• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

LE CORBUSIER DESIGN PÅ RIKTIGT.

Det brukar ju ligga ett fotoinlägg här på Söndagarna men fototriss har uppehåll ett par veckor.Därför blir det den här söndagen ett bildreportage från Moderna Museets Le Corbusierutställning ( länk ). Nästa Söndag så blir det stort Rock and Rollfyrverkeri här, med bland annat Sabbaton Halestorm och Slash från Bandit Rock Awards. Jag måste bara skära bort lite fingrar från bilderna och fixa till exponeringen.

#Blogg100

(29)

DSC_2801

Titeln på det här inlägget har jag valt för att jag har lite olika uppfattningar om ordet design, jag både gillar det och tycker det är avskyvärt. Om vi skall reda ut det här upphausade begreppet så kan man se mycket design på Historiska museet, eftersom någon klurig jävel bestämt hur flintyxorna skulle se ut på stenåldern.

Så var det med den saken.

Le Corbusier verkade mellan 1920 och 1960-talet, i en tid när designen var betydelsefull för samhället, den så kallade funktionalismen. Bort med alla onödiga krussiduller, saker skulle vara funktionella och det vackra fanns i funktionen. Dessutom var det en förutsättning för massproduktion, så folk hade råd att köpa. Han uttryckte att bilar och flygplan var maskiner som var till att förflytta sig i alltså borde hus vara maskiner att bo i. Allt kanske inte blev helt bra, men det fanns en tanke bakom. Nu för tiden så är ofta design något man läser om i heminredningstidningar och ger ägaren en hög social status som han kan slå i huvudet på andra typ:

Ha ha, jag har råd med mycket finare smak en vad du har.

Visst designas det mycket bra även idag, men istället för att göra något som är meningen att komma alla till del, så har uttrycket design blivit mer elitistiskt.

Le Corbusier var stadsplanerare, arkitekt, designade möbler, bilar och allt möjligt annat. Dessutom gjorde han skulpturer och målade tavlor.

DSC_2802

Som arkitekt experimenterade han tydligen i olika material till exempel päronglass, vilket inte var så praktiskt i Frankrike där han verkade, under varma sommarmånader.

DSC_2804

Ett litet fototips, skall man fota ett hus som inte får plats i kameran, så bygger man en modell och fotar den, skitenkelt. Men den funktionella iden har faktiskt jag kommit på.

DSC_2803

En av hans skulpturer, ser ni vad den föreställer ? Nej inte jag heller, men den heter havet. Här ser vi alltså ett funktionellt hav. Tyvärr var han upptagen med så många stora projekt att han inte hann med att göra om havet. Det är därför vi fortfarande måste dras med samma omoderna hav som när jorden skapades.

DSC_2808

Hans berömda möbler, vilstolen LC4 och fåtöljen ur soffgruppen LC2 från 1929, som egentligen skall vara svart och inte nedsutten, ryser lite när jag tittar på den. Min roman börjar med att jag sitter och gråter i en sån, efter att jag blivit dumpad ur ett förhållande, som tillslut bara gick ut på att jag skulle hålla med om att den var inköpt på Nordiska galleriet och inte på nätet, det var en viss prisskillnad. Jag levde alltså ihop med en elitistisk designmänniska. Tyvärr ligger inte dom kapitlen ute på bloggen. Däremot har jag lagt ut ett kapitel där min bästa kompis den headbangande ensamstående tvåbarnsmorsan, metallblondinen Linda provkör sin nyinköpta dildo i den.

Länkar till det.

DSC_2810

Visst måste det varit toppmodernt 1929, men på den här tavlan han målat ser vi att tiden kommit ikapp honom. I fåtöljen LC2 sitter man rakt, något annat funkar inte vilket jag också tar upp i romanen. Han gjorde alltså inte möbler man bara slängde sig ner i efter jobbet hur som helst. I soffgruppen LC2 satt man rakt och i vilstolen LC4 låg man på rygg. Tavlan föreställer nog någon som somnat liggande på sidan i LC4 och fått nackspärr. Sen tycker jag i och för sig att det är rätt åt henne. Det är äckligt att sova naken i skinnmöbler.

DSC_2799

Men på ett sätt var han i alla fall före alla andra. Han var först med att ha mediaglasögon, redan på 30-talet.

Så nu kan ni slänga er i väggen alla designnördar.

KajsaLisa

4 svar

  1. Ja, viss skillnad kan man säga… Tycker nog det är bra att havet fick vara hav;) Solen har visat sej så snart kan vi bada i det!!

  2. En mycket mångsidig man. Modigt att kasta sig in i alla genrer på den tiden! Ouppss….jag glömmer hela tiden att lägga till #blogg100 😦

Kommentera

