• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

KAJSALISA EN DAG MITT I LIVET MITT I VINTERN

Veckans fototriss har temat så här ser det ut där jag är.

bild-2

London är underbart, vår och över tio grader i luften, kanske 15 till och med, känd symbol klocktornet Big Ben på Houses of Parlament, mot en fantastisk blå himmel man inte är van att se i London. Den ljumma vårbrisen leker i håret. Jag går nog vidare och matar duvorna på Trafalgar Square sen får det väl bli en musikal ikväll på någon teater. Efter det slinker jag in på en pub och tar en pint bitter.

IMG_2555

Oj, jag kom åt avtryckaren.

IMG_2564

Så här ser det ut där jag är  just nu. Jag sitter alltså framför datorn och fantiserar lite, åker till London i mars, har en jättebra bok om London full med värdelöst vetande och vackra färgbilder. Om man tittar på dom genom hålet i kameran känns det som man befinner sig där och skall fota. Bilden jag råkade ta  bild på, finns på sidan 69 ( vad det nu har för betydelse ). Jag lyckas i alla fall skapa lite Londonkänsla i den mörka kalla Januarikvällen.

Nej, dags för att gå ut med hunden sista gången ikväll. Lufsen kom får jag sätta på kopplet.

Nja det är ju inte Big Ben direkt.

DSC_2785

Förortscentrum i Stockholm vinter och svinkallt säkert 10 minus i luften, kanske 15 till och med. Klockan på torget, en okänd symbol utanför ICAbutiken, mot en nattsvart himmel med dis som skymmer stjärnorna. Fingrarna stelnar i kylan när jag ställer in kameran. Dags att gå hem, skall kolla om grannen fyllt på fågelbordet så talgoxarna inte fryser ihjäl. Sen får det bli långfilm på TV Cornelis Vreeswijk som spelas av norrmannen Hans Erik Dyvik Husby.

Lägger in en totalt obegriplig video med honom, inte som Cornelis utan som Hank von Helvete, sångare i den norska gruppen Turbonegro. Kontrasten är väl lika stor som mellan Big Ben och klockan utanför ICA. Det som fascinerar mig med den här mannen är hans språkbegåvning. En norrman som normalt sjunger på engelska  och pratar svenska genom hela filmen utan brytning. När jag såg bandet som förband till Marlyn Manson pratade han värmländska på scen.

Lägg märke till att hon också tittar in i hål och ser konstiga saker.

Men innan jag släpper den här trissen, skall jag öppna boken igen, gå på pub med kameran och ta en pint bitter.

KajsaLisa

58 svar

  1. Trevlig beskriving av Londonkänsla 😉 Nu vart man sugen att dra dit… Bara våren lider såklart 🙂

  2. Att fantisera är ju aldrig fel och en resa till London skulle jag inte tacka nej till;-)
    Ha en bra vecka
    http://ingemix.bloggplatsen.se/2013/01/12/9296629-fototriss/

  3. Skönt att drömma sig bort ibland…. Inte Big Ben, men jag gillar hur det röda lyser upp i vintermörkret. Ha en skön söndag!

  4. Underbar tiss och visst måste man få drömma sig bort ibland! Ha en fin Söndag 🙂

  5. Vilken skön ”fantasitriss”! Rolig. Önskar mig oxå till London nu …….

  6. Med fantasi kan man komma långt när det är kallt och ruggigt här hemma!

  7. En tripp till London vore inte helt fel, lite avundsjuk på att du åker dit i mars. Du får hälsa så mycket från en gammal vän. Fina bilder och trevligt läsande som vanligt.

  8. Ja, det är kontraster mellan Londondrömmarna och den svenska vintern där ute. Värnhemstorget i Malmö besöker man nog inte utan att man har en anledning, eller att man passerar med någon av alla bussarna till/från Lund eller längre norrut. Men där i trakterna finns trevliga ställen att värma sig på nu i vinterkylan.

  9. Londonkänsla uppskattas! Hoppas du får kul i mars, fantastisk stad 🙂

  10. Det är inte alls fel att sitta vid datorn och drömma. London är en härlig stad och du ska dit igen. 🙂 🙂

  11. Drömmar och verklighet. Lite skillnad är det – o ska va. Gillar London! Där finns mycket att plåta o besöka.

  12. Underbar triss!! =))

  13. Härligt att sitta och längta till kommande resa. Det är ju inte så dumt att insupa lite kunskap om sevärdheter mm i förväg:) Fina bilder blev det och Stockholm, om än lite kallt, är ju inte så dumt det heller:)

  14. Fint trissat. Jag drömmer också om att få komma ut och resa 🙂

  15. great london shots! 🙂

  16. Den första bilden är fantastisk! SÅ du har varit i London tidigare eftersom du kunnat ta den bilden?

    Roligt tolkat! :O)

    Ha en skön söndag!

  17. Haha, roligt presenterad triss. Och Helena kanske inspireras och lägger tema ”så här ser det ut där jag skulle vilja vara idag” till en annan vecka. 😉

  18. ;-))

    drömmer gör man litet till mans den här årstiden….jag drömmer om Krakow till våren.

  19. Hahaa… lika roande varje gång, att läsa dina små berättelser kring bilderna, du är otroligt duktig och underhållande. Ha en fin måndag!

  20. Jag tänkte också på det där när jag såg filmen, otroligt bra skådespelare som pratar svenska som om han inte gjort annat.
    Varierad triss och underhållande som vanligt 🙂

  21. London låter härligt! Gillar tråden mellan Bigben och centrumklockan.
    Härligt trissat som vanligt!

    Ja, snön har sjunkint undan ganska rejält på Ingarö. Ca 10 cm nysnö på hårt istäcke.

  22. Härliga bilder och drömma skall man göra, jag drömmer mig 98 dagar framåt, då blir det Paris 🙂

  23. Härligt hur du får ihop dina tema. Jättekul och bra. Du inspirerar mig verkligen att våga lite mer.
    Snyggt trissat!

    Ha det gott!
    Tore

  24. Härligt med Londondrömmar och vilken fin avslutningsbild Du fick ihop när Du skulle ut med Lufsen…

  25. Blir lite avis på dig att du ska åka till London. Skulle vilja åka dit jag också.

  26. Har man inte Big Ben och blå himmel får man nöja sig med ett frostigt förortsur – och drömma … Eller se fram emot, som du! Tar du samma foto på uret idag ligger det väl två dm nysnö på det?

  27. Det var ett bra sätt att tillbringa en svinkall kväll i januari på. Blev Londonsugen. Skönt att drömma sig bort. Jycken fick ju sitt och blev säkert nöjd med den fallna snön. Kan man säga att 2012 blev neder-bördens år.
    Ha det gott!

  28. Ops här kunde det gått illa. Höll på att missa London ju 🙂 Några grader varmare kan de få bli sen åker nog jag också dit och våldgästar sonen. Ses över en bitter på puben 😉

    • En bitter är aldrig fel. Har du svårt att bestämma dig för vilken sort så påpeka att den ena finns på systemet hemma men att du inte känner till den andra. Då brukar dom hälla upp ett litet smakprov.

Kommentera

