• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

STOCKHOLM SYNDROME

Frågan i veckans bokbloggsjerka, är om jag samlar på något som har med böcker att göra ?

#Blogg100

(7)

Nja, det här med samling är rätt intressant. Man köper en sak, sen den andra, det råkar bara bli en tredje och plötsligt är man en samlare utan att man ens planerat det.  Själv samlar jag mer eller mindre omedvetet på en viss typ av böcker, stockholmslitteratur. Då menar jag först och främst inte skönlitteratur om Stockholm, utan det som med ett fisförnämare språk kallas Stockholmiana, t.ex. på finare bokauktioner, där jag inte handlar. Jag lider kanske av Stockholm Syndrome, men tyvärr är det uttrycket upptaget av en helt annan betydelse

Det rör sig alltså mer om fack och historiska böcker om Stockholm. Ibland glider jag in på Stockholms Stadsmuseum,  och kollar av deras lilla bokhandel. Lennart af Petersens bildböcker över det gamla Klara tillhör favoriterna. Men det finns en annan typ av affärer där jag gillar att titta efter sådana här böcker. Det var länge sen, men idag besökte jag ett

Antikvariat

IMG_2569

Jag har ju hängt på den här jerkan ett tag nu och det här ordet har inte dykt upp en enda gång hos någon bokbloggare vad jag sett, därför tycker jag det är dags att göra lite reklam för antikvariaten.  Dom verkar vara lite bortglömda, men ett utmärkt ställe att botanisera bland gamla böcker, dels är dom billigare dels behöver dom inte vara trasiga och dammiga bara för att dom är begagnade.

Lite historik

Ordet antikvariat är egentligen ett låneord från gammal egyptiska. Kvariat betyder ungefär ”stånd på marknaden där man säljer papyrusrullar.” Efter ett tag förstod man i Egypten att det även gick att sälja papyrusrullar som var lästa en gång och så dök anti-kvariaten upp, där man handlade med begagnade papyrusrullar. Tyvärr vart det aldrig någon större succe. Precis som vi i det här landet, ville egypterna nästan bara läsa deckare och eftersom dom redan lästa papyrusrullarna var rullade åt fel håll fick man reda på vem som var mördaren meddetsamma när man började läsa. Men ordet överlevde i alla fall.

IMG_2568

Äsch, nu skojade jag bara, antikvariatet Rönnells  som är bland de största  och mest välsorterade i Stockholm, ligger på Birger Jarlsgatan 32. Som alla ser är det inte något dammigt ställe med en kuf bakom disken, det ser mer ut som vilken bokhandel som helst, riktigt trevligt att besöka och dessutom billigare. Det är något dyrare än på loppis och hos frälsis men man betalar för utbudet och sorteringen, det är lätt att hitta.

DSC_2825

Dagens fynd som jag kanske återkommer till här. ”Alla dessa Stockholmspromenader” Tips på intressanta ställen att promenera på med kartor bilder och lite fakta. Den som ägt den innan mig tyckte nog inte om att promenera, eftersom den var i nyskick. Skulle den följt med runt på alla dom 60 promenader som beskrivs i den så borde den vara mer sliten. Nu får jag slita ut den istället för en kostnad på 125 kronor.

Boken under den har jag tänkt köpa länge, den var ny så den blev lite dyrare. Samlade serier med Arne Anka 1983-1995. Den här ankan är kult, ständigt nedkrökad  drar denna misslyckade poet runt på stadens pubar med sin kompis Krille Krokodil som kulturelitens svans. Tydligen lever han och kvackar fortfarande fast hans levervärden borde vara rätt dåliga efter trettio år.

Lägger in en passande video som vanligt, dels ligger låten på Stockholm Syndrome CDn dels var det Minus Celcius idag på min spontana oplanerade stockholmspromenad. Men en underbar klarblå himmel.

Nästa gång så åker boken med och då blir promenaden mer planerad.

KajsaLisa

16 svar

  1. Böckerna om gamla Klara verkar superintressanta! Blir lite ledsen när jag tänker på allt fint som försvann under rivningsperioden.

  2. Det är lite lustigt det där med samlingar, de brukar bara uppstå helt av sig själva 🙂

  3. Ska till Stockholm nästa vecka och hade då tänkt kolla på Rönnells om de har några böcker av David Eddings som är slut på förlaget och som dottern önskar sig. Du får gärna tipsa mig om andra antikvariat i Stockholm som har stort urval!
    Jag älskar nya oanvända böcker, men inser att antikvariat också kan vara en guldgruva…

  4. Svar på din fråga:
    Du missförstod nog mig. Jag köper alltid en guidebok om staden jag reser till innan, så väl på plats har jag stenkoll på vad jag vill se. Har man bara 2-3 dagar på sig och vill hinna se de största sevärdheterna så måste man göra så. Vad jag menade med att köpa en bok på plats var endast en vanlig skönlitterär bok.

  5. Hehe, jag sitter och läser och skriver på ett antikvariat. Som en sådan där kuf. Fast i Malmö.

  6. Bra låt med Dregen & co!

  7. Bra tips om antikvariat! Som så många andra har jag nog glömt bort dem lite. Beror nog delvis också på att jag inte har något i närheten av där jag rör mig naturligt…

  8. Stockholmsyndromet…. Förknippar jag till Norrmalmstorg och rånet… Kallar dom inte det som hände inuti bland offer kontra rånaren…

Kommentera

