligen Halestorm. Troligtvis var jag den första som köpte deras första CD i Sverige, på en konsert för några år sedan, den släpptes i butik dagen efter, dessutom signad av hela bandet. Nu skulle Lzzy och gitarristen köra unplugged, men hur skulle det låta ? Hela bandet med trummor gitarrer och stärkare låter grymt men det här ?

Kunde bara konstatera att det lät grymt, den här låten vann dom årets grammy med i USA, i konkurrens med storheter som Maiden, Manson och Megadeth.

IMG_2654 (kopia)

KajsaLisa: Shit vilken pipa.

Linda: Shit vilka häftiga stövlar.

KajsaLisa: Skit i dom nu, lyssna istället. ( Den här videon gör Lzzys röst rättvisa ).

Nu tar vi tidsmaskinen tillbaka till tidigt 1700-tal.

SABBATON

IMG_2680 (kopia)Bandet har gjort succe med CDn Carolus Rex ( handlar om Karl den tolfte ). Vill på en gång avliva ett rykte. En del har fått för sig att det här är så kallad vit maktmusik, vilket det här bandet ABSOLUT inte har något med att göra. Tänk Power-metal och Peter Englund-pekoral.

IMG_2687 (kopia)

Ett tungt hårt och och fruktansvärt bra Peter-Englundpekoral. Häftig scenshow med explosioner som var skitsvåra att få med på bild men jag lyckades. Krutröken och lukten gav oss i publiken dom rätta Poltava-vibbarna.

IMG_2677 (kopia)Linda: Ser du, han har samma camobrallor som du.

KajsaLisa: Snyggt matchande linne, skall kolla in järnhandeln nästa löning.

Tyvärr hittade jag ingen bra video med den svenska versionen.

PAUS

För att ni skall slippa göra som vi,  att stå och titta på en tom scen i 45 minuter och oroa oss för blåsorna, lägger jag ut lite prisutdelningar som var mellan spelningarna.

IMG_2645 (kopia)

Sabbatons sångare ser nöjd ut, dom fick tre klumpar, Svenska Liveakt, album och band. Mycket betong på en gång alltså. Prisutdelaren Nicke Borg verkar gripen av stundens allvar, eller så funderar han över sitt klädval.

IMG_2647 (kopia)Så här klär sig nämligen en fullt normal radiopratare på Bandit 106,3 det skall delas ut priser.

IMG_2650 (kopia)

Slash och Myles Kennedy, årets album

IMG_2620 (kopia)

Så Halestorm naturligtvis, årets internationella genombrott, vad är en amerikansk grammy jämfört med en svensk betongnäve. Men jag hade velat sett en tjej till här uppe, vars band var nominerad till årets svenska genombrott, Liv Jagrell med Sister Sin, lägger in en tröstvideo för dom inte vann.

Sen priset BANDIT SHOCKAWARDS

logo

IMG_2708 (kopia)

Priset för bäst klädda hårdrockare gick till Dregen före detta gitarrist i Backyard Babies. Själv tycker jag hans gitarr låter bättre än hans hatt.

Men nu skall jag vara jävligt snäll.

DSC_2095Titta vad snäll jag är, här åkte jag in en regnig sommardag för ett och ett halvt år sedan för att fota den affär som sponsrade. Fast själv föredrar jag den affären som ligger längre ner på Drottninggatan. CUM, the home of KajsaLisas and Sabbatons camobrallor.

SÅ ÄNTLIGEN.

IMG_2748 (kopia)

Slash med Miles Kennedy and The  Conspiritors.

IMG_2805 (kopia)The Conspiritors såg man inte mycket av, spottarna föll mest över Slash 

IMG_2733 (kopia)

och Myles Kennedy, men vilken show.

IMG_2815 (kopia)Lzzy Hale dök upp på scenen igen och supportade, äntligen fick man höra henne till lite fläskiga riff.

IMG_2831 (kopia)

Om man tänker på storleken på arenor han brukar spela på är det kul att komma så här nära med kameran. Han är mycket mer teknisk i sitt spel än jag trodde, dessutom verkar han ha Janne Shaffertunga.

IMG_2837 (kopia)Konserten börjar närma sig slutet, nu bränner man av dom gamla Guns and Roseslåtar.Kompgitarristen sjunger Welcome to the jungle. Både han och Myles fixade dom minst lika bra som Slash gamla kompvokalist Axl. Sorry Axl, nu vara jag elak, men jag gillar dig inte.

IMG_2841 (kopia)

Så sista låten, publiken är i extas ett foliekonfettiregn sprutar ut över oss, som speglar spottarna.

Vilken låt ? Den här givetvis.

IMG_2844 (kopia)Dom sista riffen, konfettin blir tunnare, Slash tänder sin berömda cigg.

Vi drar oss bakåt för att hämta ut jackorna och dra vidare.

Linda: Fan Kajsa vad du ser mallig ut, vad är det?

KajsaLisa: Äsch, kom bara på att jag är trendsetter. Jag köpte årets internationella genombrott, Halestorms första album för nästan tre år sedan, signad. Sister Sin som var nominerade till årets svenska genombrott har jag alla tre albumen med. Du skall se Bandit Rock Awards 2014, när jag står där framme på scenen och tar emot betongnäven.

Linda: Ha ha, som vad då ?

KajsaLisa:  Årets rockbloggare naturligtvis.  I´m The Rock and Roll Queen you now.

Linda: Sluta larva dig, klockan är över tolv. Du kanske får pris för Sveriges största Rock and Rollurinblåsa, var orolig på slutet, vi kunde ju inte trängt oss fram till dom platserna igen. Nu kan vi gå och ta en öl med gott samvete. efter över fyra timmar konsert.

KajsaLisa: Visst en riktig Rock and Rollöl, Brooklyn Lager.

KajsaLisa

10 svar

  1. Härlig action genom den mycket grymma bildserien 🙂 Läckert ljus i alla bilder 😉 Rock On!

  2. såg att du tagit över 200 bilder 🙂 härligt och genomarbetat inlägg
    kramar

  3. Och nog ser det ut som att ni fick action 🙂 Bra fotograf där som delar med sig till oss 🙂

  4. Vilken festbåsa du måste ha. Jisses! Läckra bilder rakt igenom! 🙂

    Du är mitt dåliga samvete. Jag glömmer att märka mina inlägg med #blogg 100, men när du har varit inne så uppdaterar jag! 🙂 Idag har jag fixat det på alldeles egen hand!……

  5. Ha ha kan tänka mej att det var grymt att vara där, men du skriver ju underbart till dina fina bilder=)) Tror oxå du står på scen 2014!!

Kommentera

