• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

USCH EGENTLIGEN HATAR JAG SÅNT HÄR

I veckans bokbloggsjerka.  vill Annika vi skall nämna tio favoritförfattare. Problemet med mig är att jag har inga favoritförfattare, saker som favoriter och topplistor fungerar inte hos mig. Men jag skall göra ett försök att få till en bra blandning, sånt som jag läst för länge sen, nyligen och håller på med just nu. Lite klassiker och lite nytt. Men tonvikten ligger mer på böckerna än själva författarna.

Dessutom inte en enda deckare.

August Strindberg: En bitter kuf med unken kvinnosyn som skrev tragiska kammarspel. Jovisst, men han sysslade en del med samhällskritik också. Håller på med ”Röda Rummet”, boken är  en klart läsvärd satir och mycket av berättelsen skulle nog stämma idag också.

Dessutom miljöskildringen i början när Stockholm vaknar, den mest fantastiska jag läst.

Mikael Moore: Han är väl mest känd för sina filmer, men har även skrivit några böcker. ”Korkade vita män” får en att undra hur USA överhuvudtaget kunde fungera under President Busch, eller gjorde det kanske inte det.

Hemsk och rolig läsning om tillståndet i världens mest betydelsefulla nation.

Lena Sundblad:Saker som jag inte förstår och människor jag inte gillar”. En svensk Mikael Moore, rätt kul, eller egentligen inte. Fan jag bor ju i det här landet är det så här det går till ?

Hur gick det egentligen till när vi skulle avreglera allt ? Frågeställningar ingen politiker vågar ställa sig.

Douglas Adams:” Liftarens guide till galaxen” behöver nog ingen presentation, men man kanske bör påminna ibland om att det är världens roligaste bok. Naturligtvis skall man även läsa resten av böckerna i serien. En blandning av Science Fiktion och Monthy Python.

Dom säljs mest i samlingsvolymer nu för tiden.

Leif Panduro: En totalt vansinnigt kul  dansk författare som skrivit ”Skit i traditionerna.”

Den som inte läst den och påstår sig ha humor bör genast göra det. Ifall någon missat denna 50-talsklassiker, så finns en recension här.

http://www.mimersbrunn.se/Skit_i_traditionerna_av_Leif_Panduro_976.htm

Susanna Alakoski : I en värld som bara blir glammigare, samtidigt som fler bara får det sämre, behövs författare som skriver böcker som ”Svinalängorna”.

Den handlar om en liten  flickas uppväxt på 70-talet i en familj där pappan är alkoholist , i ett nybyggt miljonprogramsområde.

George Orwell: Den absolut bästa bok jag läst är ”1984″ En skrämmande framtidsvision om ett övervakningssamhälle  som slår allt.

På sätt och vis fick han rätt när det gällde bevakningssamhället. Men fel ändå för det blev inte en Storebror utan någon miljard storebröder på Facebook som kollar varandra.

Peter Englund: En liknande bok typ den jag beskrev av honom för ett par veckor sedan. Den här heter ”Tystnadens historia och andra essäer.” Som vanligt går han genom olika, sakers företeelsers och förnimmelsers historia.

Läste för ett tag sen kapitlet Massagestavens historia. Underhöll en hel tunnelbanevagn med mina skratt.

Neil Strauss: Han är nog mest känd för boken Spelet, en handbok för killar om att  ragga tjejer. Själv tänkte jag tipsa om boken”The Dirt”. Biografin över rockbandet Motley Crue. En ren orgie i droger sex och allmänt vansinne.

Den fick många efterföljare och ett tag verkade många rockstjärnor tycka det var viktigare att släppa sina heroinbekännelser på papper, än en ny CD. Men det här är alltså originalet.

Underhållande läsning fast den är helsjuk.

KajsaLisa Ström: ”Den empatiska bitchen KajsaLisas äventyr”. Okej, jag erkänner det är ingen favorit utan en ren produktplacering i inlägget. Boken är förövrigt inte klar än. För den som vill läsa tre sammanhängande kapitel ur den så finns den under den här länken. Mycket fylla sex och mustigt språk utlovas 🙂  Men jag rekommenderar att man kopierar in texten i ett worddokument och skriver ut det i så fall, så blir det mer lättläst.

Tror det blev en rätt bra mix i alla fall, återkommer säkert till några av böckerna längre fram.

KajsaLisa

24 svar

  1. Neil Strauss – the Dirt är rent vansinne håller jag med om 🙂 1984 är riktigt bra och jag har läst första boken i Liftarens guide till galaxen.

  2. Ja, så kunde man ju ha gjort, fokuserat på böckerna i stället. Då är det fullt möjligt att Douglas Adams funnits med även på min lista 🙂

  3. Kul med lite klassiker på listan! Jag har faktiskt gillat det lilla som jag har läst av Strindberg, har Röda rummet som ligger i bokhyllan och väntar på att bli läst. 1984 är en stor favorit hos mig också!

  4. Liftarens guide till galaxen är ju underbar 🙂

    • När jag läste den undrade jag vilka droger han gick på, men jag har förstått att han tränat på att låta signalerna mellan dom grå cellerna ta helt andra vägar än dom egentligen skulle göra. Har tränat själv på det när jag skriver, men lika bra som honom blir jag aldrig.

  5. Har läst Strindberg och George Orwell från din lista. Liftarens guide till galaxen står i bokhyllan och skall läsas.

  6. Snyggt inlägg med alla bilderna!
    August Strindberg läste jag mycket av i mitten av 80-talet och en del av böckerna var riktiga läsupplevelser.

  7. Jo, man kan ju undra hur USA lyckades överleva under George Bush. Och sedan vara otroligt tacksam över att Mitt Romney inte blev vald.

  8. Spännande och ambitiös lista. Jag är väldigt sugen på att läsa Alakoskis senaste roman men det får bli när jag är utvilad och pigg i skallen.

  9. Det hedrar dig att du utelämnade deckarna 😉

  10. Vilken skön blandning du har! Orwell gillar jag skarpt, nog den bäste på ”reportageböcker” tycker jag.

Kommentera

