• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

LITTERÄR KONVERSATION ÄR EN KONST

Dags för ett litet bokinlägg igen.

I veckans bokbloggsjerka ställer Annica frågan vad är det som får dig att läsa en bok av en totalt okänd författare.

Ställer en motfråga, vem har hört talas om Henrik Lange.

När det gäller mig så innebär det att det börjar med ett köp. Först tittar jag väl på omslaget, sen skriften bakpå och så det viktigaste, priset.

DSC_2787

80 romaner för dig som har bråttom av Henrik Lange är nog ett bra exempel på detta. En pocket kan innebära hög avkastning på liten risk. Jag skulle nog inte köpt den här boken inbunden för 300 kronor, men jag fick i alla fall många skratt för lite pengar.

Varje roman som består av tre seriebilder läser man på under en halv minut, sen kanske inte författarens sätt att skriva framträder så bra. Men i boken finns Hemmingway, Lisa Marklund, Agatha Christie, Homeros, Gullio och fler i en salig röra representerade. Bara iden att genomföra det här vansinniga projektet gör boken värd att läsa. Det jag skrattade mest åt var slutet på Romeo och Julia.

”Släktingarna skäms och blir kompisar.”

Hela sagan om ringen ryms också men jag tänkte ge ett exempel på en ännu tyngre bok, Bibeln.

DSC_2786

Hamnar man i ett läge, till exempel som bordsdam vid en finare middag ( vilket jag aldrig gör ) så måste den här boken vara perfekt. Man kan verkligen ge ett kultiverat intryck. Man kan ju inleda en konversation så här.

”Jag bara älskar Irland var i Dublin i somras. När jag kom hem läste jag om Odysseus av James Joyce för tredje gången. Tycker miljöbeskrivningen med den slitna bordellen och Leopolds sorg över sin döda son är fantastiskt skildrad .”

Nu kanske man har otur och hamnat bredvid någon kulturnisse som skrivit en avhandling om James Joyce, men då växlar man snabbt till en annan författare. Kanske inte Bröderna Lejonhjärta av Astrid Lindgren som finns med. Men Frans Kafkas Processen borde ju fungera.

Han kan ju inte ha alla 80 romanerna i huvudet, vilket jag har 🙂

KajsaLisa

10 svar

  1. Den där boken har jag faktiskt tittat på ett par gånger, men aldrig kommit mig för att köpa 🙂 Jag gillade verkligen Bibeln på tre rutor, en riktigt bra sammanfattning.

  2. Underbart inlägg! Boken hamnar på min att-köpalista.

  3. Det är onekligen en konst att sammanfatta saker också.. jag har bläddrat i den här boken (eller någon liknande) men den har inte följt mig hem än..

  4. Priset och formatet kan absolut vara avgörande om man inte känner till boken eller författaren. Jag håller med.

  5. Haha, den där boken borde jag nog köpa 🙂

Kommentera

