• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

DET KANSKE INTE ÄR SÅ LÄTT I ALLA FALL

Åkte in till stan i eftermiddags, passade på att ta med kameran. Det finns tre problem när man skall fota i mörker och regn.

  1. Man blir blöt, vilket i och för sig är det lättaste att fixa, med regnrock och gummistövlar.
  2. Kameran blir blöt, inte bra alls, slog in den i en femliters fryspåse med gummisnodd runt objektivet. Efter att jag löst det första problemet som var rätt enkelt och helt nödvändigt för att kunna gå till bussen i morse i allt vatten på gatorna och det som föll från himlen. Gjorde jag en nödlösning på problem 2, som  jag inte rekommenderar folk att utsätta sina dyra systemkameror för ( skall nog köpa ett riktigt skydd ). Kom jag till det svåraste problemet.
  3. Fotar man i mörker och regn får man ljusgardiner runt ljuspunkterna i bilden. En effekt som inte är så kul, kolla bilden under så förstår ni vad jag menar.

Bilden är tagen samma kväll som bilderna i förra fototrissen, här syns det tydligt. Nu experimenterade jag med kamerans blixt, fick alltså göra hål i plastpåsen, tyvärr. Det verkar fungera rätt bra, den lilla blixten skjuter bort det mesta av det. Man får tänka på att man inte står så nära det man fotar att man lyser upp det, för då blir inte bilden så kul.

Får man till det så kan man även få rätt kul bilder, som den under man kan kalla julstämning på Drottninggatan. Stämningen vill ju liksom inte infinna sig i det här vädret, bilden skriker väl nästan växthuseffekt. Sen om det är den som gör att det är sånt här väder, eller om det är att vi börjar julkonsumera några veckor för tidigt som gör att julskyltningen åker upp och regnet faller ner kan man ju undra.

Eller är det så att det hänger ihop, vår konsumtion skapar själva växthuseffekten och det är det vi ser i bilden med regn och för tidig julskyltning.

I det här vädret var det lite folk på bussen i morse, dom flesta tog bilen, trafikrapporterna om köerna på Essingeleden höll på till klockan 11 på radion.

Nu är det dags för klimatmöte snart igen, jag och många andra kommer att häckla politikerna för att dom kommer hem och är helt överens om att något måste göras, men ingenting blir gjort.

Men tänk om det blev tvärt om och dom kom hem och spände ögonen i oss.

”Kära medborgare, nu får ni sluta åka bil till jobbet för att det regnar lite och inte flyga söderut på semestern när vädret är dåligt hemma. Den här planeten klarar inte av påfrestningarna längre. ”

Sen höjs det skatter på allt möjligt som påverkar klimatet inte bara flyg och bensin. Trots allt är det ju vi ( jag är inget undantag som älskar att flyga bort ), som ställer till med det här. Merkel, Reinfeldt och Obama pruttar ju inte ut så mycket växthusgaser, utan det är ju vi själva som gör det.

Även om dom inte får till den här klimatkonferensen så kan vi ju själva ändra vårt sätt att leva.

Då kan kanske jag om tjugo år fota ett snöigt Drottninggatan i December.

Med julstämning.

KajsaLisa

6 svar

  1. Hej, kan du kontakta mig ang. ett foto? Mvh, Cecilia, info@welaforlag.se

  2. Intressanta bilder och tänkvärda kommentarer! Förmodar att kameraproblemet är något lättare att lösa än växthuseffekten även om det kan vara krångligt nog att fota i regn:)
    Ha en bra vecka!

  3. Jag blir starkt imponerad av att du ger dig ut i både regn och rusk och fotar bilder i mörkret på detta sätt! Jag trodde det var tekniken i kameran som avgjorde kvalitetsbilder 😉 Nejdå jag vill påstå att fotografens påhittighet och saken i ryggraden som räknas och det visar Kajsa Lisa i detta inlägg. Bra kämpat i mörkret. Härlig skärpa och läckra effekter och riktigt snygga plåtar! Nu åker du in på min länklista 😉

    • Oj, tackar, jag skall fixa till min egen länklista under julen tänkte jag. Sen har jag ännu värre bilder på gång när det gäller väder från i Onsdags. Får se vad det är för tema i fototrissen i helgen, annars kommer dom ut nästa vecka. När det gäller själva fotandet så är det så tacksamt att man inte bryr sig om vädret. Började med sådana bilder för några år sedan och lekt mig fram, ännu är jag inte helt nöjd. Men det är ju lättare att utvecklas när man har kul.

Kommentera

