• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

SÖTA OCH GOA MÄNNISKOR I GOA

Veckans fototriss har temat sött, shit säger jag, jag har ju gått med i facebookgruppen vägra plåta hallonbåtar 😦

#Blogg100

(1)

Nej, det har jag inte, men jag kommer liksom inte på vad jag skall fota, ett paket strösocker i motljus, äsch jag springer ned på lagret och kollar medan ni väntar så kan ni väl kolla på fototriss logga så länge.

bild-3

Okej, jag är tillbaka, det löste sig, blir väl lite av en repris för jag har skrivit om det här i bloggen för ett år sen. Jag befann mig alltså i Goa som ligger i Indien. Vi har ju ofta en förmåga att lägga in våra egna värderingar i andra kulturer. Dom är ju så mycket mer andliga och antimaterialistiska där nere, ser allt på ett helt annat sätt än vi pryltokiga västerlänningar.

Nu rådde det omvända förhållandet, jag låg i min solstol och försökte få i mig lite andlig spis genom att läsa andra delen i Stieg Larssons Milleniumserie. Jag var omgiven av människor som försökte sälja färgglada yellykulor till mig. Eftersom jag inte behövde sådana och deras batteridrivna plastundulater inte heller tilltalade mig, så började jag bli irriterad.

Egentligen är det nog så att det är ju väldigt lätt att vara antimaterialistisk när man är fattig och jag tillhörde gruppen bleka europeiska sedelpressar som befann sig på stranden. Dom här stackars människorna gjorde ju bara sitt jobb, jag började försöka hitta en lösning som tilltalade bägge parter. Alltså dom fick betalt och jag slapp åka hem med resväskan full av skit.

Då fick jag en ide.

DSC_0864 (kopia)

Jag har ju berättat tidigare att jag älskar att fota människor, just den där kontakten mellan en själv och modellen. Det där oförklarliga samspelet som liksom sitter i bilden, det finns bara där när man lyckas och det är en oförklarlig dimension av fotograferandet som inte ens ett objektiv i 50000 kronorsklassen kan skapa. Jag frågade om priset på skräpet och förklarade att jag hellre betalade för att dom ställde upp som modeller. Visst ser dom här två tjejerna blyga ut men skenet bedrar, dom var dom tuffaste förhandlarna om priset på stranden, det var lika bra att dom fick som dom ville.

DSC_0880 (kopia)

Det här är en zigenerska som upphäver tyngdlagen med det hon har på huvudet. Romerna härstammar från indien och är lätta att känna igen här nere med sina färgglada kläder och stora smycken. Visst är hon söt på sitt sätt, men det där oförklarliga samspelet med dom här människorna fungerade liksom inte, känslan fanns inte i bilden. Efter att hon fått extra betalt för att hon sprungit efter min usb-kabel som ramlat ur kameraväskan och höll på att spolas ut i havet, gick jag lite besviken från stranden. Min ide hade fungerat affärsmässigt men inte konstnärligt. Känslan var ungefär :

”Den store vita upptäckaren fotar infödingar i Indien under 1893 års expedition” typ

Det var då det hände.

Jag träffade några barn som fick lite pennor och block av mig, brukar ha med mig sånt eftersom man inte skall ge pengar till barn. Det kan göra att föräldrarna låter dom tigga istället för att gå i skolan.  Plötsligt sätter sig den äldsta tjejen ned tittar på mig och ……………….

Där satt den.

IMG_0554 (kopia)

Den här bilden är alltså inte arrangerad utan hon satte sig så här och tittade på mig. Senare fick jag höra av några svenskar som hyrde i huset bredvid, att hon bodde där tillfälligt. Hon var lämnad där av sin mamma över turistsäsongen, för att passa dom andra tre barnen, som bodde med sin mamma i en hydda gjord av presenningar och måste jobba. På det viset fick hon i alla fall lite mat under säsongen. Visst låter det tragiskt, men jag älskar ju happy ends.  Även om Indien är lite off så jag känner ända in i ryggmärgen att Vouge kommer att upptäcka den här söta naturbegåvningen.

Kolla själva tidningsställen i Pressbyrån om tio år.

Men glöm aldrig vem som upptäckte henne först 🙂

Tycker titeln på den här klassiska videon passar passar in bra på temat. Själv ska jag se Slash ( gitarristen i den höga hatten ) på Bandit Rock Awards om en månad, här ses han med sin gamla kompgrupp Guns and Roses om någon minns den.

Sorry Axl, jag kan ju inte vara söt och snäll hela inlägget and you deserve it.

KajsaLisa

50 svar

  1. Vilken härlig story och helt underbara bilder !! Intressant och kul att du berättar det bakomliggande till dina foton. Tjejen på sista bilden är inte bara söt. Vacker som en pärla. Hoppas det går bra för henne i framtiden.

