• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

LITE OM GUIDEBÖCKERS FÖR OCH NACKDELAR

Ett lite sent inlägg till veckans bokbloggsjerka.

Frågan var vad läser jag just nu?

Måste erkänna att mitt läsande tyvärr är rätt ostrukturerat så det finns lite att välja på, men eftersom jag har en förkärlek för att skriva om ickeromaner och ickenoveller så blir det den här boken.

DSC_2771

Jag vill ju få till en liten egen story på det här också. En del kanske har sett att jag haft en Dublinserie i bloggen och varför läser jag den här just nu ?

Så här ligger det till, jag har tidigare berättat hur viktigt det är att läsa på om sina turistmål innan, inte bara för att hitta dom intressantaste sevärdheterna utan även för att kunna gå runt och känna in resmålet, förstå varför det ser ut som det gör och kanske dra lite egna slutsatser av det man ser. Man kan göra det här skönlitterärt fackbokslitterärt eller köpa en bra guidebok.

I det här fallet köpte jag den här guideboken, däremot så tyckte jag den blev lite tunn, så jag köpte en guidebok till.

DSC_2773

Nu blev det bara så att pluggade in den andra och när jag skulle resa i somras så hittade jag inte den första.

Det som hör till den här sedelärande berättelsen är att första dagen i Dublin stötte jag ihop med en punkrockare i en skivaffär, han tipsade mig om en rockklubb. Platsen vi besökte låg på en skum gata med mycket sopcontanirar och små asiatiska hålet i väggenrestauranger som signalerade tarmbakterier lång väg. Stället var som att förflyttas till någon källarklubb i London där Sex Pistols slog igenom på 70 talet. Inte för att jag var född då, men stället  gav dom vibbarna. Träffade en massa roliga fulla människor på en bakgård, när vi var ute och rökte. Bakgårdens inredning såg ut som någon åkt runt med en lastbil och tagit gamla vardagsrumsmöbler ur alkiskvartar och bara tippat ut dom. Jag avnjöt min Guinness i en röd vinylsoffa under ett plasttak samtidigt som kvällens stora manliga rockstjärna stod bakom mig stupfull och pissade på väggen.

DSC_1658 (kopia)

Både jag och Linda insåg att vi var med om något helt unikt som knappast fanns i några guideböcker, vi hade första dagen blivit upptagna i Dublins sunkiga punkkultur. Finns mer om det här stället i länken under.

KAJSALISA I DUBLIN DEL 3

Klockan två på natten raglade jag och Linda ut från klubben, på den mörka gatan stupfulla med min systemkamera över axeln och vinglade hemåt.

Vi flyttar oss nu framåt i tiden till förra veckan, då jag hittade boken mellan mina sängar där den gömt sig. Började bläddra i den och hittade en massa som jag missat i Dublin. Men nästan längst bak så fanns ett kapitel om vad man bör undvika i Dublin, med tanke på ens egen säkerhet. Okej rattfylla var ju rätt givet, själv skulle jag inte ens köra nykter i vänstertrafik och rattfull har jag aldrig varit.

Men sen hittade jag stycket osäkra områden.

Så här stod det om kvarteren där rockklubben låg.

Ett ökänt område på grund av sin narkotikarelaterade brottslighet, så undvik det både dag som natt. Dessa områden är inget som attraherar turister och det är inte troligt att man hamnar där om man inte gått vilse.

Okej, man skall tydligen inte veta allt om turistmålet i alla fall, för då missar man kanske det roligaste.

Dessutom överlevde vi ju, fast med en satans huvudvärk dagen efter naturligtvis.

KajsaLisa

4 svar

  1. Denna ständigt återkommande huvudvärk. Finns inte en guidebok i världen som hjälper mot den.

  2. Det där med osäkra områden kan också förändras en tid till en annan mycket fort. Så den boken är nog av utgånget datum eller så gillades Ni utav de som har ”makten” över omårdet….

Kommentera

