• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

ÅRETS BOKREA, LITE PEPP.

DSC_2842

Egentligen hade jag misstänkt att en helt annan fråga skulle dyka upp på bokbloggsjerkan, idag, så jag förberedde mig lite. Men vi börjar med dagens fråga från Annika.

Vilken genre önskar du att du kunde läsa men som du bara inte kan stå ut med?

#Blogg100

(34)

En svår fråga att svara på, tycker egentligen det är mina intressen som styr mitt läsintresse och det som hamnar utanför känns rätt ointressant. Vore det något som jag skulle vilja ta del av är det hur datorer och internet fungerar rent tekniskt, men när jag ser alla fackuttryck så backar jag på en gång. Men den typen av litteratur är ju nischad facklitteratur och kanske inte så givande att ta upp här. Jag skriver ju rätt mycket om faktaböcker, men försöker hålla mig till sådana som är underhållande.

Nu över till något helt annat.

Det jag tänkte skriva om alltså.

Förr var den här institutionen ordentligt upphausad, men under dom senaste åren så har den börjat försvinna. Bokrean sker i skymundan och internethandeln tar över mer och mer. Visst är böcker en perfekt vara att köpa på nätet, man behöver inte oroa sig för om dom är trånga kring midjan eller sitter dåligt över axlarna, bara öppna kartongen och läsa. Men det finns en sak som är lite tråkig.

Att driva en bokhandel idag måste vara tufft och ännu värre om den ligger i en förort. Egentligen vill man ju bo i en levande miljö med affärer omkring sig, men handlar ingen i dom försvinner dom naturligtvis. Jag är nog en lika stor syndare som alla andra, men den här veckan så bestämde jag mig för att gynna en lokal bokhandel i Vällingby utanför Stockholm.

Tänk själva, dom har folk anställda för att prata böcker med oss, är inte det rätt trevligt egentligen ?

Kan tillägga att dom har 40% på hela sortimentet veckan ut.

Det här hittade jag.

DSC_2841

J.K Rowling: Den tomma stolen. Efter att jag läst Harry Potter kan jag bara konstatera att den här tjejen kan skapa en story med fantastiska personporträtt och miljöer. Motsättningarna i en Engelsk småstad tycker jag låter spännande. Att dessutom säga efter hela Harry Pottersviten när hon fick kritik för sitt ämnesval ”Jag skriver vad jag vill,” låter härligt kaxigt.

Thomas Johansson: Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann.  Önskade mig den i Julklapp, men … äsch nu har jag den i alla fall.

Sara Kadefors: Borta bäst. Ofta läser man något som man håller med om eller också så gör man det inte. Sen finns det dom som lyckas sätta ihop något som får en att tänka: ”Oj vad tycker jag egentligen.” Med Fågelbrovägen 32 satte hon griller i huvudet med bokens moraliska dilemma, som jag inte rett ut än. Sånt är ju skitkul. Handlingen i den här om en kvinna som bor i en bil och äter kvarlämnad mat utanför IKEA låter spännande.

Dom två sista får hänga med till London om två veckor. Pocketböcker är perfekta reseböcker med tanke på vikten i planet.

Apropå London

DSC_2839

Lite guideböcker blev det också, man vill ju inte missa något. Efter att alla planerade måsten avverkats, kommer jag kanske ta en promenad som finns med i den till höger. Sen sent på eftermiddagen upp på hotellrummet, duscha och kanske låta boken till vänster vägleda mig till en bra pub för att avnjuta pubmat med en engelsk bitter.

Det är just så som jag älskar att använda böcker 🙂

En bok har jag utelämnat avsiktligt. Hela konceptet kring den är så bisarrt sjukt, att den kommer att kräva ett eget inlägg när jag läst den. Kan berätta att det är en svensk klassiker och det är just hur den är gjord som tilltalar mitt sjuka sinne för humor.

Varför inte kila ned till närmaste bokhandel och kolla i morgon. Man har ju böckerna fysiskt runt omkring sig och kan både känna och lukta på dom.

Det funkar inte på Bokus.

KajsaLisa

12 svar

  1. ”Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann” har jag länge tänkt låna av min dotter. Den verkar så trevlig.

    • Nästan alla som jag pratat med som läst den har tyckt den är kul, själv är jag just nu helt uppslukad av Londonböckerna och längtar. Jag får stifta bekantskap med Hundraåringen på hotellet.

  2. Borta bäst läste jag för bara ett litet tag sedan och det kommer definitivt att bli fler Kadefors för mig 🙂

  3. 40 % på hela sortimentet – DET är vad jag kallar rea!
    Jag besöker vår Bokia minst en gång i veckan – tycker det är jätteviktigt att stödja de fysiska bokhandlarna.

    • Tack för kommentaren, det tyder ju på att det finns fler bokhandlare kvar än just den jag besökte. Skall försöka skärpa mig lite jag också och även handla för fullt pris ibland.

  4. Problemet för mig, vad det gäller fysiska bokhandlar, är att de har ganska begränsat sortiment. Jag kan helt enkelt inte få tag i de böcker jag vill ha där. Men om de mot all förmodan finns inne på min lokala Akademibokhandeln, köper jag dem gärna där därför att personalen är så go 🙂

    • Akademibokhandeln gillar jag också. Lite trevligt småprat och service är ju värt en del det med. Själv bor jag ju i Stockholm och är lite bortskämd, det finns ju även nischade bokhandlare här.

  5. Vi har också en lokal bokhandel, men de hade inga 40 % på hela sortimentet. Billigast deckare kostade 79:- och var ett antal utvalda.
    Men på Kvantum och Willys gjorde jag mina fynd.
    Mia

    • Gjorde samma sak, det bästa fyndet prismässigt var Jan Guillios Brobyggarna på Coop. Visst är det underligt, man köper böcker ihop med Falu rågrut och yougurt och färskt bröd när man tankar bilen.

  6. Bokrean är inte vad den var förr. Tyvärr. Då storhandlade jag, hängde på låset när de öppnade. Idag är sortimentet ganska likriktat. De är väl tvungna antar jag. Trist är det hur som helst, för känslan av en hel hög med böcker som ligger och väntar – den är go den.

Kommentera

