• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

LONDON CALLING

Jaha, det var bara för mig att fortsätta på förra trissen, här har jag suttit en hel vecka framför datorn och drömt om min Londonresa i Mars. Vad ligger mig varmt om hjärtat är veckans tema och man skall länka till Ving också. Jag älskar London och jag hoppas staden förlåtit mig för att jag var otrogen med Dublin i somras. Men visst är det lätt hänt att man hoppar i säng med kusinen, på ett six night stand om hotellrummen är billiga.

Ving-001

Tja, vi säger att jag just landat på Gatwick tar tåget till Viktoria Station, köper mitt oystercard som jag kan åka kollektivt på. Sen är det bara några stationer till Bayswater med tunnelbanan, upp på hotellet lägger väskan på sängen, en snabb dusch så ut igen för att göra London med kameran i högsta hugg. Hoppar på en dubbeldäckare med intressanta platser i destinationsrutan. Sätter mig längst fram högst upp, där det naturligtvis är ledigt.

DSC_0369 (kopia)

Säkert åker jag Oxford Street ned, kanske över Themsen, skruvar på mitt nya p-filter på objektivet. Antingen är himlen som på bilden och jag fotar lyckliga flanerande Londonbor, eller också tar jag fantastiska bilder genom regngardinerna på rutan, färgglada paraplyer ovanifrån  som skyndar över gatorna. Där har vi ju London Eye, men ärligt talat när var jag som nollåtta uppe i Kaknästornet senast ? Var jag sju eller åtta år kanske, jag skiter idet åker runt och insuper atmosfären ett tag.

DSC_0039

Nu börjar jag bli hungrig sent på eftermiddagen, går in på den här puben på Oxford Street, påpekar  lite försynt att Fullers finns hemma på bolaget, men Ruddles låter spännande. Eftersom jag har svårt att bestämma mig häller den trevliga killen upp en slatt åt mig i ett glas. Ifall jag bara är normalt hungrig får det bli deras pubmacka med den nybakta fläskkarren på, som doftar ljuvligt från disken. Är jag vrålhungrig så får det bli en steak and mushroompaj. Jag äter det vid deras bord på gågatan i vid hörnet på Oxford Street och fotar lite av folkvimlet på gatan om solen skiner. Annars sätter jag vid mig vid ett bord med fönsterplats, kollar vattnet som rinner nedför fönstret och fotar färgglada Hunterstövlar som plaskar förbi utanför.

DSC_0016 (kopia)

Det börjar skymma, när jag gått ned till Piccadilly Circus är det mörkt. Går in på sovenierbutiken Cool Britannia som faktiskt är värt ett besök och kompletterar mina Guinnessglas hemma. Okej nu var jag otrogen igen, men jag låter dom diskret glida ner i ryggsäcken när jag betalat, så London inte märker något. Promenerar sen hemåt längst Oxford Street, tar fram mitt ministativ ur ryggan och fotar gatan med lång slutartid och en fantastisk stjärnhimmel långt borta mellan huskropparna, fortsätter promenaden bredvid Hyde Park och upp i Bayswater.

Eller också fäller jag upp huvan på rocken, traskar hemåt och smiter in under en markis för att fota röda  bakljus från hundratals Londontaxis som speglar sig i den regnvåta asfalten.

Men är det sånt väder kanske jag fuskar och kliver på Tunnelbanan vid Oxford Circus, för att lyssna på ljudet av den som klingar underbart i mina öron.

Det här svenska bandet spelar på en rockklubb i London helgen innan jag kommer, skit också. Nej nu måste jag planera vidare, just det rockklubbar var det.

KajsaLisa

64 svar

  1. Ser väldigt trevligt ut där, blir sugen.

    AX

  2. Jag hänger på 🙂 Viktoria Station vill jag uppleva igen. Jag har sådant roligt minne därifrån stationen när en man kom och bar på plankor (bräder) på axeln. Klädseln påminde verkligen om Plankan.

    • Visst är det härligt att kliva av där, själv var jag med om en mindre trevlig upplevelse där när jag skulle hem sist. En vakt ropar ut vems kvarglömda väskor som stod mitt i hallen. Nej det var inte mina men man är väldigt uppmärksamma på bagage utan ägare på grund av rädsla för terrorism, förr smällde ju dessutom IRA bomber i stan ( men dom förvarnade alltid ). Efter att hon ropat tre gånger kallade hon på någon i en comradio samtidigt som svetten lackade i hennes panna. Alla på stationen började självmant lämna hallen, jag med. Tydligen var det ingen fara den gången för så vitt jag vet står stationen kvar.

      • Hoppsan!!! Men bara att se hallen är en upplevelse. Ja jag var där mitt emellan smällarna en gång… atmosfären vart lite si och så, men man fick göra det bästa av den. Dom hade pippi på att kolla ryggsäckar… vart knackad på axeln vid ingången till Hard Rocks Caféet: Sir! Hördes med grov stämma! Och jag vände på huvudet och där stod en mörkhyad man säkert 25-30 cm längre än mig och på 140 kilo riktiga muskler och ville se på mina objektiv och Nikon kameran.

      • Dom verkar ha järnkoll i den staden, en övervakningskamera i varje gathörn minst.