  2. Härliga bilder och roligt med en lite annorlunda tolkning!

  3. Vilka härliga bilder på stolta vackra människor, kan ju låta tragiskt men det är ju deras vardag.
    En helt underbar triss som vanligt;-)
    http://ingemix.bloggplatsen.se/2013/01/25/9369419-fototriss/

  4. Intressant text och minnesvärd triss! Gillar bildernas färgrikedom och personernas historia.

  5. Fina och söta bilder, bra fotat.
    AX

  6. Underbara bilder 🙂

  7. Det är inte alltid inspirationen är på plats när motivet är det … så är det ju. Många gånger för att känslan av att man måste skynda sig paralyserar.
    Fina bilder! Anar en fantastisk resa 🙂
    http://provtyckningar.blogspot.se/

  8. Fin och söt triss. Bra det där med pennor och skrivböcker. Det ska jag komma ihåg om jag någonsin beger mig till en sådan plats.

    • Problemet är att naturligtvis vill föräldrarna att deras barn skall gå i skolan, men har man knappt mat för dagen så är det frestande att skicka ut barnen och tigga om dom kommer hem med pengar. När dom sen blir vuxna och turisterna inte uppfattar dom som söta längre så kommer dom att stå där utan både pengar och utbildning. Man kan ge bort pennor, frukt eller något annat istället.

  9. Ha, ha! Det här blev ju bra mycket bättre än Hallonbåtar! Intressant FB sida. En sån otroligt söt liten flicka på sista bilden.

    Ha nu en god vecka.

  10. Tänk vilken värdighet/stolthet de utstrålar trots alla vedermödor och slit! Hoppas innerligt att den supervackra tjejen får en ljus framtid och inte utnyttjas just på grund av sin skönhet.

  11. Väldigt fina porträttbilder! Supersöt tjej på sista bilden 🙂

  12. Klockren, som vanligt, och vad smart att ge papper och pennor istället för pengar. Jag gjorde en liknande sak, denna jul, istället för värdelösa julklappar som man tittar på med ett öga och sedan gömmer bort, så satt jag in pengar till dom som behöver vatten, skolböcker och mat, rimmade ihop en fin sak på klappen och gav till mina syskon och syskonbarn, vad dom tyckte om julklappen, förtäljer dock inte historien, vi var inte där 🙂 Fin triss!

  13. Tyckte om din idé med fotograferingen. Roligt läsa och se!

  14. Roligt att läsa dina tankar kring det här och se hur de olika bilderna blivit (till)

  15. Det var ju en intressant berättelse bakom dina trissbilder. Ibland önskar man att man kunde få stopp på folk som vill sälja saker med ett penningbidrag eller betala någon restaurangmusiker/gatumusiker för att inte spela.
    Pickwick i Malmö är inte den finaste puben i stan eller den med bästa utbudet (långt därifrån) men det är trevligt där och de har humana priser och oftast god stämning. Och det kan man ju inte alltid säga om deras flottare konkurrenter som ofta tar hutlöst betalt.

  16. Härlig triss och flickan på sista bilden var verkligen söt…

  17. Himla snyggt jobbat, du har fått ihop en kanontriss. Håller med om det där med att fota folk, spelar ingen roll vilket objektiv eller kamera man har, det gäller att fånga DET.

  18. Där satt den, verkligen! Har inte varit inne hos dig förut, men gud så roligt du skriver och beskriver.
    Å tjejen är inte bara sör hon är otroligt vacker också!

  19. Fina porträtt! Speciellt sista bilden – du fick TILL det!

  20. Fint gjort av dig att ge block och pennor istället för pengar, inte bara sött i trissen utan det var en söt handling 🙂

  21. Söta bilder från fjärran länder, men framför allt fångar texten mitt intresse!

  22. Ibland så skriver du bättre än du fixar plåtar, och ibland så fotar du bättre än du skriver 😉 Detta inlägg får du fuller pott på bägge sakerna! Men till Mr Rose: Han måste ha en viss dragningskraft eftersom han alltid omges med söta flickor 🙂 Lysande triss!

    • Tack, får försöka hålla upp bägge sidorna, men i det här inlägget så vill jag nog ge modellerna det mesta av äran. När det gäller Axl så har han nu rättigheterna till bandet. Jag känner dom som sett nya Guns and Roses och var måttligt imponerade. Sen behöver ju inte alltid unga tjejer ha god musiksmak.

  23. Härliga bilder med ett underliggande budskap.. Snyggt trissat.

    Tack för kommentar på min sida. Du har allt rätt som du skriver.

    Ha det gott!
    Tore

  24. Jomenvisst, snacka om skillnad mellan poserande och naturliga bilder! Sista bilden blev toppen och nog sjutton är hon ett modellämne! Vacker som få!
    Du funderade aldrig över om alla strandförsäljare skulle flockas kring dig för att få pengar utan att bli av med sina varor? Som en geting kring en sockerbit, typ?

  25. Vilka färgstarka människor och så fint fotat!

Kommentera

