• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

DANSA I NEON

Lena Ph använde mikrofon, men jag tänkte använda kamera. En Lördagskväll i höstas när jag hade varit på bio, var vädret perfekt för att låta neonen flyta ut i den regnvåta asfalten och låta stadens ljus som är temat i veckans fototriss, som öar i mörkret lysa upp Kungsgatan. Tyvärr skulle det visa sig att det bara var jag på hela Kungsgatan, som var så här poetisk. Jag har tagit liknande bilder i Malmö som inte riktigt har samma puls och i Dublin men där det var gott om vatten men ont om neon.

Det här blir perfekt tänkte jag, när jag mitt i natten stärk av ett par öl på Galway´s irish pub med kameran inslagen i en fryspåse och en gummisnodd runt objektivet.  ( Vilket inte fungerar så där jättebra, så jag rekommenderar ingen annan att försöka. Min systemkamera börjar bli rätt sunkig så jag är inte så rädd om den längre).

Nu var det det där med pulsen, vi nollåttor har alldeles för mycket puls, speciellt när det är sånt här väder. Folk var inte samarbetsvilliga alls.

Perfekt, ljuset från bilarnas strålkastare förstärker regnet och folk skyndar över gatan.

”Du kan du skynda lite långsammare, du blir så suddig, kan du inte vara snäll och gå tillbaka och gå långsamt över.”

”Nähä, inte det, men om vi byter, du fotar mig istället så går jag långsamt över.”

Nä ni ser alla är så stressade, fotar lite bilar istället för dom står ju ändå still.

”Nej, jag står inte i vägen, det är bilarna framför dig som står i vägen, ända ner till Stureplan.”

”Jamen sluta hytta med näven och dra in armen du blir ju bara blöt om kavajärmen. Du står där du står och jag skall fota, passar det inte kan du väl stoppa bilen i fickan och promenera som jag.”

Nej vad fan gör han nu ?

”Nej, du får inte plats att vända, nu backade du in i taxin bakom. Du han ser skitsur ut.”

Äsch, jag skiter i det här, visserligen skulle det vara kul att ta en bildserie på när dom försöker fylla i en skadeblankett i det här vädret. Men jag har inte teleobjektivet med mig och det är nog säkrast att stå en bit ifrån.

Nej, vi gör så här, upp på Malmskillnadsgatan och fota från bron istället. Titta hur neonljuset speglar sig i asfalten. Sen får folk där nere pulsera hur mycket dom vill.

Förstår inte att alla skall vara så griniga och stressade fast det är L-L-L-Lördag.

Just det, det var ju tävling också, här är länken till Coolstuff.

Kanske jag också är stressad.

KajsaLisa

57 svar

  1. Fina bilder. Stads bilder är verkligen fina.

  2. Läckert med neon och vattenstänk! Riktiga svartvinterljus… 🙂

  3. Rolig och beskrivande text! Nä, människor är inte helt samarbetsvilliga i de där situationerna! Men bra att duf försökte i alla fall! Och en fin triss fick du till!
    Ha en skön söndag!

  4. Snyggt trots den uteblivna pulsen :).

  5. Ja, så kan de vara. Regn och mörker och andra mer eller mindre oförutsedda händelser. Inte speciellt lätt att få till det som man tänkt.
    Men det har du.! Jättesnygg triss!!!

  6. Fina kvälls och stadsbilder. Härligt med ljusen i olika färger. Ha en fin Söndag! 🙂

  7. *S* Din text, även fast den är illustrerad med frestande storstadsljus, gör mig till freds med att bo på landet 😉
    Skönt trissat i vanlig ordning!
    http://provtyckningar.blogspot.se/

  8. Trevlig text som alltid, en så härlig och så levande fototriss du visar upp på temat ljus i mörker 🙂

  9. Det är inte alltid så lätt att få bilderna precis så som man vill ha dem 🙂
    Härligt trissat med snygga bilder!

  10. Storstadslivets ljus är också vackert även en blöt kväll ;-)))

  11. Ja, ljusen smetar verkligen ut sig över Kungsgatan. Fint fångat! Blir spännande!

  12. Det blir nog 2 kommentarer, den första vill inte gå in så jag gör om och skriver samma sak. Ljusen smetar verkligen ut sig över Kungsgatan. Fint fångat bilderna blir spännande!

  13. Du har (som vanligt) fixat till en rolig och intressant triss, med bilder som trots sitt mörker runt omkring, sprider ljus, och med dina ord till, kan man riktigt känna in, hela atmosfären.

  14. Trist med stress, men bilderna är härligt urbana med fint ljus.

    AX

  15. Riktiga stadsbilder i stadens neonljus. Fint trissat…

  16. Japp, man får offra sig för konsten. Självklart förväntar man sig lite mer samarbete av statisterna, men det är ju kungliga huvudstaden vi talar om so OK….
    Sista bilden blir min favvo trots att den inte är så dramatisk!

  17. Stor humor, ger verkligen en bild av livet i Stockholm, en sen kväll i ruskvädret.

  18. Fina bilder som fångar storstadens puls i neonljus. Bilden från bron över Kungsgatan är skön. Vill man ha folkvimmel gäller det att medföra egna statister om jag tolkat dig rätt!?

  19. Fina kvällsbilder från Stockholm, och rolig berättelse om en fotografs vedermödor!

  20. Snyggt fångad ljus- och storstadspuls. Läcker triss och text!

  21. Kan riktigt se dig dansa där i stadsneon 🙂

  22. Riktiga vykortsbilder – gör dig en hacka och fota mera 😉
    Gillar den här trissen!

  23. Härliga bilder. Den sista blev min favorit.
    Tack så mycket.

  24. Vackra ljus och på sitt sätt intressant reportage från Stockholm.

  25. Ja det är ju som fan att inte folk kan lyda.. men dina kvällsbilder blev ju kanon ändå, jag faller också för sista bilden lite extra!

  26. Härlig stadskänsla!

  27. HAhahahahha Tack för skratten på en blank måndagskväll i timmerkojan. Hoppas att det går bra med försäkringsbolaget 😀 FIna foton också 😉

  28. Hahaha härlig triss! 😉 Fina bilder blev det iaf!

Kommentera

