• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

PENSIONER, PORSCHAR OCH ROLLATORER

Jaha, nu var det två år till.

IM000058.JPG

Tjänstefordon

#Blogg100

(26)

Just det, det är inte länge sen man höjde pensionsåldern från 65 till 67, visserligen kan man sluta jobba vid 61, vilket inte riktigt stämmer.

Eftersom man kan sluta när man vill om man har råd.

Nu börjar man alltså diskutera att höja till 69 år, vilket faktiskt har en fördel. På bara några år så har alla arbetslösa ungdomar fått fyra år till på sig, att hitta ett jobb. Men det är ju inte säkert att dom gör det och själv tycker jag 65 år är tillräckligt.

Förr i tiden var det ingen som diskuterade privat pensionssparande, eller vilka fonder som var lönsammast. Man gick i pension vid 65, om man orkade så länge och hade man jobbat hela livet så fick man i alla fall någorlunda hygglig pension. Hur många experter som än placerar våra pengar så verkar dom gå upp i rök. Nu skall man ju inte jämföra med hur det var förr, vi har ju faktiskt fått valfrihet och att spara pengar är inte gratis.

Tänk på att du har ett ansvar för att din fondförvaltare skall kunna byta Porsche vart tredje år.

Nu skall ni få ett placeringstips av mig.

Själv går jag inte in på PPM-sidan, den är helt värdelös.

Gå in här istället.

www.porsche.se

Porsche_Boxster_986

Själv har jag valt en fondförvaltare som nöjer sig med en Porsche Boxter för 491.000

800px-2003-2006_Porsche_Cayenne_(9PA)_S_wagon_01

Hade jag istället valt en fondförvaltare som kör Porsche Cayenne Turbo för 1208.000 så skulle jag bli tvungen att arbeta två år, tre månader och elva dagar längre för att gå i pension.

Pensionsmyndigheten har insett det här nu och kommer att skicka med prislistan på porschar i det oranga kuvertet. Men det stora problemet är att om man höjer pensionsåldern med två vart annat år, så har jag räknat ut att jag aldrig kommer att gå i pension. Det här ställer till det för oss som jobbar inom vården. På äldreboenden kommer det bli svårt att se någon skillnad på dom som skall vårda och dom som vårdas. Vi som är anställda kanske av misstag börjar vårda varandra. Men Alliansen har hittat en lösning, både vårdare och dom boende blir anställda.

Då kan alla pensionsspara tills man dör.

För varför skall just din fondförvaltare behöva skramla runt i en begagnad Volvo bara för att du sitter på hemmet.

Själv kommer jag att få en rollator som tjänstefordon.

KajsaLisa

8 svar

  1. Det du skriver stämmer helt överens med verkligheten. Detta är Reinfeldts Sverige av idag. Kram

  2. Annnars får man väl se till att bli sin egen pensionsförvaltare och se till att sköta om sina fonder själv. Kanske lyckas man bättre med det än de där som säger sig ska hjälpa till. Jag funderar faktiskt på det, då jag brukar kunna placera mina pensionspengar ganska hyfsat. De man anlitar är ju sämre och det tar inte så där jättelång tid med hjälp av internet…

  3. Rollator-race i stadspaken senare? Bara du o jag? 😉

Kommentera

