• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

MONTHY PYTHON HADE ALDRIG FIXAT LUCIA.

DET LACKAR MOT JUL.

Vilket jävla uttryck egentligen, undrar om det är fler länder en vi som har ett speciellt julspråk. Man skall julstöka, alltså baka och sylta in hela ICA förlagets kokbok ungefär. Julstöka är alltså ett julord för prestationsångest. Sen kommer alla barn och tindrar med ögonen. Vore det inte bättre att dom stod och tindrade i på grannarnas radhustomter, i alla fall lite stillsammare än att gatan skall se ut som Sunset Strip i Las Vegas.

Men går vi i alla fall  mot jul, traditionellt har dom bränt upp julbocken i Gävle  minst 10 dagar innan Kalle Anka, kom inte och säg att vi svenskar inte håller på våra traditioner.

Min egen favorit som inte är lika hysterisk är Lucia, i den här reprisen från min gamla blogg på Metrobloggen förklarar jag varför.

arnelucia

13/12-08

Hej den här helgen brukar jag alltid tänka på vad exotiska vi svenskar är. Min stora dröm är att få sitta över en mugg glögg och få förklara den här högtiden för en utlänning som inte vet ett dugg om våra traditioner. Så här.

Vi firar alltså ett katolskt helgon från något sydligare land som vi inte vet ett dugg om. Det är blondinen längst fram i nattlinne med en ljusstake på huvudet. Hon står alltid tyst med handflatorna mot varandra. Tjejerna bakom som sjunger med ljus i handen kallas Tärnor och vad dom har med saken att göra är det ingen som vet. Killarna bakom i nattlinnen är utomjordingar med trattar på huvudet. Dom brunklädda du ser bakom är sjungande fikabröd från kaklandet. Längst bak ser du en Hästskötare som heter Staffan och en Jultomte som heter Nisse.

Nej sitt kvar det är inte farligt vi har inte rökt gräs eller är påtända så här gör vi varje år . Nu skall vi lyssna på sången och äta bullar vill du ha ett glas varmt vin till.

Det här hade inte ens Monty Python eller Killinggänget kunna komma på, det är helt enkelt för skruvat. Tänk på det nästa gång du rynkar på näsan åt Ramadam.

Nu hittade jag faktiskt en engelsman på YouTube som försöker förklara det här.

KajsaLisa

6 svar

  1. Luciafirande..? Nja, jag är skeptisk. I´m only in it for the lussebulle.

  2. Ha ha, allt ska inte förklaras;)
    Allt är bra här, börjar bli lite trött… julmaten tröttnade jag på för många år sen;) Mamma gör en skinka till mej, det är den julmat jag har hemma… haha… Hoppas allt är bra med dej!!

  3. Jag varken tindrar eller stökar så här års. Detta år mindre än någonsin….. Så skönt. Bara titta på när folk far som getingar runt runt och hoppas på det bästa!

Kommentera

