• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

ELEMENTÄRT MIN KÄRE WATSON

Frågan i veckans bokbloggsjerka från Annika är om jag följer någon utländsk blogg.

#Blogg100

(13)

Tänkte svara nej först, men vid närmare eftertanke gör jag det. Nu kanske hon menade bokblogg men nu stod det ju inte så.

images-6

Maria de Suede är svenska men bloggar från Frankrike, egentligen har jag till nu följt hennes fotoblogg  Quedemes photos med fantastiska Parisbilder både i färg och svartvitt.  Men nu gick hon in på fototriss som jag brukar delta i på Söndagar via sin andra blogg på svenska. Ni kan ju gå in här och läsa om henne, (länk). Som jag sa så var det ju ingen bokblogg, men gå in och läs hennes spännande berättelse istället, det får bli mitt första lästips den här jerkan Sen när det gäller fotobloggen så säger man ju att en bild säger mer än tusen ord, så det ryms ju en hel del böcker där också.

Nu lämnar vi Paris ett tag och kastar oss över engelska kanalen (en krystad anledning till veckans bok ). Mitt senaste bokprojekt har varit att springa runt och leta efter min Lonley Planet om London. Böcker som försvinner hemma hos mig verkar ju bli ett återkommande tema, har en till på gång, vänta bara.

Jag sticker ju till London i Mars och jag håller på med ett litet tema för den här resan.

Ruggiga platser.

DSC_0297 (kopia)

En småruggig plats från mitt förra besök.

London var ju under 1800-talet känt för att vara ruggigt, misär, fattigdom, smuts stank och dimma. Vad finns kvar av Jack the Rippers London egentligen ? Tänker försöka ta reda på det. Jag tror inte att Londonborna  tar illa upp av att jag skriver så  här, till skillnad från dom i landet där Maria De Suede bor, som gör kultur av sin mat sina ostar och sitt vin, gör engelsmännen kultur av sina massmördare. Ligger liksom i folksjälen en otäck story gillas alltid.

Började läsa  den här boken

DSC_2831

Lånat den av farsan, läste den nog när jag var yngre så det får väl bli en omläsning. Sir Arthur Conan Doyles berömda romanfigur. Jag har funderat lite över det här med tanke på den deckarhysteri som varit i Sverige dom sista åren. Alla vet ju vem han är, sett filmer och Tv-serier med honom, i en som gick för ett tag sen förflyttade man honom till nutid.

Men hur många läser Sherlock Holmesnoveller egentligen ?

Började med min på bussen idag, efter några sidor så kastades jag in i en hästdroska i Juni 1889, for iväg till genom dimman till några skumma hamnkvarter öster om London Bridge och ned i en opiumhåla med fallucka naturligtvis. Okej, den här novellen är skriven för 120 år sedan och det märks. Kanske inte så mycket på språket som samhällssynen. Dom fattiga och utstötta behandlas knappast med samma patos som hos Dickens eller någon modern författare. Dom verkar mer fungera som en krydda i dom ruggiga miljöerna, omoraliska och opålitliga.

Men man får väl inse att det är skrivet av en författare präglad av en tid med andra normer och värderingar. Som noveller verkar dom riktigt bra, kanske vad jag sökte just nu. Holmes är väldigt pedagogisk när han låter en hänga med i hans fantastiska slutledningar. Böckerna är riktigt välskrivna med ett fantastiskt personporträtt som få författare ens kommer i närheten av. Många tror ju att han funnits på riktigt.

Nu är det ju så att engelsmännen uppfann pusseldeckaren och vi svenskar uppfann livspusseldeckaren. Maj Sjöwall sa ju för ett tag sen att hälften av en modern deckare var ju hämtning och lämning på dagis. Så för er som tröttnat på mammor som inte hinner hämta på dagis, för att dom hittade ett lik i skogen, kan nog det här vara något.

Hittade en video som passar temat Lite gammal Brittish Heavy Metal och texten var ju perfekt för det här inlägget. Den visar ju att gamla rockstjärnor aldrig dör, dom blir bara stelare på scenen.

Men tänk om han finns i verkligheten, han om någon borde ju kunna lista ut var jag lagt den där förbannade guideboken.

Får kolla upp det här.

KajsaLisa

14 svar

  1. Den där Sherlock Holmes boken tycker jag att jag känner igen från min barndom. Tydligen gillade jag deckare redan då 🙂

  2. Jag har läst dessa Sherlock Holmes noveller, mest för att de fanns hos en tant och jag läste allt som fanns framför mig, men FEM-böckerna var mina favoriter som barn, senare blev det Stephen KIng, eftersom han skrev om vanliga människor som hamnade i ovanliga situationer, det var det som jag gillade hos honom…

    Men Nicholas Evans har blivit en av mina absoluta favoriter eftersom han skriver ofta om relationer mellan djur och människa, visst hästviskaren blev berömd, men det var Pilgrimsalken som skadesköts och togs om hand av en fd fànge som alla avskydde, som var oskyldig dömd, och ja jag älskar djur & natur…

    Jag skriver en bok pà franska just nu, men Paris en photographies är min fotoblogg här pà WordPress…

    Jag är stolt för att jag vàgade vara mig själv… ☺

  3. Nej det stod faktiskt inte bokblogg, det tänkte jag inte på..
    Jösses vilken ruggig plats den tunneln
    Mia

  4. Vi åker också till London i mars, men än så länge är den enda förberedelsen att leta fram guideboken…

  5. Hm, vänta, vi åker ju 1 april…

  6. Var länge sedan jag såg någon röda ramen-bok!

  7. Jag måste erkänna att jag gillar Holmesnovellerna bättre än vad jag gillar böckerna. Nu blev jag sugen på att plocka fram min The Complete Sherlock Holmes och börja läsa det jag inte har hunnit med än 🙂

Kommentera

