• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

VISST SKRATTA ÅT OSS BARA

I förra veckan så drabbades Stockholm av vinter, folk var som vanligt inte förberedda.

Folk hade inte hunnit byta från sommar till vinterdäck och dom som åkte kollektivt hade inte bytt från sneakers eller loafers till kängor. Fast folk med loafers i den här stan åker bil. Men dom hade sommardäck å dom stod i en snödriva med en bil i diket och frös värst av allihop.

Sen har vi dom i loafers som bytte däck själva och plötsligt upptäckte att dom körde en trehjuling.

DSC_2764 (kopia)

Nu sitter väl alla ni norr över och hånflinar åt oss som klafsar runt här nere, men ni har ingen aning om vad vi nollåttor går igenom mellan November och April. Där norr över sätter ni väl på vinterdäcken den första November, ställer fram kängorna, hänger upp dunjackan och överdragsbyxorna sen är Allt klart.

Nej, det fungerar inte alls här nere, för vi har knasvinter.

Först är det regnig höst, sen ramlar det ner något blaskigt ambivalent skit från himlen som inte vet vad det skall vara, sen blir det vår, all skit rinner omkring men det blir inte sommar efter det utan istid. Marken knarrar liksom inte under fötterna som uppe hos er, den bara försvinner under fötterna sen slår vi på arslet.

Vi behöver alltså dunjacka, tjocka tröjor, termobyxor, regnkläder, varma kängor, mössor,tjocka tumvantar, tunna Goretexhanskar,  gummistövlar, sockor till gummistövlarna ifall det slår om under dagen och framför allt broddar och paraply, säger bara stackars barnfamiljer. Det värsta vädret att planera för är is med en decimeter vatten ovanpå. Tyvärr äger inte så många vuxna stockholmare galonisar så då får man lita på broddarna, eller hålla i  staket lyktstolpar och annat.

DSC_2765 (kopia)

I Onsdags när jag tog bilderna så var det en grad plus i luften och tio minus på marken ungefär, sen blåste det utav bara helvete. Jag hasade  över St Eriksbron för att ta lite bilder. Två centimeter ovanför marken var det blask och på marken började istäcket byggas upp.

Det värsta är väl att om man klätt på sig vettigt så tänker man inte på vad man utsätter kameran för, men en och en halv meter ovanför så påminde blasket fortfarande om snö, så det gick att försiktigt borsta av det.

DSC_2759 (kopia)

ST Eriksgatan, just det mitt i allt snöblaskpiskande elände så är det kolsvart här nere också, glömde det nämna det viktigaste, reflexer.

Men nu säger väl ni, där uppe att gnäll inte, ni hade ju ingen vinter alls förra året.

Ha ha säger jag, det hade vi visst det.

Det vet jag eftersom jag var ute hela vintern, vi hade vinter mellan klockan 00. 45 och klockan 1. 12 natten till den fjärde Januari, jag tog tid så jag vet det.

img_0795

När jag gick ned till bussen efter mitt kvällspass på jobbet var det ett stilla höstregn .

img_0817-1

När jag klev av bussen så kom vintern, det var en plus och ett vansinnigt störtsnöande. SMHI hade gått ut och varnat så jag tog med kameran. Som ni ser på bilden så är vattenpölen inte frusen så det är fortfarande plusgrader. Packade ned kameran och på min väg hemåt så började jag mer och mer likna en smältande snögubbe.

IMG_0823

Snart hemma och om två minuter är det vår

img_0838-5

Sen kom äntligen våren och snön övergick i ösregn, det var bara åskan som fattades. Ni ser vad bra det är med reflexer, men fast det varit vår i tio minuter så kunde jag inte hitta en enda tussilago. Men det var i alla fall skönt att slippa en massa blask som rann nedför axlarna, man blev ju avsköljd. När jag stack till jobbet var det strålande solsken, plusgrader och jeansjacka med tjocktröjaväder. Men eftersom jag är nollåtta och dessutom inte åker bil går jag inte på sånt. Här nere måste man vara beredd på allt.

Så tänk er själva där uppe, tänk om ni skulle sitta på era snöskotrar i en decimeterdjup sjö i kläder som går att vrida ur. Hur kul vore det ?

Okej, just nu är det vinter hos oss också, men räkna inte med att det fortsätter fram till jul.

Men misströsta inte, det kommer fler vintrar innan det blir vår på riktigt.

KajsaLisa

10 svar

  1. Helt festligt att få vakna upp på morgonen och läsa detta. Det här ska jag sprida till mina kunder idag, och vilka miner jag kommer att få 🙂 Men det där snöfallet här uppe i södra norrland hade vi redan fått den 31/10, och den dagen var jag ute och åkte minst 42-43 mil (bilder finns) Men det tinade tyvärr bort 😉 Det var i helgen det blev vinter på riktigt när det kom över 3-4 dm snö. Men du är för go 🙂 Sköna bilder som jag bara tror du dokumenterar ”där nere” ! Nä nu ska jag ut på vägarna igen 😉 Igårkväll föresten var jag ute och bogserade en kompis bil till verkstad. Ha en bra dag!

  2. Vi har det tufft. Fast något plusväder tror jag inte vi har haft. Det hara bara snöat typ i 1,5 dygn.
    Funkar iof för mig. Får se om jag kommer till jobbet ikväll.

  3. Här var en som satte på vinterdäcken idag. Var först i kön, men så var jag på däckfirman en timme innan de öppnade. Kram

  4. mm, det är ju det där fram- och tillbakandet som är värst (märkte du att jag tillverkade ett helt nytt ord nu – hahaha)
    här är det också full vinter just nu 😦
    kramar

  5. Visst är det lustigt att uttrycket kläder efter väder totalt verkar ha försvunnit i storstäderna. Viktigare att se hipp ut i sina loafers och chocka jeans fast det ösregnar och blåser. Jag tillhör de få som hellre tar på mig gummistövlar och klär mig efter flerlagersprincipen med galonkläder ytters. Galon är så förtalat men rätt klädd under är det kanon!

    • Tror det håller på att vända igen, vädret samtidigt som färre åker bil gör att folk tänker efter med. Galon fungerar på sjön, men skall man springa in och ut ur butiker och gallerior rinner man bort innifrån, det ventilerar inte.

Kommentera