  3. Jag tror London har förlåtit dig! Hoppas du får åka dit!

    Ha en skön söndag!

  4. Tack för både en bra triss och en rundvandring i London! 🙂

  5. En fin triss med intressanta bilder och funderingar. Jag tror London har ett stort hjärta så du är säkert välkommen:)

  6. Ja, du visar verkligen din kärlek till London! Snart ska du ju dit igen! Vad är ett p-filter? Självklart är himlen alltid blå i Vinterviken o Aspudden, du vet det med lokalpatrioter!

    Ha en god vecka!

    • Det är ett polarisationsfilter, en glasskiva man skruvar fast på objektivet. Fungerar ungefär som solglasögon för kameran, det tar bort reflexer när man tillexempel fotar vatten och är jättebra att ha när man fotar genom glasrutor. Kostar ett par hundralappar och finns där man köper kameror. En jättebra investering, dessutom skyddar det objektivet.

  7. Klockren kärlek till London måste jag säga – det är väl så att man antingen älskar eller hatar pulsen. Suveränt berättat.
    Ha en underbar vecka.

  8. Åh, jag vill med åka till London! Jag länkade till Storbrittannien 😛
    Ja man längtar tillbaka till platser man tyrivs på 🙂

  9. Himmel vad sugen jag blev på att vandra runt i London! Det är inte så att du jobbar för Londons pr-avdelning? 😉 Om inte så tycker jag att du borde få chansen!
    http://provtyckningar.blogspot.se/

  10. Känner mej som jag precis har varit i London efter att ha läst din triss;-)
    Ha en bra vecka;-)
    http://ingemix.bloggplatsen.se/2013/01/18/9337890-fototriss/

  11. Längtar också tillbaka 🙂

  12. London är trevligt, det håller jag med om. Cool låt med det svenska bandet.

  13. Du borde ju blogga för någon turistbyrå du, som säljer London till oss alla. Jag hoppas du vinner, det är du värd //Ha det gott!

  14. London, London – härlig stad du visar upp.

  15. Ah! Lovely London 🙂 Där har man varit stygg flicka några svängar. Gillar verkligen pubbilden för den andas London och har vackra färger.

  16. Vad elak du är, måste du retas med dina Londonbilder och berättelser varje söndag? Här sitter jag sjukskriven och har inte kunnat åka till London på flera år. Ja, ja… du får väl ha det så kul när du åker ;0P
    (skojar)

  17. Tack för guidningen, kul att du har en liten annorlunda syn på omgivningen.

  18. fina innehållsrika bilder. Själv är jag inte så mycket för städer men å andra sidan har jag inte varit i London.

  19. Jag vill till London, jag med.

  20. Tack för din kommentar 🙂 Din triss ska jag kolla igenom några fler gånger. Vi åker nämligen en liten ‘sväng’ till London!!! i februari 🙂 Hurra

  21. Jag ska kolla de andra inläggen med 🙂

  22. Vilken härlig, personlig triss!

  23. Jag, gissade fel hos dig. Trodde på rockklubbsbilder…
    Ja, jag blir också sugen på en Londonresa när jag läser dina planer!

  24. Vilken härlig reseskildring till fina bilder. Men jag hade velat se alla de andra också som du nämner i texten. Finns de någonstans i din blogg?

  25. Fina och inspirerande bilder från London. Konstigt nog har jag aldrig varit i själva London – bara åkt förbi i förorterna – men den ligger på önskelistan. Så jag sållar mig till gruppresan, jag med 🙂

  26. Ditt London känner jag mig mer än hemma i. Alltid redo mitt oystercard ligger bredvid passet 🙂 Men det där ministativet låter fint sa hon som går i stativtankar men inte har kollen 😉

  27. Det är ju ingen tvekan om vad som ligger dig varmt om hjärtat. Men ett litet snedsprång till Dublin då och då är definitivt inte fel. 🙂

  28. Hihi rolig text och fin triss! Jag ska till på debut yill London snart, så det var lite extra kul att se din triss!

  29. Härligt, själv har jag aldrig varit till London, men jag måste medge att jag blir mer och mer sugen efter att jag har sett alla dina bilder och läst texterna. 🙂

  30. Jag funderade på om det skulle bli London eller Dublin, men eftersom jag har varit på väg till Irland sedan jag var, typ, nio utan att riktigt komma hela vägen fram så… (inte minst dina bilder från Dublin har påmint mig om detta!) Nu när jag ser dessa bilder börjar jag kanske tänka om igen…
    Snyggt, och lockande! 🙂

    • Svårt val. Skall försöka sammanfatta hur jag ser på det. Det finns mer att se i London, men Dublin är mindre och mer intimt. Pubkulturen i Dublin med sång och dans är roligare, speciellt i Teplebarområdet. Prismässigt ligger väl städerna rätt nära varandra, hänger ju lite på valutan också, eftersom dom har olika. Irländarna är mer öppna och tillmötesgående, däremot är det inget fel på engelsmännen, men det finns en skillnad. Ser man London först så upplever man i och för sig Dublin som ett litet mer lättöverskådligt London, vilket var rätt kul.

Kommentera

