• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

STAD I FÖRVANDLING

Frågan i veckans bokbloggsjerka är om det finns någon bok jag alltid återkommer till ?

Nja, nu lämnar jag romanerna ett tag, det har varit lite för mycket av det i mina två senaste inlägg. Jag läser nästan aldrig om romaner och framför allt återkommer jag inte till dom ständigt.

Men ett av mina stora intressen när det gäller böcker är Stockholmiana, eller med lite mindre snobbigt språk böcker om Stockholm. Jag har en hel drös, vissa är köpta på antikvariat så dom lär vara utgångna, men den här  hittade jag  senast under sängen när jag städade och började genast började bläddra i den.

DSC_2768

Författaren Jan Bergman skildrar hur hans mamma kom till Stockholm ifrån Åbo mitt under depressionen på 30-talet för att söka jobb.

Tycker ni namnet är bekant så ligger han bakom många kortfilmer på SVT med gamla journalfilmer från huvudstaden. Stockholmspärlor i fall någon känner igen serien.

Hon kommer hit från Åbo i början av 30-talet för att söka jobb som hembiträde. Förhållandena är vidriga, hon hamnar hos ett par som är så snåla att hon tvingas dela säng med kvinnan som både har löss och inte tvättar sig, för att spara på uppvärmningen. Man får följa henne och stadens resa ur fattigsverige. Bostäderna är slitna utan moderna bekvämligheter som vatten och toaletter, men samtidig är inte Stockholms innerstad segregerad som nu, utan alla typer av verksamheter och människor samsas innanför tullarna.

Egentligen ligger tonvikten i boken på bilderna och efter att man läst den, kan man ta fram den och studera dom om och om igen. Många av bilderna från 50-talet är dessutom i färg vilket brukar vara ovanligt. Det finns otroligt mycket fotoböcker om Stockholm, men rena fotoböcker blir oftast lite tråkiga. Det som är bra med just den här boken är att det finns en bra balans mellan text och bild, samt genom att skildra en människa, blir det mer personligt än om man bara beskriver den historiska utvecklingen.

Tyvärr är den slut på förlaget, men den är tryckt så sent som 2009, så gillar man att frossa i försvunna miljöer  tror jag säkert den går att få tag på, om man letar lite.

KajsaLisa

10 svar

  1. Faktaböcker, speciellt om hundar, återkommer jag till då och då också.

  2. Det brukar vara mycket som ändras i ens närmiljö fast man inte tänker på det. Det behövs nästan böcker och foton för att man ska minnas hur saker såg ut.

  3. Det är betydligt lättare att återkomma till ett ämne än till en specifik bok. Exempelvis läste jag flera av beatgenerationens författare under kort tid.

  4. Verkar vara en intressant bok! Är själv väldigt intresserad av Stockholm och hur staden har växt fram och förändrats över tid.

Kommentera

