• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

LINJEABSTINENS

Innan jag går in på veckans fototriss som skall handla om linjer, så skall jag berätta en sak.

Såg senaste Bondfilmen i förra helgen. Hela det gamla konceptet är nu borta, Bond är ruffigare, miljöerna inte lika exotiska och dom tekniska hjälpmedlen färre. Dom flesta  har ju idag en Iphone och många semestrar i Asien. Vi imponeras ju inte längre av palmer sandstränder och teknikprylar. Det brukade finnas en slutscen i gamla Bondfilmer som skulle ge oss en avundsjuk längta bortkänsla till hångel på en exotisk sandstrand.

Det fanns inte i nya Bond och i slutet tar man bokstavligen livet av en av dom gamla filmernas kultprylar. Men i den nya filmen fick jag ingen längta bortkänsla utan ren abstinens. Inga palmer utan stenhård aktion i Londons tunnelbanesystem.

Jag fullkomligt älskar Londons tunnelbana. När jag var där sist bodde jag  ett kvarter ifrån tunnelbanestationen Russel Square, på Pickadillylinjen. En gammal byggnad klädd i mörkrött kakel, med hissar som tog mig långt ner i underjorden, alldeles för långt ner för att bygga rulltrappor. Ovanför mig ligger  en labyrint av olika tunnelbanelinjer staplade på varandra.

Även om det först verkar vara ett kaos av linjer, så är det rätt lätt att hitta i dom centrala delarna, bara att hålla ordning på knutpunkterna och vid vilken station man byter. Stora delar är över hundra år gamla. Det som förvånar mig är att  Sherlock Holmes aldrig åkte tunnelbana, Baker Street fick sin station redan 1868, det var ånglok som gick under marken, den första riktiga elektriska tunnelbanan öppnades 1890. Tänk vad mycket ond bråd död författaren Conan Doyle kunde gömt bakom hörnen i den här bilden.

En röd tunnelbanelinje som matchar en blå ljuslinje och en gul peronglinje. Dom gamla delarna är handgrävda i  Themsens strandlera och består av ihopskruvade järnrör, vilket gjorde att man inte byggde det större än nödvändigt. Lagom stort för att få en klaustrofobisk spänningskänsla här nere och inte så trångt att man får panikångest. Att det är trångt gör upplevelsen av tågen som kommer ut dånande ur dom smala tunnlarna större.

Allt har sin egen stil här nere, dom rundade taken, väggar klädda i vackert kakel som bildar linjer, den runda loggan med stationsnamnet i en blå linje tvärs igenom. Tyckte tunnelbanetemat var perfekt för fototrissen.

 En ny  video med Sister Sin, titeln passar in att avsluta temat med.

Vill ni läsa om mitt spännande äventyr i Londons tunnelbana så gå in här.

KajsaLisa i London del 4

Känns som jag måste åka dit snart igen med kameran.

KajsaLisa

50 svar

  1. Härligt tydlig tolkning!

    Ha en skön söndag!

  2. Fascinerande triss i text och bild. Du lyckades verkligen förmedla spänningen i miljön. Jättebra:9.

  3. Snygga och fina bilder i din triss från Londons ”undre värld”
    Ha en bra dag!

  4. Gillar stuket på dina bilder och all text du lägger till…snyggt trissat, tumme upp!

  5. 🙂
    Jag har också alltid fascinerats av tunnelbanan i London. Kors och tvärs, men lätt att få ”grepp om” hur man tar sig från punkt A till B, litet trångt men ändå luftigt hur det nu går ihop och rent är det.
    Tack för att du gillade att jag inte skrev vad det var på mina bilder – tänkte att det får ligga hos betraktaren att fantisera om :-))

  6. Roligt med lite historia. London är en av de städer jag skulle vilja bli mer bekant med.

  7. DEt var snyggt, riktigt snyggt med det röda i det vita. Visst är London en häftig stad med all sin historia o allt. Kul med din text. Ja, det är lätt att hitta i London, lättare än i Göteborg.

  8. Härligt med bilder från London. Man kan ju inte få nog av den staden. Snyggt trissat! Ha en fin dag! 🙂

  9. Då kan jag ställa mig i kön med den gode Holmes, men å andra sidan var jag där mellan de båda sprängattentaten för x antal år sedan. En kille jag känner som jag också träffade där i London berättade att han skulle suttit på det tåget denna dag men valde att gå till sitt arbete. Hur som helst är det tydliga linjer kors och tvärs i din triss 🙂 Trevliga bilder till läcker text som alltid 🙂 För två veckor sedan var jag i Stockholms tunnelbanevärld och förflyttade mig i en hel vecka, så Nackas admin har ingen fobi till under jord 😉

  10. Snygg triss med fina linjer.
    Tack för kommentaren hos mig. Det är ett gissel tycker jag med olika skärmar. Mina bilder ser helt annorlunda ut när jag tittar på jobbet t.ex.

  11. Härlig tolkning. Tunnelbanan i London är fascinerande t.o.m. på karta!
    Fina bilder!
    http://provtyckningar.blogspot.se/

  12. Jag gillar din triss, men jag gillar inte tunnelbanor. Jag åker mycket tunnelbana i storstäder, men har ingen som helst behållning av det. Bara ren transport. Dessutom är lukten inte den bästa under jord! 😦

  13. Fin triss, london har jag aldrig besökt, får nog göra det en dag! =)
    Tack, den första bilden, är ett block i olika färger 🙂

  14. Mycket trevlig triss i ord och bild.

  15. Londons tunnelbana ÄR klaustrofobisk, faktiskt en aning otäckt att vistas där om det är mycket folk, jag är ju välsignad med panikångest…
    Har dock ärligt talat inte varit därnere sedan 1995 och då var större delarna av systemet fortfarande orenoverat och de gamla vagnarna rullade fortfarande. Nu verkar det se riktigt fräscht ut. Tack för att jag fick kika ned i tunnlarna :0)

  16. Intressant och fyndig tolkning. Intressant kanske mest för att jag aldrig åkt tunnelbana i London. Inte heller har jag följt James Bond 😉 En fyndig triss med eftertanke. Önskar dig en glad kväll 🙂

  17. Bra trissat, gillar verkligen swoshet i tredje bilden.

    Ha en fin kväll/AX

  18. Spännande att åka nya linjer i tunnelbana!

  19. Kul att få se foton från platser man aldrig besökt. Verkar väldigt välordnat.

  20. Åh, jag har aldrig var it där men vad häftigt det verkar!

  21. Underbara bilder, man riktigt hör tunnelbaneljuden!

  22. Älskar också den ruffiga Londontunnelbanan, den har dessutom en speciell doft. Intressant att du fick fotografera, Min dotter drabbades av en nitisk tjänsteman en gång när hon fotograferade för nära (?) en järnvägsstation.
    Även en del av Stockholms tbanestationer består av rör (men mer fyrkantiga), enbart täckta av gatan ovanför – tänk hela gröna linjen som följer Odengatan/Sveavägen …

    Du spädde på mitt Londonsug ytterligare med den här trissen!

  23. Fina linjer från England, skulle gärna vilja åka dit 🙂

  24. Snygga linjer från Londons tunnelbana. De passade suveränt till veckans Fototriss…

Kommentera

