• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

HJÄLP MIG RÄDDA LIVET PÅ NÅGON DU KÄNNER.

Jo, jag menar allvar, fick ett mail från Non Smoking Generaton som jag gjort ett par saker åt tidigare. Passar bra som nyårslöfte, men jag valde att släppa det nu, när det har blivit lite fart i bloggosfären efter helgerna. För er som inte vet det så är Non Smoking Generation en organisation med ungdomar, som ideellt försöker skapa ett rökfritt samhälle. Bilden under är från ett event där vi fick lära oss mer om hur vansinnigt det är att röka och hur tobaksbolagen arbetar för att värva nya rökare.

img_1274

Iden är alltså att utmana någon att sluta röka, rökning ger ju som bekant inte bara taskig hy, dålig kondis, gula tänder, gula fingrar, sämre ekonomi och att man luktar apa ur käften.

Det är ju också livsfarligt.

Man lovar den personen som skall sluta röka att göra något annat, ifall det lyckas.

307660_440564992663768_24234307_n

Allt finns under den här länken.

https://www.facebook.com/anonsmoking

Det är bara fantasin som sätter gränserna, här är ett exempel.

nyarsloften_ANSG_topimageFB_851x315_-1

Det kan ju fungera om personen har lite bisarr humor, annars kan man ju göra tvärt om.

”Kajsa, vad sysslar du med ?”

”Klappar lyktstolpar. ”

”Men sluta med det där, det är ju pinsamt.”

”Ja men har du inte tänkt på hur gulliga dom är och vad fint dom lyser.”

”Folk stirrar ju, lägg av !”

”Okej, ifall du slutar röka så slutar jag klappa alla lyktstolpar jag ser.”

”Va !”

”Ja men ser du trafikljuset därborta vid övergångstället där det står en massa folk och väntar, vilken söt gul stolpe.”

”Okej, jag slänger cigarettpaketet omedelbart.”

Som ni ser så funkar den här åt bägge håll, men man behöver ju inte krångla till det. Rökande föräldrar hatar att klippa gräsmattan ( precis som alla andra föräldrar ). Många blir glada om man bjuder hem dom på middag. Själv funderar jag på att kolla schemat nästa nyårsafton då jag inte skall jobba, jobbar det någon rökare då ? Då måste dom ju hålla upp ett helt år för att jag skall byta till mig det passet.  Visserligen får jag sitta på jobbet när andra skall ut och ha kul, men har man räddat livet på någon så är det värt det.

Klicka på länken, följ instruktionerna och utmana någon.

Dom kommer att tacka dig två gånger.

KajsaLisa

12 svar

  1. Minns kampanjen sedan var var liten, eller ja i tonåren. ”Non smoking generation”!

  2. Kul idé. Själv har jag inte ens provat att röka någon gång. Det verkar ju inte speciellt lockande.

  3. 🙂 roligt inlägg om en allvarlig sak, som tur är har jag ingen rökare i min närmaste bekantskapskrets annars hade jag nog terroriserat den personen på något vis 🙂
    kramar

  4. Jättebra! Det är läskigt att röka. Jag var storrökare, men slutade för många år sedan, tack och lov! En vän ville köpa en bil, men hustrun tvärvägrade – du kan köpa en bil när du har slutat röka. Han slutade och ett år efter fick han svår lungcancer. Fick 10% chans att överleva. Han har ett helvetes år bakom sig och läkarna har fått bort allt, men ska säkerhetstråla hjärnan ett antal gånger, sedan släpps han fri och ska gå på koll 4 gånger om året till att börja med. Bilen och hans hustru räddade hans liv! 🙂

  5. Var ju ingen dum ide att försöka få folk sluta röka. De finns faktiskt gott om rökare ännu. Så det blir nog inte så svårt att hitta någon att rädda livet på…

  6. Det här var ju en rolig idé, jag känner dock ingen som röker längre. Min mamma då möjligtvis, men henne försöker jag ignorera så gott det går. Företagsidéen läggs på hyllan just nu.

Kommentera

