• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

HÅRD TRISSMUSIK BACKSTAGE

Tänkte göra en uppföljning på gårdagens fototriss. Nu kommer jag att ta alla tre konserterna ur ett annorlunda perspektiv. Tack för alla fina kommentarer förresten. Någon skrev att den sista bilden på Iggy var magisk och jag erkänner att jag är väldigt stolt över att ha tagit den. Men nu tänkte jag försöka förklara hur magiska rockbilder blir till. Ni skall få följa med mig backstage och titta på andra bilder ur arkivet som knappast hamnar i fototrissen.

#Blogg100

(16)

dsc_1956 Ett eget försök med macro

Till att börja med så tänkte jag göra en jämförelse. Många i fototriss tar bilder med blomblad och någon insekt som kryper runt. Jag har själv försökt ta sådana bilder och jag vet att det är svårt, jag tycker  dom är jättevackra att titta på och njuter av detaljrikedomen. Däremot är det ingen sida av fotograferandet som jag är intresserad av att utveckla hos mig själv.

Om vi jämför med rockkonserter så behöver man ju lite bättre utrustning, mer  skicklighet och kanske 10% tur för att ta dom där bladbilderna. Turen handlar ju dessutom mycket om tålamod att hitta det där bladet med den häftiga insekten.

När det gäller bilder på rockkonserter så handlar kanske 75% om tur, sen är det bara att ställa in max bländaröppning och försöka vara snabb med tiden när spottarna växlar. Letandet efter objektet ersätter jag med att ta massvis med bilder, i hopp om att någon blir bra. Mycket av dom övriga 25 procenten, är att efteråt i datorn försöka beskära och fixa med över respektive underexponering.

Nu kommer bilderna jag skäms över, vi tar konserterna i samma ordning som i fototrissen.

Deathstars

DSC_0842 (kopia)

Innan konserten och jag är inte på g riktigt, en publikbild. Här syns Kissbasisten Gene Simmons, sittande delvis dold av ett staket. Bredvid gitarristen Tommy Thayer som tittar åt ett annat håll, sen sticker någon ut en arm från höger och skålar med ett vinglas. Hur fan tänkte jag här ? Jag fick bättre bilder på halva Kiss, men det var ju skräckexemplen vi skulle titta på.

Wednesday 13

IMG_0419 (kopia)

Ibland hinner man inte med att ställa in avståndet. Vid den här konserten stod jag bra till och hängde med armbågarna över scenen. Wednesday kommer springande med sin dödgrävarspade med en dödskalle på skaftet och vrålar rätt in i kameran, på en halv meters avstånd. Jag fick många bra bilder på den här konserten. Men jag använde en kompaktkamera som i och för sig är bra, tyvärr är zoomen är för långsam, sen skall autofokus hinna med också. Det här kunde blivit en kanonbild.

Iggy Pop

IMG_2057Här blir allt fel på en gång. Efter att han studsat runt på scenen och mina bilder blivit suddiga, sätter han sig äntligen ner håller fram mikrofonen för att publiken skall sjunga med. Publiken hoppar upp och ned med armarna i luften och sjunger med. Ett par olika Iphonesmodeller, en närbild på Iggys mikrofon ( jo det är han som befinner sig bakom den ), dessutom är tydligen tjejen framför mig förlovad.

Vad nu detta har med hårdrock att göra ?

Så här ser väl ungefär hälften av mina konsertbilder ut.

KajsaLisa

6 svar

  1. Visst är det svårt att fota blommor med insekter på, har jobbat en hel del på det, men jag ger inte upp, jag fortsätter.

    Men du, ringen är på fel hand om hon är förlovad 😉

  2. Kul att se dessa bilder också. Det är inte lätt att fota på konserter. Det vet jag av erfarenhet…

  3. Iggy..? Han ju inte ens hår på bröstet.

Kommentera

